بزرگ‌ترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه

با حضور معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان کشوری و استانی، بزرگ‌ترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه در بخش خبر شهرستان بافت با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم اجرای نخستین طرح طبیعت‌گردی مناطق حفاظت شده در بخش خبر شهرستان بافت استان کرمان با بیان اینکه اجرای این طرح، الگویی از طبیعت‌گردی پایدار و مدیریت مناطق حفاظت شده با مشارکت جوامع بومی و محلی است، گفت: منطقه خبر، طبیعتی زیبا و سرشار از جاذبه های طبیعی است که مردم سال های سال در کنار این طبیعت زیبا زندگی کردند و حتی معیشت آن ها وابسته به این پارک ملی و پناهگاه حیات وحش و زیبایی های طبیعی منطقه بوده است.

وی افزود: به همین دلیل مردم بومی و محلی نسل در نسل در کنار سازمان حفاظت محیط زیست از این منابع طبیعی حفاظت کرده اند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اجرای طرح گردشگری خبر در ادامه اقدام ها و برنامه های دولت یازدهم برای ارتقای وضعیت کشور در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی است، تصریح کرد: نخستین بار است که در کشور طرحی برای مدیریت مناطق حفاظت شده بر اساس مطالعات مدیریت مناطق در دوران رئیس جمهوری سید محمد خاتمی اجرا می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در طرح های مطالعاتی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شده بود که چطور می توان مناطق را مدیریت کرد که ارزش ها و آثار طبیعی ملی با سرمایه های انسانی و مشارکت مردم حفظ شود و مورد استفاده صحیح و بهره برداری پایدار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به دلیل همین اهمیت موضوعی در دولت یازدهم، طرح های مطالعات مناطق در دستور کار مجدد قرار گرفت، گفت: در همین راستا با استانداران استان های مختلف کشور تفاهم نامه هایی برای اجرایی شدن این طرح های مطالعاتی امضا کردیم و خوشحالیم برای طرح ملی پارک خبر این گام ها به مرحله اجرایی رسیده است.

ابتکار ادامه داد: سرمایه گذاری از بخش خصوصی که مورد اعتماد مردم و کشور است داوطلب شد تا نخستین طرح طبیعت گردی پایدار و مدیریت مناطق با مشارکت و همکاری جوامع بومی و محلی بر اساس طرح های مطالعات مناطق و تجربه های ملی و جهانی، همچنین اصول کنوانسیون جهانی تنوع زیستی و IUCN را در پارک ملی خبر اجرایی کند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و بخش خصوصی اجرا می شود و در واقع محصول همکاری و مشارکت دولت، بخش خصوصی و مردم است.

ابتکار با تاکید بر اینکه پارک ملی خبر به طور کامل حفاظت می شود و هیچ واگذاری و تخریبی در آن انجام نمی شود، تصریح کرد: در این طرح، کلیه فعالیت های گردشگری بر اساس متون علمی و چارچوب اجرایی و فعالیت پایدار در منطقه انجام می شود.

وی با بیان اینکه طرح گردشگری خبر بافت می تواند ثمرات و برکات زیادی برای مردم منطقه داشته باشد، اظهار کرد: گونه های متنوع و کم نظیر جانوری و گیاهی در این طرح حفظ می شود و شاخص های حفاظتی پارک ملی خبر و مناظر فوق العاده طبیعی این منطقه نیز ارتقا می یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مدیریت پسماند در طرح گردشگری پارک ملی خبر اجرا می شود،  تصریح کرد: این طرح مانع آلودگی و تخریب منابع این منطقه می شود و منابع آبی، چشمه ها و رودها را حفظ می کند.
ابتکار ضمن تاکید بر اینکه طرح طبیعت گردی پایدار خبر ابعاد ملی و بین المللی خواهد داشت ، تصریح کرد: مردم علاوه بر نقش مشارکتی و همکاری، در کنار رسانه ها و نهادهایی همچون شوراهای شهر و روستا، دارای نقش مطالبه گری، نظارت و دیده بانی در این پروژه هستند تا بتوانیم با همکاری هم، ضمن بهره برداری خردمندانه و پایدار، میراث های طبیعی کشور را برای نسل های آتی کشور حفظ کنیم.

در این مراسم که با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، ابتکار تاکید کرد: اجرای طرح گردشگری خبر در ادامه اقدامات دولت یازدهم برای ارتقای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی کشور است.

وی گفت: براساس مطالعات مدیریت مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در دوران رییس جمهوری سید محمد خاتمی مشخص شده بود که چطور می توان مناطق را مدیریت کرد که ارزش ها و آثار طبیعی ملی با سرمایه های انسانی و مشارکت مردم حفظ شود و مورد استفاده صحیح و بهره برداری پایدار قرار گیرد.

وی افزود: یک سرمایه گذار از بخش خصوصی داوطلب شد تا نخستین طرح طبیعت گردی پایدار و مدیریت مناطق با مشارکت و همکاری جوامع بومی و محلی بر اساس طرح های مطالعات مناطق و تجربه های ملی و جهانی، همچنین اصول کنوانسیون جهانی تنوع زیستی و IUCN را در پارک ملی خبر اجرایی کند.

پایان پیام

کد خبر : 33325 ساعت خبر : 3:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=33325
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات