سیمرغی که پرپر شد

سیمرغی که پرپر شد

پایگاه خبری گلونی، مهرداد حسین‌زاده: از زمان اعلام نامزدهای نهایی بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ی سی و پنجم فجر، هرکس که فیلمش در فهرست نامزدها نیست و حتی کسانی که فیلمشان در چند رشته نامزد شده لب به اعتراض گشوده‌اند و نسبت به این اسامی معترض هستند.

اما همه‌ی صاحب‌نظران متفق‌القول می‌گویند قد اکثریت فیلم‌های جشنواره‌ی ۳۵ آن‌قدر کوتاه است که حتی از میز زیر سیمرغ‌های بلورین هم کوتاه‌تر است این توقع داشتن در نوع خودش جالب است. چون احتمالاً همه خودشان را بهترین‌های جشنواره می‌دانند.

مثلاً محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» که فیلمش در هشت رشته‌ کاندید شده بازهم اعتراض داشت و در اینستاگرامش متنی تندوتیز منتشر و جشنواره را به طویله تشبیه کرد.

محسن قرایی کارگردان «سد معبر» هم با ناباوری از عدم کاندید شدن حامد بهداد برای بازی در فیلمش، در یادداشتی از این موضوع به‌شدت انتقاد کرد و نوشت: «به دنبال راهی هستم تا کاندید نشدنِ حامد بهداد برای بازی در فیلمم را باور کنم. هیچ راهی مرا به مقصد نمی‌رساند. بازی در نقشی پیچیده که تمامِ زوایایِ پیدا و پنهانِ فیلم‌نامه در آن نهفته است. فیلم‌نامه‌ای که ظاهراً آن را دوست داشته‌اید و کاندیدش کردید.»

 اما در اقدامی متفاوت منیره قیدی کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» که برای فیلم‌نامه‌ی این اثر به‌طور مشترک با ارسلان امیری نامزد دریافت سیمرغ شده بود، از این نامزدی کناره‌گیری کرد. این هنرمند در متنی که نسخه‌ای از آن را در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: «حضور در هر رقابتی و تن دادن به قواعد داوری بخشی مهم از روحیه کمال طلبی و حتی جاه‌طلبی هر هنرمندی است؛ اما این حضور هنگامی ارزش دارد که در مواجهه با حسادت، جهالت و بلاهت و حذف، قربانی نشود.»

همچنین مسعود سلامی و محسن نصراللهی مدیر فیلم‌برداری و طراح صحنه فیلم «خفه‌گی» که به ترتیب برای فیلم‌های «گشت ۲» و «بدون تاریخ، بدون امضاء» نامزد دریافت سیمرغ بودند،از ادامه داوری انصراف دادند؛ و البته این انصراف هم از طریق نامه و یادداشت اعلام شد.

عوامل فیلم «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی با توجه به اعلام زودهنگام کاندیداهای جشنواره، در نشست رسانه‌ای این فیلم در برج میلاد حاضر نشدند. تهیه‌کننده‌ی فیلم که به نمایندگی از گروه در این نشست حاضر شد اعلام کرد اصلاً غضب، خشم و ناراحتی وجود ندارد. انتخاب و داوری نباید سلیقه‌ای باشد ولی ظاهراً هست. ما به نظر آن‌ها احترام می‌گذاریم و بااین‌حال مفتخریم که در لیست کاندیداها نیستیم اما علت ما از حضور نداشتن در نشست به نشانه اعتراض نیست»

سیمرغی که پرپر شد

سعید قطبی زاده منتقد سینما با انتقاد شدید از داوری‌ها گفت: این انتخاب تأسف‌بار است. کسانی به‌عنوان نامزد اعلام‌شده‌اند که شایستگی نداشته‌اند و شاید ۷۰ درصد انتخاب‌ها این‌گونه باشند. مثلاً در فیلم‌برداری چرا اسرافیل و ماجرای نیمروز دیده نشده است؟ چرا رگ خواب حمید نعمت‌الله را ندیده‌اند؟ احساس می‌کنم تخصص‌هایی که باید دیده می‌شدند، دیده نشدند. این اسامی، صرفاً یک فهرست عجیب هستند و جای بسیاری از فیلم‌ها ازجمله فیلم اسرافیل در میان کاندیداها خالی است.

در خیلی از فیلم‌ها که واکنش‌ها هم مشخص‌کننده نظرات مردم است و مشخص است که نپسندیده‌اند، در صدر نامزدها هستند. این اتفاق عجیبی است. در سیاست‌گذاری این دوره، رفتار بسیار ترسو و محافظه‌کارانه‌ای را شاهد هستیم. فیلم شهرام مکری، کاهانی و عیاری بدون هیچ توضیحی کنار گذاشته می‌شود. فیلم گشت ارشاد ۲ یا خوب، بد، زشت، چرا باید در فهرست مسابقه باشد؟

بعدازاین حواشی، وزیر ارشاد از تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به اعتراض‌های صورت گرفته درباره داوری‌های جشنواره فیلم فجر خبر داد.

امروز ظهر از طریق منابع غیررسمی هم برندگان نهایی اعلام شدند که البته هیئت‌داوران نه آن را تکذیب کردند و نه تائید؛ اما درهرصورت می‌تواند هیجان مراسم اختتامیه را از بین ببرد (اگر اسامی درست باشند) یا باعث غافلگیری بیشتر شود. پس باید منتظر ماند.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

 

کد خبر : 34946 ساعت خبر : 1:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34946
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات