مرور «بررسی وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در جهان»

مرور «بررسی وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در جهان»

هشتمین نشست آثار خواندن با حضور دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی و دکتر مصطفی امیدی «بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در جهان» را مرور خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی آثار خواندن با حضور دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مصطفی امیدی، ویراستار علمی و جمعی از علاقه‌مندان به مطالعه، سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۹۵ در کتابخانه عمومی شهید باهنر تهران برگزار می‌شود.

«بررسی وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در جهان» عنوان مجموعه‌ای یازده جلدی به کوشش محمد اله‌یاری و حمید قبادی‌دانا است که نشستی با عنوان «جهان خواندن» میزان علاقه‌مندی به کتاب و کتابخوانی در جوامع مختلف، روش‌های ایجاد انگیزه برای افزایش مطالعه در کودکان و جوانان، میزان علاقه‌مندی به دیگر شاخص‌های فرهنگی و ارتباط آن‌ها با میزان مطالعه و کتابخوانی افراد در کشورهای مختلف و… را بررسی می‌کند.

نخستین کتاب از این مجموعه به «بررسی وضعیت مطالعه کودکان و نوجوانان در امریکا» اختصاص دارد که در پنج فصل به قلم «ماری پوپ اوزبورن»، «اس.ای. هینتون»، «دانیل هندلر»، «کریستوفر پل کورتیس» و دیگران نوشته شده است. در فصل نخست گزارشی از کتابخوانی خانواده‌ها و کودکان امریکایی در سال ۲۰۰۸ میلادی گنجانده شده و در فصل‌های بعد کیفیت تعاملات مطالعه بین والدین و بچه‌ها، مطالعه کتاب‌های طنز و مطالعه تفریحی و نیز خلاصه‌ای از چند مقاله درباره مطالعه و کتابداران آمده است.

مرور «بررسی وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در جهان»

دومین جلد از این مجموعه «مهارت‌های کتابخوانی دانش‌آموزان آمریکایی» نوشته «ماری پوپ اوزبورن»، «اس.ای. هینتون»، «دانیل هندلر» و «کریستوفر پل کورتیس» است. این کتاب دربردارنده پیش‌گفتاری از ماری پاپ اوزبورن با عنوان «بخوانید، بخوانید، بخوانید» و سه بخش «تاملی بر مطالعه» به قلم دنیل هندلرو کریستوفر کورتیس است. جلد سوم این مجموعه به نگرش جوانان انگلیسی نسبت به مطالعه پرداخته است. این کتاب، عادت مطالعه، نگرش افراد نسبت به مطالعه، همچنین تاثیر مدرسه، خانواده و همسالان را بر کتابخوانی جوانان انگلیسی تشریح می‌کند.

چهارمین جلد از این مجموعه «پژوهش‌هایی درباره میزان و چگونگی کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان انگلیسی» به قلم «دیوید کی.دیکنسون»، «آلیزامک کب» و «لوئیزا آناستاسوپولوس» است و جلد پنجم کتاب نیز نتایج برنامه قهرمانان مطالعه در مدارس انگلیس را بررسی می‌کند.

در جلد ششم، عادات مطالعه و خرید کتاب در انگلیس شرح داده شده است. با مطالعه این کتاب با دلایل زیاد نخریدن کتاب‌های جدید برای کودکان و سایر افراد و مشکلات احتمالی در انتخاب کردن منابع مناسب در انگلیس آشنا می‌شویم.

جلد هفتم به بررسی کتابخوانی در شهرهای چین، ارتقای کیفی زندگی با مطالعه خانوادگی در تایلند و توسعه مطالعه والدین و کودک در یک جامعه محروم استرالیایی پرداخته است. مجلد هشتم، پژوهش‌هایی درباره مطالعه در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلبانی و شیلی را شامل می‌شود. «چشم‌اندازی از خوانندگان ایتالیایی»، «کتابخانه‌های مدارس، سواد اطلاعاتی و طرح‌های ارتقای سواد در اسپانیا»، «وضعیت مطالعه در آلبانی و ارتقای مطالعه» و «گزارشی از فعالیت‌های موسسه لافونته برای ارتقای سطح مطالعه و ادبیات کودکان در شیلی» فصل‌های اصلی این کتاب است. جلد نهم از این مجموعه نیز به بررسی «کتابخوانی و مشارکت‌های فرهنگی در کشورهای اروپایی» اختصاص دارد.

جلد دهم «اروپاییان جدید و فرهنگ» نام دارد که خواننده با مطالعه این کتاب درمی یابد شهروندان اروپایی چگونه از رسانه‌ها استفاده می‌کنند، چه مطالبی را مطالعه می‌کنند و چند کتاب می خوانند. حمید قبادی‌ و محمد اله‌یاری فومنی در مجلد یازدهم به گردآوری پژوهش لاریسا رومانوفسکایا، ناتالیا فدوتوا و مارینا لوینا درباره فرهنگ کتاب و کتابخوانی روسیه پرداخته‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این نشست در ساعت ۱۴ تا ۱۶ روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه به نشانی: خیابان ولی‌عصر، نرسیده به میدان تجریش، جنب پمپ بنزین باغ فردوس، کتابخانه عمومی شهید باهنر مراجعه کنند.

پایان پیام

کد خبر : 35391 ساعت خبر : 5:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=35391
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات