مشارکت در حفظ و بهبود محیط زیست

دیدار معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان مشارکت در حفظ و بهبود محیط زیست با مسئولان شهری، صاحبان صنایع و سمن‌های مردم نهاد استان ایلام برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این دیدار اظهار کرد: دولت یازدهم با وجود مشکلات و چالش های مختلف سلامت و حفاظت از محیط زیست و برنامه‌های زیست محیطی را از اولویت‌های خود قرار داده است و از جمله سیاست های زیست محیطی دولت افزایش همگرایی و تعامل بین مردم، سازمان ها و تشکل‌های دولتی و غیر دولتی است.

وی افزود: از جمله این برنامه‌ها استفاده از ظرفیت و اختیارهای اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در مدیریت مناطق با لحاظ کردن پیوست‌های زیست محیطی و مدیریت درست پسماند است همچنین حمایت و تقدیر از صنایع حامی محیط زیست به عنوان صنایع سبز از دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت است.

ابتکار یادآور شد: از دیگر سیاست‌های دولت یازدهم در حوزه حفاظت محیط زیست، استفاده از توان دانشگاهیان و حرکت به سوی برنامه‌ها و فعالیت‌های دانش بنیان با محوریت پژوهش و مطالعه علمی است که به مسائل زیست محیطی در بستر علم و پژوهش نگاه شود.

به گفته وی، بکارگیری ظرفیت آموزش و پرورش از پیش دبستانی تا دبیرستان با هدف آشنایی و انس عمیق دانش آموزان با محیط زیست و طبیعت از کودکی تا بزرگسالی از دیگر برنامه های دولت در این حوزه است.

ابتکار اضافه کرد: در دولت یازدهم که دولت پذیرش انتقاد و نظرات است سعی شده در برنامه ریزی‌ها و نشست‌های مختلف در سطح کلان کشوری تا استان‌ها از نظر و پیشنهاد نمایندگان گروه‌ها و تشکل‌های فعال در عرصه‌های مختلف استفاده شود و این افراد در شورای برنامه ریزی استان‌ها حضور و در برنامه ریزی‌ها مشارکت داشته باشند.

معاون رئیس جمهور افزود: امروز مخاطرات حوزه محیط زیست به چالشی جهانی تبدیل شده و تنها راه برون رفت از ادامه این روند که حیات زمین را تهدید می‌کند ایجاد ائتلاف جهانی برای نجات کره خاکی است.

وی یادآور شد: دولت و مسئولان ایرانی در این راستا و با محوریت پدیده گرد و غبار موضوع اهمیت و مخاطرات و گستردگی آن را به سازمان ملل منعکس کرده‌اند که انعقاد قطعنامه‌های الزام آور از سوی این سازمان در خصوص لزوم توجه به پدیده گرد و غبار نتیجه مذاکره ایران در سطح جهانی است و در آینده نزدیک هم میزبان بزرگترین همایش بین‌ المللی با موضوع گرد و غبار خواهیم بود.

مدیر مرکز ملی مبارزه با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست هم در این نشست گفت: برای رفع یا کاهش مشکلات پدیده گرد و غبار یک سند ملی بر مبنای گرد و غبار و عوامل پیدایش آن تدوین شد که در آن شرایط این پدیده مخرب زیست محیطی در ۱۵ استان درگیر در قالب یک کمیته علمی مورد رصد و مطالعه دقیق قرار گرفته است.

ضیاءالدین شعاعی افزود: هر چند عمده گرد و غبار ایران منشاء خارجی دارد اما وجود بیابان‌ها و کانون‌های داخلی ریزگرد زا هم در تولید گرد و غبار دخیل هستند که در این سند وظایف و برنامه‌های هر استان برای مقابله با این کانون‌ها مشخص شده است.

وی تاکید کرد: در سطح بین المللی نیز رایزنی‌های زیادی با کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌ المللی انجام شده که حاصل این مذاکره‌ها تصویب قطعنامه‌های تدوین شده از سوی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان ملل است که جامعه جهانی ملزم به رعایت مفاد آن است.

این نشست با حضور محمدرضا مروارید استاندار، معاونان استاندار، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان اقشار مختلف از جمله سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، نظام مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هیات‌های ورزشی و هنرمندان در سالن شهید رجایی استانداری ایلام برگزار شد.

در این نشست دیدگاه‌ها، پیشنهادات، خواسته‌ها و مشکلات حوزه حفاظت محیط زیست استان ایلام از سوی برخی از مدعوین تشریح شد.

در ادامه این نشست، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به کاشت یک اصله نهال در محوطه بیرونی ساختمان استانداری ایلام کرد.

معصومه ابتکار روز دوشنبه به ایلام سفر کرد شرکت در شورای اداری استان، دیدار و گفت و گو با مسئولان دستگاه قضایی استان و شرکت در نشست مشارکت در حفظ و بهبود محیط زیست از برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

پایان پیام

کد خبر : 32915 ساعت خبر : 11:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32915
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات