ویردار را کشتند و همه سکوت کردند

ویردار در حال مرگ است و اگر به‌زودی تصمیم مناسبی برای آن گرفته نشود، نماد ایستادگی جنگل‌های بلوط نابود می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، یک درخت بلوط ۴۵۰ ساله در خرم‌آباد در مسیر جاده جدید خرم‌آباد به الشتر قرار گرفت اما قطع نشد. با اطلاع‌رسانی آقای مظفر افشار و پیگیری‌های گلونی و چند انجمن محیط زیستی، مسئولان اداره کل راه‌وشهرسازی استان و پیمانکار پروژه، این درخت را حفظ کردند.

به پیشنهاد گلونی نام این درخت را «ویردار»، یعنی نگهبان جنگل گذاشتند.

در این مدت ویردار همواره مورد هجوم رهگذران, راننده‌های کامیون و حتی نیروهای راهداری قرار گرفته است. از نوشتن یادگاری و کندن پوسته درخت تا ریختن روغن سیاه، بلاهایی بود که ویردار را بیمار کرد.

گلونی در چندین گزارش از جمله عاقبت غمگین یک بلوط در خرم‌آباد و استمداد از مسئولان لرستان: ویردار را دریابید، از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان و دیگر نهادهای مرتبط درخواست رسیدگی به این درخت را کرد، ولی گوش شنوایی نبود و نیست.

بعد از اینکه این فعالیت‌ها نتیجه نداد، پایگاه خبری گلونی تصمیم گرفت تا با استفاده از کمک‌های مردمی بتواند درد ویردار را چاره کند. با همکاری دوست‌داران طبیعت تحت عنوان نذر طبیعت برای ویردار، دومیلیون و صدوچهل هزار تومان جمع‌آوری شد که می‌تواند نیمی از هزینه برآوردشده برای نصب ۲۰متر نیوجرسی ( محافظ بتنی) ، تابلوهای راهنما و هشداردهنده، و ساخت آبخور و نرده‌کشی اطراف درخت است. (اسامی کسانی که برای این کار پول واریز کرده‌اند در انتهای گزارش آمده است)

هرچند این پروژه کوچک برای اداره کل راه و شهرسازی لرستان باوجود کمک‌های مردمی، هزینه چندانی دربرنداشت، اما باز هم بعد از چندبار گفت‌وگو، این اداره کل هیچ‌ اقدامی برای ویردار انجام نداده است و چنین به نظر می‌رسد که این درخت را موجود مزاحمی تلقی می‌کند. لازم است که بدانیم برای نصب این حفاظ، راهداری استان لرستان باید مجوز لازم را صادر کند.

اکنون شاید نتوانیم بگوییم که ویردار مرده است ولی با اطمینان می‌شود گفت این درخت که نمادی از استواری جنگل‌های بلوط بود در حال احتضار است و همه هم سکوت کرده‌اند.

در آخرین بازدید از ویردار برای بازدید با خشکی بیش از حد درخت مواجه شدیم. یکی از محلی‌ها به‌سرعت خودش را به ما رساند. آقای نقی دارابی که از ریش‌سفیدان منطقه است از اداره راه بسیار گلایه کرد. وی گفت با وجود اینکه چندین بار حضوری و تلفنی به مسئولان در مورد تخریب این درخت تذکر داده‌ایم، ولی گوششان بدهکار نیست.

ایشان معتقد است ویردار دیگر یا خشک شده یا به زودی این اتفاق برایش خواهد افتاد. دلیلش هم کوچک‌شدن و شکل نامناسب بلوط‌های این درخت است.

ویدئوی این گفت‌وگو را ببینید:

لیست افرادی که در نذر طبیعت برای ویردار شرکت کردند:

فواد سمیعی یک میلیون تومان

محمد پورخداداد ۱۰۰ هزار تومان

علی ساکی ۱۵۰ هزار تومان

احمد باوند ۲۰ هزار تومان

یاسمن تابش ۲۰ هزار تومان

انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش ۲۰ هزار تومان

شیوا امیرخانی ۱۰ هزار تومان

سلیم تاجدار ۲۰ هزار تومان

محرری و آهوقلندری ۹۰ هزار تومان

رادین دولتشاهی ۱۰ هزار تومان

احسان میرزایی ۱۰۰ هزار تومان

مهندس  والیزاده ۲۰۰ هزار تومان

آذین رحمتی ۵۰ هزار تومان

وحید رحمتی ۵۰ هزار تومان

رضا ساکی ۱۰۰ هزار تومان

انوشه میرمجلسی ۱۰۰ هزار تومان

رقیه وحدت ۱۰۰ هزار تومان

پایان پیام

کد خبر : 35254 ساعت خبر : 2:17 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=35254
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات