چهارمین کنگره معماری و شهرسازی استانی در لرستان برگزار شد

لرستان چهارمین کنگره معماری و شهرسازی استانی در محل سالن همایش‌های بانک صادرات خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با حضور خود در این همایش ابراز داشت: این کنگره نوزدهمین کنگره استانی است که با همت مسئولین میراث فرهنگی استان لرستان برگزار گردیده و کنگره‌های باقیمانده نیمه اسفند ماه سال جاری برگزارخواهند شد.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت دستگاه‌های اجرایی در برگزاری کنگره‌های معماری و شهرسازی هدف از برگزاری این کنگره‌ها را شناسایی میراث ملموس و ناملموس فرهنگی استان‌ها بیان نمود و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی در حفاظت و توجه بیشتر از این میراث را امری واجب دانست.

دکتر طالبیان اعلام داشت: با از بین رفتن این میراث دانش و سنتی که به این آثار عظیم وابسته است از بین می‌رود و معماری شهرهای ما بی‌هویت خواهند چراکه این آثار مربوط به تعامل مردم با طبیعت و دوره‌های تاریخی مختلف است.

ایشان همچنین گفت: در پایان برگزاری کنگره‌ها در ۳۱ استان کشور تعداد ۳۱ کتاب از محتوای مقالات عنوان شده تهیه ومقالات برگزیده در کنگره ملی که در آینده برگزار می‌گردد ارائه خواهند شد.

مهندس اصلانی معاون عمرانی استانداری لرستان نیز افزود: لرستان با وجود ۳۰۰۰ کیلومتر رودخانه از پرآب‌ترین استان‌های کشور است ویکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های تاریخی در کشور محسوب می‌شود. وی همچنین ضمن اشاره به انتخاب استان لرستان به عنوان یکی از هفت شهر برتر گردشگری کشور گفت با تلاش مسئولین پیگیری‌هایی در جهت ثبت پرونده راه آهن مسیر لرستان به جنوب کشور به دلیل قدمت آن به عنوان یک اثر تاریخی و میراث طبیعی و فرهنگی در دست اقدام است.

مهندس سلیمانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در ادامه افزود: آثار تاریخی و معماری که در کاوش‌های باستانشناسی استان شناسایی شده نشان از قدمت و دیرینگی هنر معماری در میان مردمان این سرزمین کهن دارد که مطالعه و بررسی این آثار در جهت آگاهی رساندن به عموم مردم امری ضروری به نظر می‌رسد.

سلیمانی با اشاره به وجود بیش از ۹۰ پل تاریخی در استان و اهمیت معماری آنان خواستار تسریع در روند ثبت جهانی آنان شد.

کنگره معماری و شهرسازی استانی از تاریخ ۲۴ لغایت ۲۵ بهمن ماه در محل سالن همایش‌های بانک صادرات خرم آباد برگزار گردید.

پایان پیام

کد خبر : 35513 ساعت خبر : 5:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=35513
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات