کشف بنایی از دوره‌ی ساسانی در ایلام

کشف بنایی از دوره‌ی ساسانی در ایلام

کاوش‌های نجات بخشی در «تنگ کافری» استان ایلام به شناسایی یک بنای فاخر دوران ساسانی با طاق‌های قوسی‌شکل، طاقچه‌ها، پایه ستون‌های برجای مانده با تزئینات گچ‌بری، آجرهای تزیینی، سفال‌ها و قطعات شیشه‌های رنگین منجر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، لیلی نیاکان، سرپرست هیئت کاوش در «تنگ کافری» با اعلام این خبر گفت: نتایج کاوش‌های فصل گذشته در محدوده جغرافیایی تنگ کافری در استان ایلام و درگورستان «چم‌پایی» نشان داد که تاریخ استقراری در تنگ کافری به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد.

او با بیان این‌که تاریخ‌گذاری این محوطه با توجه به نوع گورها و آثار به دست آمده گورستانی را در بازه زمانی مفرغ میانی تا اوایل عصرآهن ظاهر ساخت که نظیر آن در این حوزه فرهنگی تاکنون گزارش نشده است، اظهار کرد: به همین دلیل در این فصل به دنبال محل استقرار ساکنان مدفون شده در این گورستان بودیم که با توجه با پایین آمدن تراز آب دریاچه بررسی در چاله‌های کاوش‌های غیر مجاز صورت گرفت و کارگاه‌هایی ایجاد شد.

کشف بنایی از دوره‌ی ساسانی در ایلام

به گفته‌ نیاکان، بررسی‌ها نشانگر این است که می‌توان مطالعات گسترده‌ای در روند شناخت استقراری این محوطه و نوع ساختارهای معماری و اقتصاد معیشتی این دوره انجام داد .

وی افزود: با توجه به ساختارهای معماری با پلانی منظم، بافت سنگ چین با ملات گِل، کف‌های استقراری و سفالینه‌های به دست آمده در این فصل از کاوش، تاریخ‌گذاری این محوطه به دوران مفرغ قدیم می‌رسد.

ایلام شهر ایلام مرکز استان ایلام است. جمعیت این شهر برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۴٬۰۳۰نفر بوده‌است. شهر ایلام در حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده و آب و هوایی معتدل کوهستانی و بهاری دارد. دانشگاه علوم پزشکی ایلام و دانشگاه ایلام دو دانشگاه مهم این شهر هستند. ایلام دارای منابع خوب گاز و نفت است.[نیازمند منبع] درضمن قرار گرفتن بر سر زائرین کربلا این استان را از این حیث حائز اهمیت کرده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 34727 ساعت خبر : 0:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34727
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات