گردوغبار خوزستانی‌ها را فراری داده است

گردوغبار خوزستانی‌ها را فراری داده است

کارگروه مقابله با آلودگی هوا و گردوغبار خوزستان با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در استانداری خوزستان برگزار شد. معصومه ابتکار در این جلسه گفت: مهار ۲۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی گردوغبار در خوزستان در اولویت قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار شامگاه پنجشنبه در کارگروه مقابله با آلودگی هوا و گردوغبار، در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان اظهار کرد: بر اساس گزارش‌ها، ۲۰ هزار هکتار کانون گردوغبار در خوزستان در شرایط فوق بحرانی است که قرار است، خوزستان آنها را بررسی و راهکار مهار آنها را ارائه کند تا در اولویت اجرا قرار گیرد.

وی با تاکید بر پیگیری و بررسی نحوه تحقق مصوبات سال ۹۳ به ویژه در زمینه بهداشت، هواشناسی و بحران افزود: در صورت لزوم مصوبه دیگری را دوباره در هیئت دولت مطرح می‌کنیم.

ابتکار افزود: تداوم گردوغبار به معنی این نیست که هیچ تلاشی برای مقابله با آن صورت نگرفته است و برنامه‌ای وجود ندارد، بلکه دولت یازدهم در مبارزه با گردوغبار اراده جدی دارد.

وی اضافه کرد: مطالعه کانون‌های گردوغبار و برنامه مقابله در استان‌های درگیر با این پدیده تهیه شده به طور مثال در خوزستان مشکل اصلی و برنامه کاری مشخص شده است.

گردوغبار خوزستانی‌ها را فراری داده است

ابتکار اظهار کرد: یکی از دستاوردهای خوزستان که کاملاً مشهود بوده احیای تالاب‌هاست، وضعیت تالاب‌های شادگان و هورالعظیم به نسبت گذشته بسیار بهبود یافته و کانون‌های احتمالی گرد و غبار از ناحیه این ۲ تالاب مدیریت شده است.

وی مساله تأمین حقابه تالاب‌های خوزستان را بسیار جدی و کلیدی دانست و تاکید کرد: انتظار است با تأمین حقابه تالاب‌ها بخشی از مطالبات مردمی را پاسخ دهیم و با اتمام طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان تا خرداد ماه، اقدامات خوب و قابل قبولی در زمینه احیای تالاب‌ها داشته باشیم.

  ایران در حل مشکل گردوغبار می‌تواند روی کمک سازمان ملل حساب کند

گری لوییس هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیزگفت: با توجه به اینکه آثار مخرب ریزگردها، ایران را تحت تأثیر قرار داده است و دولت ایران تلاش در طرح این موضوع در مجامع بین المللی دارد، کشور ایران در خط مقدم بحث‌های مرتبط با پدیده گردوغبار در جهان است و می‌تواند روی کمک سازمان ملل و جامعه بین المللی حساب باز کند.

گری لوییس در نشست مشترک کاهش آلودگی هوا و کارگروه ستاد استانی مقابله با ریزگردها که شب گذشته (۱۴ بهمن ماه) با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و سفیر عراق در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که در ایران حضور دارم، چهار مرتبه به خوزستان و اهواز سفر کرده‌ام و در هر کدام از این سفرها تعداد بسیاری از مردم اهواز و خوزستان از مشکلات تنفسی و مسائل خاص این استان و همچنین گرد و غبار به من گله و شکایت می‌کردند. همه می دانیم که این درد وجود دارد. این درد را از چهره تک تک افراد اهوازی و خوزستانی می‌توانیم بفهمیم.

وی تصریح کرد: جامعه بین المللی اکنون می‌بیند که ایران برای مطرح کردن مشکل گردوغبار به عنوان یک بحث بین المللی چقدر تلاش می‌کند تا این موضوع به یک بحث بین المللی تبدیل شود و جامعه بین المللی نیز اکنون در حال سوق یافتن به سمت و سویی است که این مشکل را به رسمیت بشناسد.

گردوغبار خوزستانی‌ها را فراری داده است

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران عنوان کرد: در ۱۸ ماه گذشته، با توجه به تلاش‌های دولت ایران شاهد تصویب سه قطعنامه در مجامع بین المللی در زمینه گردوغبار بودیم اما مساله گرد و غبار باید حتماً در سطح منطقه‌ای رفع شود؛ با تلاش یک کشور به طور قطع امکان حل این مشکل وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان: تفاوت بدی آب‌وهوای خوزستان و استان همسایه ۱۵ هزار تومان است

 امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در جلسه کارگروه ستاد استانی مقابله با ریزگردها با حضور معصومه ابتکار در اهواز اظهار کرد: در خصوص بدی آب و هوا در خوزستان، یک سری اقدامات میان مدت و بلند مدت برای ریزگردها انجام شود. حق خوزستانی‌ها است که در کوتاه مدت نسبت به انجام امور برای تحت تأثیر قرار ندادن زندگی مردم در حین وقوع گرد و خاک اقدام کنند.

وی افزود: نباید در یک ساعت برق و آب قطع شود و پروازها انجام نشود؛ چون اینگونه نمی‌توان زندگی کرد. اگر با برق اضطراری می‌توان آب مردم را تأمین کرد بنابراین باید هرچه سریعتر نسبت به تأمین این تجهیزات اقدام کرد. با تغییر شیوه‌ها می‌توان سیستم برقرسانی را در زمان وقوع ریزگردها فعال داشته باشیم، پس باید در کوتاه مدت انجام شود.

حاجتی تاکید کرد: اگر هیچ کدام از این موارد انجام نشود قطعاً در حق مردم خوزستان کوتاهی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: طی این سه سال اخیر به شدت تقاضا برای مهاجرت کارکنان خوزستانی به خارج از استان زیاد شده و طبیعتاً باید مشوق های لازم را برای ماندگاری آنها فراهم کرد.

حاجتی گفت: آیتم بدی آب‌وهوا بین خوزستان و استان همسایه خوش آب‌وهوای ما یعنی چهارمحال و بختیاری تنها ۱۵ هزار تومان است و این اصلاً قابل قیاس نیست. بنابراین چنین یکسان برخورد کردن‌هایی باعث از دست رفتن نیروی انسانی می‌شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

گردوغبار خوزستانی‌ها را فراری داده است

پایان پیام

کد خبر : 34108 ساعت خبر : 4:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34108
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات