اردکان نگین کویر ایران

اگر برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی می‌کنید، اردکان می‌تواند مقصدی آرام و خنک برایتان باشد؛ به خصوص حالا که بافت تاریخی‌اش هم نو نوار شده است.

پایگاه خبری گلونی، نوید قلی‌خانی: اردکان از توابع استان یزد است. شهرستانی کویری و البته پر از جاذبه‌های دیدنی و خوردنی. احتمالا حلوا ارده، شیره ارده، روغن کنجد و حلوای تَن تَنانی نوش جان کرده یا شاید اسمش را شنیده باشید؛ این موجودات خوشمزه، اصالتا اردکانی هستند. در اردکان می‌توانید این محصولات پرطرفدار را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.

یکی از معدود محله‌های تاریخی زنده در دنیا
شهر تاریخی اردکان علاوه بر دیگر بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، مجموعه‌ای به نام بافت تاریخی دارد. محله‌ای از جنس خشت و کاهگل. قدم زدن در بافت تاریخی اردکان، به خصوص در شب‌های خنک و مطبوع بهاری با نورپردازی‌های خوبی که صورت گرفته، از آن دست تجربیاتی است که در ذهن انسان تا همیشه حک خواهد شد. به جرات می‌توان گفت این محله، یکی از معدود بافت‌های خشتی زنده در دنیا است. در بسیاری از خانه‌های بافت تاریخی اردکان، زندگی در جریان است و مغازه‌های بازارچه‌اش پر از هیاهو…

به ابتکار انجمن چهارسوی کویر در این روزهای پر جنب و جوش پیش از عید، مردم اردکان غبار از چهره بافت تاریخی پاک کردند. این اقدام روز گذشته (۲۶ اسفند ماه) با حضور میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد، فرماندار و مسئولان و انجمن مردم‌نهاد دوستداران محیط زیست اردکان برگزار شد. همچنین گروه‌های مردمی دیگری نیز حضور داشتند و کوچه‌های زیبای این بافت تاریخی نیز از زباله پاکسازی شد.
بافت‌های تاریخی در شهرهای ایران، اغلب به دست فراموشی سپرده شده‌اند اما در اردکان، این یکی از جاذبه‌های پویای گردشگری به حساب می‌آید. در بافت تاریخی اردکان فعالیت‌های مختلفی انجام می شود. به طور مثال در ایام سوگواری سالار شهیدان، برای جلسات عزاداری و بحث و تفسیر، برخی از خانه‌های این بافت تاریخی در اختیار هیئات مذهبی قرار می‌گیرد.

ترس از دست دادن بافت تاریخی اردکان
البته همچون دیگر بناهای تاریخی، بافت مذکور سایه سنگین تهدیدهایی را روی سر خودش احساس می‌کند! تخریب برای پیدا کردن گنج، تخریب برای آپارتمان‌سازی! و بی موالاتی برخی از هیئت های عزاداری در برخورد صحیح با این محله تاریخی حساس از جمله مهمترین دلایل تخریب این بافت است. همچنین خانه‌های بافت برای سکونت، اجاره داده می شود؛ متاسفانه دیده شده که به دلیل بی مسئولیتی بعضی از ساکنین، خساراتی به این محله تاریخی و کم نظیر وارد شده است.

بافت تاریخی، توجه بسیار بیشتری می‌‎طلبد
با اینکه شهرداری و فرمانداری اردکان در سال های اخیر، جهت حفظ و حراست از بافت تاریخی، اهتمام بیشتری داشته اند اما روند خسارات و تخریب های وارده بر پیکر این محله دوست داشتنی، نگران کننده است. محله ای با قدمت نزدیک به هفتصد سال که با وجود مشکلات زیرساختی گردشگری در کشور، در حال حاضر نیز منبع درآمد خوبی برای شهر اردکان است. بافت تاریخی اردکان که از نسل‌های گذشته به دستان ما رسیده و باید میراثدار خلفی برای نسل‌های آتی باشیم، توجه و دقت نظر لحظه به لحظه مسئولان و مردم این شهر را می‌طلبد.

یوزپلنگ‌های اردکان
شهرستان اردکان، از طبیعت بی نظیری نیز برخوردار است. چشم‌انداز کویری با پوشش خوب گیاهان و جانوارن بیابان‌زی. ریگزارها، کوه‌ها و دشت‌های پهناور. همچنین طبیعت این شهرستان میزبان یوزپلنگ‌هایی است که چندتا از آنها شناسایی شده و هم اکنون اسم هم دارند. چهار یوزپلنگ نر با نام های اردلان، ارسلان، اردوان و هومینو در این کویر زندگی می‌کنند. البته دیدن یوزپلنگ در طبیعت امری نیست که برای گردشگرها، به سادگی حاصل شود اما حس نظاره و قدم گذاشتن در طبیعتی که یوزپلنگ در آن می‌خرامد و شکار می‌کند، حس ناب و لذت‌بخشی خواهد بود.

پایان پیام

 

کد خبر : 37942 ساعت خبر : 0:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37942
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات