ماهی قرمز نوروز را در رودخانه‌ها رها نکنید

ماهی قرمز نوروز را در رودخانه‌ها رها نکنید

شهروندان ماهی‌های قرمز را در حوض پارک‌ها و یا اماکنی که شهرداری معرفی می‌کند؛ رهاسازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: ماهی قرمز سفره هفت‌سین که نمادی از زندگی و تحرک است اگر پس از تعطیلات نوروز زنده باشد نباید در رودخانه‌ها و دریاچه‌های دائمی رها سازی شود چون باعث مرگ سایر ماهی‌های درون رودخانه یا دریاچه می‌شود. در نتیجه این نماد زندگی خود باعث ضرر و مرگ و میر خواهد شد.

مهرداد فتحی بیرانوند، افزود: از شهروندان می‌خواهیم این ماهی‌ها را در رودخانه‌ها، چشمه‌ها، دریاچه‌های پشت سدها رها نکنند چرا که غذای ماهیان بومی را می‌خورد؛ موجب اُفت جمعیت گونه‌های بومی می‌شوند.

ماهی قرمز نوروز را در رودخانه‌ها رها نکنید

نماشای گلونی را دنبال کنید

وی افزود: این ماهیان باعث تغییر در اکوسیستم محل شده و به گونه‌های مهاجم تبدیل می‌شوند و به محیط زیست آسیب جدی وارد خواهند کرد.

فتحی گفت: ماهیان قرمز، به دلیل تغذیه از تخم سایر ماهی‌ها و یا کف زیانی که مورد تغذیه سایر ماهیان است، باعث آسیب و یا حتی مرگ سایر ماهیان می‌شوند.

شواهد تاریخی و منابع بین‌­المللی حاکی از آن است که در چین باستان، نگهداری و پرورش ماهی قرمز در بین مردم خصوصاً خاندان سلطنتی این امپراطوری رواج داشته است.

پرورش این ماهی در حدود سال­‌های ۱۰۰۰ میلادی در دودمان سونگ چین، در شرایط اسارت به ثبت رسیده و تا قرن ۱۶ میلادی رواج پیدا کرده است.

در ابتدای قرن ۱۷م میلادی، ماهی قرمز وارد ژاپن، اندکی بعد کشور پرتغال و سایر نقاط اروپا و در اوسط قرن ۱۹ میلادی به آمریکای شمالی معرفی شده است. جالب توجه است که این ماهی در رسوم گوناگون در فرهنگ غرب هم جای خود را پیدا کرد بود.

شواهد کافی در خصوص تاریخ دقیق ورود این ماهی به ایران در دست نیست اما محققین تاریخی، قدیمی­‌ترین شواهد نگهداری ماهی قرمز در ایران را به دوره قاجار نسبت می‌­دهند که با بازه زمانی تجارت در اروپا و سایر نقاط جهان هم مطابقت دارد.

در بعضی رسانه­‌ها و جراید به شواهد تاریخی در ایران باستان مربوط به ماهی قرمز اشاره می‌­کنند. یکی از این موارد اشاره به ماهی طلایی از گنجینه آمودریا با قدمت ۲۵۰۰ سال است که هم اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می­‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 37788 ساعت خبر : 2:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37788
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات