باورهای نو در محیط زیست ایران

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: امروز افتتاحیه نمایشگاه محیط زیست برگزار شد و نمایشگاه کار خودش را آغاز کرد. هنرمندان آمدند، سیاسیون و مسئولین آمدند، مردم عزیز آمدند. مراسم گرفتیم و آداب یک افتتاحیه را به جای آوردیم. ممنونیم از شما که صبح روز تعطیل‌تان را به نمایشگاه اختصاص دادید.

خدا را شکر که استقبال برای اولین روز در حد بسیار خوبی بود. نمی‌دانید چه لذتی دارد دیدن پدر و مادری که دست فرزندشان را گرفته‌اند و سالن‌های نمایشگاه را بالا و پایین می‌روند. لذت دارد که حمایت کنیم از زمینی که حق مادری به گردن همه‌مان دارد. لذت دارد اندیشیدن به آینده فرزندانمان. به آینده طبیعتی که سخاوتمندانه هرچه در چنته داشته را برای آسایش ما گذاشته است. اندیشیدن به فرهنگ‌سازی برای حمایت از منابع طبیعی که دست ما و شما امانت است.

بگذارید بروم سراغ اخلاق که ما ایرانی‌ها حسابی روی آن تعصب داریم. فرض کنید دوستتان یک چیز ارزشمند را به شما می‌سپرد تا از آن نگهداری کنید و بعد از چند صباحی هم پسش بدهید. مطمئنم همه تلاش‌تان را می‌کنید که به بهترین نحو از آن نگهداری کنید تا جلوی دوست‌تان شرمنده نشوید. (چون اخلاق حکم می‌کند) اما نوبت به زمین که می‌رسد انگار قضیه فرق می‌کند. گویا زمین به اندازه یک دوست هم برای ما ارزش ندارد که گاهی بی‌انصافی به خرج می‌دهیم و آن‌طور که باید حواس‌مان را به مراقبت از آن جمع نمی‌کنیم. این یک مثال ساده بود. مثال زدم که بگویم حمایت از محیط زیست یک کار خارق العاده نیست که اگر آن‌را انجام دادیم به خودمان ببالیم و حرفش را بزنیم. وطیفه است. یک وظیفه که متاسفانه تا به الان به دلیل فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های غلط جامعه نسبت به آن کوتاهی کرده‌ایم.

یک نکته دیگر هم بگویم که بدجوری در دلم مانده است. دوستان عزیزی که خصوصا در همین حیطه مسائل محیط زیست تیرتان را به سمت برخی از مسولان نشانه گرفته‌اید باور بفرمایید مجموعه‌ای از عوامل هستند که روی مشکلات اجتماعی،‌محیط زیستی، سیاسی یا هر چیز دیگری اثر می‌گذارند. فلان مسئول هم یک تنه نمی‌تواند بار مشکلات را به دوش بکشد اگر من و شما کمک نکنیم. پس به جای گله و شکایت و به قول درس‌خوانده‌ها فرستادن انرژی منفی، بیایید از خودمان شروع کنیم. از کم کردن یک کیسه پلاستیکی در روز، از کاشتن یه نهال کوچک، از حذف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تا…

و اما مسولان عزیزی هم که از برخی عدم تعهدهای موجود در جامعه گلایه دارید بدانید ما به سمت باورهای جدید و نو قدم برمی‌داریم و حمایت از محیط زیست را به عنوان یک وظیفه به فرزندان‌مان می‌آموزیم. حضور زیبای مردم در چنین نمایشگاه‌هایی و یا برنامه‌هایی از این دست گویای همین موضوع خواهد بود.

پایان پیام

 

کد خبر : 36405 ساعت خبر : 0:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36405
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات