برای پروانه‌شدن، به دیگران پیله نکنید

برای پروانه‌شدن، به دیگران پیله نکنید

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: برای همه ما پیش آمده که در مترو، اتوبوس و تاکسی نشسته‌ایم و سر درددل مان باز شده که وضعیت مملکت، چنین است و چنان. گرانی هست. ترافیک هست. حال مردم خوب نیست. یا خودمان گفته‌ایم و یا به نشانه تأیید، حرف دیگری را تأیید کرده‌ایم که مرحبا. عجب انسان فرهیخته‌ای. همدیگر را تحسین می‌کنیم و به خیالمان هم جامعه شناسیم، هم روانشناسیم، هم فرهنگ و درد جامعه را می‌شناسیم. راستی کدام مان با درمان آشنا هستیم؟ به فرض، درمان را هم بشناسیم کدام مان عمل می‌کنیم؟ با خواندن خبرهای تلخ این روزها، گمان می‌کنم مردم جامعه ما بیشتر به دنبال معجزه می‌گردند. برای همین هرچه به دنبال آرامش می‌گردیم کمتر پیدایش می‌کنیم.

آخرین شب چهارشنبه سال ۹۵، سرخ شد. آنقدری که خبرگزاری‌ها از قول سرپرست مرکز اورژانس کشور، تیتر زدند: «جمع آوری آمار مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در کشور نشان می‌دهد که در کل کشور ۲ هزار و ۶۰۰ نفر مصدوم شدند.» ماجرای پرتاب نارنجک دست ساز به داخل خودروی پلیس راهور در مشهد و آسیب رساندن به ماشین اورژانس و ده‌ها خبر بد دیگر را حتماً خودتان خوانده‌اید و حتی شاید ویدئوهای چند ثانیه‌ای آنها را هم دست به دست کرده‌اید. بیایید برای یک بار هم که شده، به پاها و ذهن خسته‌مان استراحت بدهیم و راه دور نرویم. مطمئنم انگشت اتهام هم خسته شده از بس که آن را به طرف دولت و دیگران گرفته‌ایم. راه دور نرویم و به خانواده‌های خودمان نگاه کنیم. قطعاً نوجوان‌ها و حتی بزرگسالانی که شب چهارشنبه آخر سال را می‌سوزانند، از کره مریخ نیامده‌اند.

بهانه اینکه در کشور ما جوانان به اندازه کافی تفریح ندارند، حوصله‌شان سر می‌رود و هزار و یک دلیل دیگر که به نظرم سال‌هاست تاریخ انقضای شان فرارسیده اما مصرانه، مدام از آنها استفاده می‌کنیم چون “خودمان” حوصله تغییر کردن نداریم. اینکه دنبال مقصر بگردیم خیلی آسان‌تر است تا تقصیرها و راه حل‌ها را پیدا کنیم. در طول سال، مدیران را زیر سوال می‌بریم، نقد می‌کنیم و گاهی هم عده‌ای از این فرصت استفاده می‌کنند تا ریز و درشت‌های ذهن‌شان را نثار بقیه کنند. همین جا سر و کله توهین‌ها و فحش‌ها در تاکسی و فضای مجازی و …پیدا می‌شود. ما می‌مانیم و یک جامعه عصبانی که کافی است تنه‌مان سهوا به هم بخورد. خدا نیاورد آن روز را. باقی ماجرا را خودتان تصور کنید.

یک روز عده‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیله می‌کنند، یک روز به یک مدیر دیگر. بعضی‌ها به مدیران دوتابعیتی خرده می‌گیرند. من نمی‌گویم مدیر دوتابعیتی بودن خوب است یا بد. برای من سؤال است که همه ما یک زندگی شخصی داریم. یک خانواده داریم. هم فرزند والدینمان هستیم و یا ممکن است خودمان فرزند داشته باشیم. کودکان ما از کجا یاد بگیرند خودشان هم کم و کاستی‌هایی دارند؟ چقدر زندگی شخصی‌مان را اصلاح می‌کنیم؟ ما انسان‌های بالقوه منتقد که فکر می‌کنیم مصلحان اجتماعی هستیم چقدر به تغییر کردن، تمایل داریم؟

امروز در مسیرم با این صحنه مواجه شدم. زباله‌هایی که روی دوش نهالی سوار شده‌اند. ما قبلاً شنیده بودیم به درخت، آب می‌دهند. زباله دادن به محیط زیست شهری و طبیعت، از چه زمانی مُد شده را نمی‌دانم اما می دانم باز هم با این تصویر تأسف بار روبرو خواهم شد. همان طور که این اولین باری نبود که هم آغوشی درخت و زباله را می‌دیدم. علتش هم این است که بهانه‌ها همیشه در صف اول می‌ایستند و ما مجهزیم به دلیل تراشی. به اینکه بگوییم خب سطل نبود. مسئول فلان کار من نیستم. بهمان کار، خراب شد چون…امان از این دلیل‌ها که تمامی ندارند.

برای پروانه‌شدن، به دیگران پیله نکنید

اینکه دولت‌ها وظایفی دارند یک روی سکه است. روی دیگر سکه، من و شما هستیم که نقش خودمان را نمی‌بینیم. انگار بعضی‌ها عادت کرده‌اند که توپ را در زمین دیگران بیاندازند. انصافاً کار راحتی ست. البته مساله اینجاست که در نهایت، از “خودمان” گل می‌خوریم.

بهتر است در زمانی که خیلی دیر نشده، از خودمان شروع کنیم و تغییر کنیم. اگر می‌خواهید وضعیت جهان، نه بگذارید بگویم ایران، شاید باز هم خیالپردازانه باشد، پس می‌گویم اگر می‌خواهیم حداقل حال خودمان خوب باشد، کمی ژست‌ها و نقاب‌هایمان را کنار بگذاریم و به جای اینکه یک منتقد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باشیم، کمی به چیزهایی که می‌دانیم عمل کنیم. چون در نهایت، خوب و منصفانه که به ماجرا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم مواد محترقه توسط خود مردم ساخته، فروخته و خریداری شده و دل خیلی‌ها را از ترس لرزانده، زباله‌ها را بعضی از خودِ مردم می‌ریزند و هزار و یک مشکل دیگر که سعی می‌کنیم سهم خودمان را در شکل‌گیری‌شان نادیده بگیریم. تا وقتی می‌توانیم به مدیران و بقیه مردم، پیله کنیم چرا این کار را نکنیم؟ اما می‌خواهم بگویم اگر دنبال پروانه شدن هستید، دست از پیله‌کردن به دیگران بردارید. از خودتان شروع کنید. شاید جهان، جای بهتری برای زندگی شد…

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای پروانه‌شدن، به دیگران پیله نکنید

کد خبر : 37975 ساعت خبر : 1:17 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37975
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات