برگزیدگان دوازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار اعلام شدند

برگزیدگان دوازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار اعلام شدند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شامگاه چهارشنبه در مراسم دوازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار که به همت مرکز صلح و محیط زیست برگزار شد با اشاره به غیردولتی بودن این جایزه، گفت: این جایزه که از سوی خانواده مرحوم دکتر ابتکار اعطاء می‌شود، جنبه معنوی و پاسداشت فعالیت‌های علمی و پژوهشی فعالان این عرصه است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شامگاه چهارشنبه در مراسم دوازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار که به همت مرکز صلح و محیط زیست برگزار شد با اشاره به غیردولتی بودن این جایزه، گفت: این جایزه جنبه معنوی و پاسداشت فعالیت‌های علمی و پژوهشی فعالان این عرصه است.

وی با اشاره به نقش مرحوم ابتکار در دوره‌های مختلف انقلاب، اظهار کرد: نقش پدر در شکل گیری انقلاب و پس از آن در کنار مهندس بازرگان و شهید چمران، همچنین مسئولیت‌های مختلف وی در وزارت علوم، شورای دانشگاه علمی و کاربردی، بنیاد زینب کبری (س) به عنوان هیات مؤسس و کمک مشاور مدیرعامل، فعالیت‌های مختلف در عرصه‌های علمی و پژوهشی باعث شد تا وی دارای چهره و شخصیتی ماندگار باشد.

برگزیدگان دوازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار اعلام شدند

معاون رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از استقبال بسیار زیاد از دوازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار، اظهار کرد: کار انتخاب بسیار دشوار بود و البته این مراسم و جایزه برای قدردانی از کسانی است که فارغ از جایگاه‌ها و مسئولیت‌ها تلاش می‌کنند برای محیط زیست ایران گامی مثبت بردارند و خوشحالیم که امروز شاهد شکل گیری جریان قوی عشق به طبیعت و امید به آینده در جامعه ایرانی هستیم.

وی ضمن یادآوری نقش مرحوم ابتکار در دولت سید محمد خاتمی به عنوان مشاور، خاطرنشان کرد: اگرچه پدر در سال ۷۹ به رحمت خدا پیوست ولی در همان مدت کوتاه همراهی با دولت خاتمی نیز به این همراهی افتخار می‌کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: استفاده مناسب از فرصت‌ها و عبور کشور از شرایط سخت و دشوار و فراز و نشیب‌ها با نگاه علمی و کمک مراکز علمی و پژوهشی و مردم از نکات مورد توجه پدر بود که هم در اول انقلاب که ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را پذیرفتن و هم بعدها به آن اهتمام داشتند.

ابتکار با اشاره به دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب همزمان با هفته دولت، گفت: ذکر خیر مقام معظم رهبری از مرحوم پدر و اشاره ایشان به برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت و رفع حلقه مفقوده عملیاتی کردن و سازگاری طرح‌های علمی و پژوهشی بسیار ارزشمند بود.

وی ادامه داد: آنچه خواسته پدر در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت بود همان چیزی است که امروز پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان به ویژه با حمایت و توجه دولت یازدهم در حال انجام است و این نشان دهنده تأثیر وجودی پدر در اذهان و اتفاقات پس از او است.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری نقش مرحوم ابتکار در پایه گذاری آموزش‌های نوین علمی و کاربردی در کشور، گفت: چندی پیش و در جریان مصوبه هیات دولت در خصوص آموزش‌های علمی و کاربردی نیز از اقدام جسورانه پدر در این حوزه و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاربردی برای توسعه کارآفرینی و اشتغال در کشور یاد شد، در حالی که برخی آن را تقابل با نظام آموزشی دانشگاه‌های نظری می‌دانستند ولی امروز در بسیاری زمینه‌ها، اشتغال کاربردی در جامعه شکل گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به پیگیری موضوع نانو در ایران توسط مرحوم ابتکار داشت و افزود: پدر در سال ۷۷ و در جایگاه مشاور رئیس جمهور وقت، بر ضرورت‌ها و پتانسیل ایران برای رشد سریع در عرصه نانو تاکید داشت که خوشبختانه مورد توجه دولت هفتم نیز قرار گرفت و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی بر روی موضوع کار شد و در نهایت خوشبختانه ایران از جایگاه خوبی در این عرصه در جهان برخوردار شد.

وی با بیان برخی مخالفت‌ها و هجمه‌ها و فشارها بر مرحوم تقی ابتکار به دلیل همین نگاه نوین، اظهار کرد: پدر نیز با تنگ نظری‌ها، مخالفت‌ها، چالش‌ها و سنگ اندازی های زیادی در مسیر کاری خود مواجه بود اما همواره با صبر و امید از این موضوعات گذر می‌کرد و خوشبختانه امروز در نتیجه آن تلاش‌ها و صبوری‌ها در بسیاری عرصه‌های مورد توجه و علاقه و اقدام مرحوم ابتکار، حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.

برگزیدگان دوازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار اعلام شدند

ابتکار ادامه داد: شاگردان، دانشجویان، همکاران و دوستان پدر همواره از علاقه و اشتیاق وی به آموزش و استقامت در کار سخن می گویند.

معصومه ابتکار از همه کسانی که به فراخوان این جایزه پاسخ مثبت دادند، تشکر کرده و گفت: نبود اسامی بسیاری از این عزیزان در جمع برگزیدگان دوازدهمین دوره تنها به دلیل محدودیت‌ها بوده و امیدوارم در سایر برنامه‌ها و جوایز بتوانیم از ایشان تقدیر کنیم.

برندگان دوازدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار به شرح ذیل معرفی شدند:

هیئت داوران به اتفاق آرا جایزه پژوهشگر پیشکسوت را به دکتر حسن احمدی استاد دانشگاه تهران به خاطر سال‌ها تدریس و تحقیق در زمینه محیط زیست و چاپ بیش از ۱۰۰ مقاله  در مجلات معتبر داخلی و بین المللی و ارائه مشاوره به نهادهای مختلف برای حفظ محیط زیست اعطا کرد.

جایزه پژوهشگر جوان را به دکتر محمدرضا محمدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به خاطر کسب دانش فنی ساخت جدیدترین نسل‌های سلول‌های خورشیدی با  استفاده از فناوری نانو برای تولید برق جایگزین سوخت‌های فسیلی و ساخت دو نوع سلول خورشیدی نانو ساختار با راندمان بالا اعطا کرد.

هیئت داورای جایزه تلاشگر بخش تشکل‌های مردم نهاد را به موسسه مردم نهاد کیمیای سبز به خاطر فعالیت‌های ارزنده محیط زیستی در تمامی زمینه‌ها به ویژه مباحث آموزشی در میان اقشار مختلف جامعه و پیگیری مشکلات تالاب میقان اعطا کرد.

هیئت داوران جایزه خبرنگار برتر را به زهرا سادات خوشحالی سردبیر پایگاه اطلاع رسانی سلامت نیوز به خاطر تلاش‌های مجدانه در انعکاس اخبار و گزارش‌های محیط زیستی به ویژه روشنگری در زمینه محصولات دستکاری شده ژنتیکی اعطا کرد.

همچنین هیئت داوران دوازدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های حر منصوری برای تلاش‌هایش در حفاظت از طبیعت شمال کشور به ویژه میانکاله، دنا ضیایی به خاطر تلاش‌ها و ابتکاراتش در حوزه آموزش محیط زیست، محمد داس مه برای فعالیت‌هایش در حوزه حقوقی و به عنوان یک وکیل طبیعت دوست و صابر وطن دوست برای شناسایی ۱۰ گونه ماهی بوم زاد تقدیر به عمل آورد.

هیئت داوران دوازدهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار از نازنین باباخانی، زهرا اسماعیل دهقی و معصومه مینقی به خاطر پژوهش‌های محیط زیستی در رده دانش آموزی تقدیر به  عمل آورد.

پایان پیام

کد خبر : 37440 ساعت خبر : 0:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37440
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات