توضیح موزه هنرهای معاصر درباره فلاکت یک گنجینه

روابط عمومی موزه هنرهای معاصر با اشاره به انتقادات مطرح شده در گزارشی با عنوان «فلاکت یک گنجینه»، در توضیحی، آورده است: گنجینه موزه تجهیز می‌خواهد اما فلاکت‌بار نیست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در متن این توضیحات که در روزنامه «ایران» به چاپ رسیده، آمده است: گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از زمان ساخت و راه‌اندازی موزه در محل فعلی در نظر گرفته شده است بنابراین قرار داشتن گنجینه آثار چنانکه در یادداشت آمده در زیرزمینی دنج در طبقات تحتانی موزه هنرهای معاصر و سالن تاریک، به دلیل محل گنجینه در زیرزمین ایراد نیست و از ابتدای فعالیت موزه نیز گنجینه در همین بخش بوده است و آثار هنری برای نگهداری به نور طبیعی یا نور زیادی نیاز ندارند. البته موزه هنرهای معاصر تهران به صورت طبقاتی طراحی نشده و گالری‌های موزه نیز در زیرزمین قرار دارند.

موزه هنرهای معاصر تهران در سال‌های اخیر بارها بر ضرورت مرمت و تجهیز گنجینه تأکید داشته و مدیران موزه نیز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها و مسئولان اهمیت و نیاز آن را یادآوری کرده و پیگیری‌هایی نیز انجام شده است چنانکه یکی از برنامه‌ها که برگزاری نمایشگاه آثار خارجی و ایرانی در آلمان دنبال می‌کرد، کسب درآمد برای مرمت و تجهیز گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است، بنابر این نسبت به شرایط گنجینه دغدغه بوده و تلاش صورت گرفته است.

 وضعیت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران چنانکه یادداشت مذکور در تیتر، آن را «فلاکت یک گنجینه» و در بخشی از متن در آستانه تخریب و شرایط بشدت غیر استاندارد خوانده، نیست و در این سال‌ها نیز آثار گنجینه موزه که در همین گنجینه نگهداری شده و کمتر برای نمایشگاهی بیرون آمده و در معرض نور قرار گرفته است آسیب ندیده‌اند و در این سال‌ها وقتی آثاری از گنجینه برای امانت به کشوری فرستاده شده، کشور و موزه میزبان از نگهداری مناسب و عدم آسیب آنها پس از سال‌ها سخن گفته است. بنابراین استفاده از عبارت‌ها و واژه‌هایی مانند فلاکت و تخریب و… بدون درنظر گرفتن بار معنایی و دلالت آنها بر واقعیت حتی اگر با نیت صلاح و خیر یا هشدارگونه باشد، می‌تواند تأثیر نامناسب داشته باشد و به امید جامعه هنری لطمه بزند. هرچند اطلاع‌رسانی و نقد حرفه‌ای لازم است و موزه هنرهای معاصر تهران نیز از آن استقبال می‌کند.

اما ظرفیت محدود گنجینه، رطوبت مقطعی در بخش‌هایی از سقف گنجینه و سیستم‌های نگهداری آثار که مربوط به سال‌های قبل است مرمت و تجهیز گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را در اولویت قرار داده که خوشبختانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این موضوع توجه و اهتمام جدی دارد. امیدواریم که با حمایت مقام وزارت و مسئولان، مرمت و تجهیز گنجینه موزه با نظر تخصصی و حرفه‌ای در آینده نزدیک برنامه‌ریزی و اجرا شود.

پایان پیام

کد خبر : 36497 ساعت خبر : 1:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36497
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات