حسین طیبی، استاد موسیقی مازندران درگذشت

حسین طیبی، استاد موسیقی مازندران درگذشت

حسین طیبی، نوازنده ساز بومی للـه وا و از بزرگان موسیقی مازندران که در سال‌های اخیر چند عمل جراحی سخت را پشت سرگذاشته بود، عصر جمعه درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، استاد حسین طیبی در ١٢آبان  ماه ١٣١۵ خورشیدی در روستای سود کلاً دهستان به نافت بخش دودانگه شهرستان ساری به دنیا آمد. تحصیلات خود را ابتدا از مکتب خانه‌ای در زادگاهش آغاز کرد و سپس در روستای سید ابوصالح قائم شهر ادامه داد.

طیبی کلاس اول و دوم ابتدایی را یکجا در روستای سنگده امتحان داد و پس از قبولی در کلاس سوم دبستان نشست. سپس کلاس چهارم، پنجم و ششم ابتدایی را در دبستان حافظ ساری با رتبه‌ی ممتاز گذراند؛ پدرش مخالف یادگیری موسیقی بود، ولی با تشویق و علاقه‌مندی مادرش آموزش للـه وا را از ۷ سالگی آغاز کرد.

حسین طیبی، استاد موسیقی مازندران درگذشت

در سال ١٣۴٧ به شکل کار مزدی به استخدام اداره‌ی فرهنگ و هنر درآمد و در پست نوازندگی مشغول کارشد. طیبی در سال ١٣۶۴نشان درجه ٢ هنری و در خردادماه سال ١٣٨٠نشان درجه یک هنری را دریافت کرد.

او پیش از انقلاب چهار آلبوم موسیقی منتشر کرد، پس از انقلاب نخستین آلبوم  وی به نام  للـه وا در سال ١٣۶۵ازسوی فرهنگ خانه مازندران انتشار یافت ؛ طیبی از سال ١٣۶٨ همکاری خود را با گروه شواش آغاز کرد.

طیبی در سومین جشنواره موسیقی فجر به عنوان نوازنده برتر شناخته شد. در مرداد ماه سال ۱۳۷۰ با ساز للـه وا در جشنواره آوینیون فرانسه و در شهریور ماه همان سال در جشن هنر ایران در شهر دوسلدرف آلمان شرکت کرد. او علاوه بر للـه وا به سازهای نی، سرنا، قرنه، نقاره، آواز محلی مازندرانی و آواز سنتی ایران تسلط داشت.

پایان پیام

کد خبر : 36491 ساعت خبر : 12:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36491
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات