حفاظت اصولی از ۶ گونه در معرض انقراض کلید خورد

حفاظت اصولی از ۶ گونه در معرض انقراض کلید خورد

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ برنامه عمل حفاظت و مدیریت شش گونه جانوری گوزن زرد، سمندرلرستانی، تمساح پوزه کوتاه، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه‌ای و خرس سیاه به استانداران ۲۹ استان کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدمجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر، گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی ایران که منجر به ایجاد خصوصیاتی ویژه برای کشور شده است، شاهد تنوع زیستی گیاهی و جانوری قابل ملاحظه‌ای در سطح ایران هستیم.

مقدم با بیان اینکه از ۱۶۱ هزار گونه مهره دار در سطح جهان، ایران هزار و  ۱۶۳ گونه را داراست، اظهار کرد: این نشان دهنده غنای زیستی ارزشمند کشور است.

۷۴ گونه جانوری مهره دار ایران در فهرست سرخ جهانی

وی اشاره‌ای هم به فهرست سرخی سالیانه اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی جهان (IUCN) داشت و افزود: بر اساس آخرین فهرست منتشر شده، ۷۴ گونه جانوری مهره دار ایران در معرض تهدید به معنای دارای وضعیت بحرانی یا در خظر انقراض یا در معرض آسیب است.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از این رو، ضروری است برنامه‌های دقیق و کلانی برای بهبود وضعیت حفاظت از این گونه‌ها در کشور تدوین و اجرا شود و به همین دلیل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه و تدوین و اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت این ۷۴ گونه را در دستور کار خود قرار داده و در گام نخست موفق به تدوین و ابلاغ برنامه شش گونه شد.

چشم انداز تهیه و اجرا برنامه عمل حفاظت و مدیریت ۳۰ گونه جانوری مهره دار تا پایان برنامه ششم توسعه

مقدم ضمن تاکید بر این موضوع که این برنامه‌ها در سه سطح کوتاه، میان و بلند مدت یا چشم انداز تنظیم می‌شود، تصریح کرد: این برنامه‌ها با همکاری اساتید دانشگاه، متخصصان، صاحب نظران، تشکل‌های محیط زیستی، کارشناسان سازمان در سطح ستادری و استانی و سایر دستگاه‌های مرتبط تهیه و اجرا می‌شود و بر اساس پیش بینی‌ها در نظر داریم تا پایان برنامه ششم توسعه، برنامه عمل حفاظت و مدیریت ۳۰ گونه جانوری مهره دار را تهیه و تدوین و اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این به معنای غفلت از سایر گونه‌ها نیست ولی به دلیل اهمیت و شرایط خطیر این ۷۴ گونه، برنامه عمل حفاظت و مدیریت آن‌ها در اولویت قرار دارد.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با مرور برخی اسناد بالادستی در این حوزه از جمله اصل ۵۰ قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری به ویژه در اسفندماه سال ۹۳ مبنی بر اهمیت جلویگری از تخریب و آلودگی محیط زیست، همچنین نگاه ویژه رئیس جمهوری و دولت یازدهم به موضوع محیط زیست، گفت: خوشبختانه در کنار تمامی این پشتوانه‌ها، ظرفیت قانونی نیز در برنامه ۵ ساله ششم توسعه برای مسائل محیط زیستی ایجاد شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در خصوص تهیه و اجرا برنامه عمل حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض، تاکید قانونی در بند غ ماده ۴۸ صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد: با همکاری نمایندگان مجلس، افزایش تعامل و همکاری بیش از گذشته دستگاه‌های مرتبط، همچنین تأمین اعتبارات مالی مورد نیاز، در این اقدام ملی مهم موفق باشیم.

حفاظت اصولی از ۶ گونه در معرض انقراض کلید خورد

گوزن زرد، سمندرلرستانی، تمساح پوزه کوتاه، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه‌ای و خرس سیاه شش گونه دارای برنامه حفاظتی

مقدم با اشاره به اینکه برخی از شش برنامه عمل تهیه شده برای گونه‌های جانوری گوزن زرد، سمندرلرستانی، تمساح پوزه کوتاه، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه‌ای و خرس سیاه، از سال‌ها قبل اجرایی شده بوده، گفت: اجرای برنامه عمل دو گونه گوزن زرد و سمندرلرستانی از سال گذشته و برنامه عمل تمساح پوزه کوتاه از سالیان گذشته آغاز شده بود.

وی افزود: خواسته ما این هست که استانداران این است که با توجه به ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده برای اجرایی شدن این برنامه‌ها، با طرح و تصویب آن‌ها در شورای برنامه ریزی استان‌ها و حتی تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای اجرایی شدن آن‌ها، همچنین جذب همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط، ادارات کل محیط زیست استان‌ها را در مسیر حفظ گونه‌های ارزشمند کشور یاری رسانند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن مرور نقش دستگاه‌های مختلف در حوزه حفاظت از گونه‌های جانوری، اظهار کرد: به طور نمونه در موضوع قاچاق اجزاء یا گونه‌ها، همچنین کاهش تلفات جاده‌ای گونه‌ها، سایر دستگاه‌ها نیز باید به ایفای نقش و مسئولیت بپردازند که امیدواریم با اجرایی شدن این برنامه‌های عمل شاهد افزایش این همکاری‌ها نیز باشیم.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر نگاه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع حفظ تنوع زیستی در کشور، تصریح کرد: در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، امسال می‌توانستیم شاهد تدوین برنامه عمل حفاظت و مدیریت ۱۰ گونه کشور باشیم ولی همچنان امیدواریم در سال آتی نیز بتوانیم همین روند تصویب برنامه عمل را ادامه دهیم و نهایتاً طی برنامه ششم توسعه شاهد تدوین برنامه عمل ۳۰ گونه جانوری و در بلند مدت نیز شاهدذ تدوین برنامه برای تمام ۷۴ گونه در معرض تهدید باشیم زیرا حیات وحش از معدود مباحث و حوزه‌های محیط زیستی است که سازمان حفاظت محیط زیست تنها متولی آن است.

مقدم با بیان اینکه بالغ بر ۶۰ درصد ۱۹۷ گونه پستاندار کشور را خفاش‌ها و جوندگان تشکیل می‌دهند، گفت: تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا تمامی گونه‌ها و کل تنوع زیستی ایران را تحت پوشش برنامه‌های حفاظتی قراردهیم و البته در این مسیر نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها هستیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 37693 ساعت خبر : 2:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37693
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات