سهم ناچیز لرستان از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

سهم ناچیز لرستان از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بسیار باشکوه‌تر و جدی‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی موسسه متارخ، این نمایشگاه که سال گذشته در فضایی ۲۵ هزار متری و ۵ سالن و ۶ موضوع و حضور ۱۰ کشور خارجی برگزار شد امسال به وسعت ۴۰ هزار متر مربع در ۸ سالن، ۹ موضوع و حضور ۲۰ کشور خارجی برگزار شد که سهم لرستان از  فضای یاد شده کمتر از ۱۰۰ متر بود.

سهم ناچیز لرستان

نمایشگاه فرصت بسیار گرانبهایی برای توسعه گردشگری به شمار می‌آید و مطرح‌ترین آژانس‌های گردشگری کشور حضور داشتند که متاسفانه هیچ آژانس و دفتر خدمات گردشگری از لرستان در این نمایشگاه حضور نداشت، این در حالیست که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان می‌توانست مدتی پیش از برگزاری نمایشگاه، با برگزاری نشست‌ها، رایزنی با آژانس‌های لرستان و الزام آنها شرایط برای حضور آنها را فراهم سازد.

در سالنی که برای معرفی هتل‌ها در نظر گرفته شده بود وضع به همین منوال مشاهده شد، به نحوی که غرفه هتل‌های کردستان یا استان فارس و حتی هتل آپارتمان وزرا بسیار بزرگتر و زیباتر از غرفه سازمان متبوع گردشگری لرستان طراحی شده بود، ضمن اینکه هیچ هتلی از لرستان در این نمایشگاه حضور نداشت.

شهرداری‌های شهرهای ایران فرصت را غنیمت شمرده و حضوری بسیار چشمگیر در نمایشگاه داشتند که حضور پررنگ شهرداری مرند، مراغه و عدم حضور شهرداری‌های لرستان یا حداقل شهرداری خرم‌آباد و بروجرد مایه تعجب و تأسف بود.

سرقت فرهنگی مسئله بغرنج دیگری بود که تلخی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران را برای ما بیشتر می‌کرد، به‌طوری که گروه موسیقی استان کردستان با اجرای موسیقی آئینی هلپرکه این موسیقی را ویژه استان کردستان معرفی کردند، در حالی که مشترک بین چند استان غرب کشور است. نان محلی و شیرینی کولیره نیز توسط غرفه استان کرمانشاه به‌عنوان سوغات ویژه کرمانشاه معرفی شد، این در حالیست که کولیره شیرینی و نان موجود در استان‌های غرب کشور است. آش ترخینه توسط غرفه آذربایجان شرقی و به نام آش کرمانشاه عرضه می‌شد و استان مرکزی لباس لری را به‌عنوان لباس ویژه مردم این استان معرفی می‌کردند.

غرفه‌های روباز اگر تاثیرشان بیشتر از غرفه‌های شیک داخل سالن نبود به جرات می‌توان گفت با اجرای برنامه‌های متنوع از جمله: (اجرای موسیقی استان‌ها) توانستند شانه به شانه سایر غرفه‌ها عرض اندام کنند که در این بین فقط در گوشه‌ای از غرفه‌های متعدد کرمانشاه یک زوج اهل شهرستان بروجرد در جهت معرفی استان لرستان تلاش می‌کردند، در غرفه‌های روباز هم چنین گروه موسیقی سایر استان‌ها به‌مدت ۴ روز به اجرا پرداختند و موسیقی استان‌ها به اجرا درآمد که متاسفانه گروه موسیقی لرستان به دلیل عدم حمایت از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان لرستان حضور یک‌روزه داشتند.

سالن صنایع دستی با حضور زحمتکشان این عرصه نیز به معرفی و عرضه تولیدات صنایع دستی اختصاص داشت که متاسفانه در این سالن هم هیچ نشانی از لرستان دیده نمی‌شد.

در قسمت اقامتگاه‌های بوم‌گردی تنها یک اقامتگاه از لرستان و شهرستان الیگودرز وجود داشت که به لحاظ عدم حمایت و تمکن مالی توان لازم برای رقابت با هم صنف‌های خود را دارا نبود.

نمایشگاه مزبور با حضور بیست کشور خارجی و صاحب جایگاه در عرصه گردشگری  از جمله: اسپانیا، روسیه، تایلند، مالزی، مراکش، پرتغال، ترکیه، شهر قونیه از ترکیه، یمن، کره جنوبی، ویتنام، کامبوج و … برگزار شد که فرصتی مغتنم جهت جذب توریست و انجام رایزنی‌های دو طرفه بود که متاسفانه به دلیل حضور کمرنگ لرستان در این نمایشگاه فرصت ذکر شده به آسانی هدر رفت.

متاسفانه فرصت‌سوزی‌ها در حوزه گردشگری و صنایع دستی همچنان ادامه دارد که امیدواریم این رویه تلخ و غم‌انگیز هرچه سریع‌تر تغییر وضعیت دهد.

پایان پیام

کد خبر : 35858 ساعت خبر : 0:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=35858
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

کم کاری می کنند.آنها هم دزدی فرهنگی می کنند.اگر مثل شیر با تبلیغات جلوشون وایسیم.مثل گلونی برند سازیشون می کنیم.و اونها هم جرئت نزدیک شدن به اموال فرهنگی و تمدنی و اجتماعی لرها را نمی کنند.خواهشن نگذارید از صمیمیت لرها سو استفاده کنند بحث هویت هیچ شوخی بر دار نیست.زنده باد لرستانات