فروشندگان حیوانات، متخصصان بی‌تخصص

فروشندگان حیوانات، متخصصان بی‌تخصص

فروشگاه‌های عرضه و فروش حیوانات خانگی بدون تشکل صنفی به فعالیت مشغولند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روزنامه سیزینه، با افزایش استقبال برای نگهداری از انواع و اقسام حیوانات، خرید و فروش حیوانات خانگی در سال‌های اخیر به یکی از پر رونق‌ترین مشاغل تبدیل شده است، به‌گونه‌ای‌که نه تنها در نقاط مختلف شهر شاهد احداث فروشگاه‌های عرضه حیوانات هستیم، بلکه در برخی از موارد خرید و فروش حیوانات خانگی که گاه حیوانات قاچاق را نیز شامل می‌شود، در فضای مجازی در صدر آگهی‌ سایت‌ها و رسانه‌های مجازی قرار گرفته است. آنچه مسلم است این‌که در شرایط کنونی نگهداری از حیوانات خانگی در اکثر خانوادها نهادینه شده؛ اما آنچه باعث بروز نگرانی در این نگهداری می‌شود، تهیه حیوانات از مراکز و مغازه‌هایی است که نه تنها نظارتی بر نحوه فعالیت آن‌ها صورت نمی‌گیرد، بلکه اساساً مغازه‌ها و فروشگاه‌های موجود در سطح شهرها از تشکل صنفی که وظیفه صدور مجوز، بازرسی و قیمت‌گذاری را بر عهده دارند، محروم هستند. اما فارغ از نبود نظارت بر نحوه فعالیت فروشگاه‌ها، نداشتن تخصص لازم یا عدم گذراندن دوره‌های خاص برای فعالیت و ناآگاهی از بیماری‌ها و روش شناخت آن‌ها، معضلی است که توجه جدی به آن ضروری است؛ نکته‌ای که در کنار شیوع بیماری‌های مختلف واگیر‌دار همچون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، به افزایش نگرانی‌ها دامن می‌زند.
در همین خصوص معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی، در گفت‌وگو با «سبزینه» بیان داشت: مراکز فروش و ارائه خدمات حیوانات خانگی دو دسته هستند: نخستین بیمارستان‌های حیوانات خانگی‌اند که متعلق به دانشکده دامپزشکی بوده و در اغلب مراکز استان‌ها و تهران در حال فعالیت هستند و دسته دوم فروشگاه‌ها و درمانگاه‌های بخش خصوصی هستند که تعداد زیادی در مراکز استان‌ها مستقر بوده و مسئولیت مراقبت و تشخیص بیماری‌ها و نیز مایه‌کوبی (واکسیناسیون) را بر عهده دارند. مسعود هاشم‌زاده، در پاسخ به این‌که نظارت بر عملکرد این مراکز بر عهده چه سازمانی است، اظهار داشت: در حال حاضر هیچ سازمان مستقلی بر عملکرد این مراکز نظارت نداشته و نظارت بر این واحدها و مراکز فروش توسط سازمان دامپزشکی و ادارات کل انجام می‌شود. معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی عنوان کرد: بیش‌ترین مراکز عرضه و فروش در سطح شهر، خارج از چارچوب و نظارت و کنترل سازمان دامپزشکی و بهداشتی هستند، که در این صورت خود فروشندگان و همچنین افراد فعال در این حوزه باید با مراجعه به ادارات دامپزشکی، پروانه بهداشتی و مجوز کسب کنند.
فروشندگان حیوانات، متخصصان بی‌تخصص
فروشندگان حیوانات، متخصصان بی‌تخصص
وی با توجه به عدم نظارت بر مراکز فروش حیوانات خانگی گفت: کنترل و نظارت بر مراکز فروش و عرضه باید دقیق‌تر و کنترل شده باشد تا از سلامت شرایط نگهداری حیوانات نیز اطمینان حاصل شود.  هاشم‌زاده درباره قیمت‌گذاری حیوانات خانگی بیان داشت: سازمان دامپزشکی دخالتی در قیمت‌گذاری‌ها ندارد و قیمت‌گذاری به صورت توافقی است. معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی درباره نظارت بر نحوه فعالیت فروشگاه‌های شهر هم گفت: مراکز فروش حیوانات در شهرها فاقد اتحادیه صنفی بوده و تنها انجمنی که تحت نظارت جامعه دامپزشکان و کارگروه سازمان دامپزشکی قرار دارد، تشکل حمایت از حیوانات است که در زمینه فروش حیوانات خانگی در سطح شهرها فعالیت می‌کند.وی در ادامه گفت: عمدتاً حیوانات خانگی شامل پرندگان زینتی، ماهیان آکواریومی و حیواناتی نظیر خوکچه، همستر، سگ و گربه هستند که شایع‌ترین بیماری مشترک آن‌ها با انسان، بیماری‌های پوستی است.
هاشم‌زاده در ادامه عنوان داشت: برخی از بیماری‌ها با واکسن کنترل شده و برخی دیگر غیر قابل کنترل هستند که در این صورت رعایت بهداشت حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان برخی بیماری‌ها نیز مختص خود حیوانات است؛ مانند بیماری‌های انگلی و ویروسی که با قرص و تزریق واکسن به صورت دوره‌ای قابل درمان هستند.
خرید از مراکز دارای مجوز سازمان دامپزشکی
پیام محبی، دامپزشک و رئیس جامعه دامپزشکان ایران و رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران، نیز درباره وضعیت فروش و مراکز ارائه خدمات بهداشتی به حیوانات خانگی به «سبزینه» گفت: هیچ نظارتی بر فعالیت مراکز عرضه و فروش حیوانات وجود ندارد و در این میان فقط نظارت بر حقوق مشتری مطرح است.
رئیس جامعه دامپزشکان ایران در ادامه بیان داشت: در صورت رعایت مسائل بهداشتی در نگهداری حیوانات خانگی، احتمال انتقال بیماری‌های مشترک با انسان به حداقل می‌رسد.
وی افزود: بیماری حیوانات مختص به همان گونه است که با توجه به پیشرفت در زمینه‌های مختلف پزشکی و دامپزشکی، احتمال انتقال آن‌ها به حداقل می‌رسد. وی درباره بیماری‌های شایع حیوانات و پرندگان گفت: پرنده‌های خانگی نیز ممکن است درگیر بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا شوند، ولی چون در قفس نگهداری می‌شوند، نمی‌توانند به این ویروس مبتلا شوند. رئیس جامعه دامپزشکان ایران در ادامه عنوان داشت: حیوانات خانگی به شرط رعایت بهداشت بیمار نشده و باعث بیماری انسان نیز نمی‌شوند.
محبی درباره مراکز عرضه و فروش حیوانات خانگی گفت: با توجه به نظارت بر نحوه فعالیت مراکزی که از سوی سازمان دامپزشکی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، خرید حیوانات از این مراکز توصیه می‌شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 36516 ساعت خبر : 8:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36516
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات