چرا فیلم تونی اردمن از فروشنده بهتر است؟

پایگاه خبری گلونی، علیرضا بهرامی: شکی نیست که شانس فیلم تونی اردمن برای به‌دست آوردن جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی از فیلم فروشنده بیشتر بود و فضای سیاسی دست آخر در این نتیجه‌ی مطلوب ما تاثیر داشت. حال بگذریم که مگر هر فیلمی که شانسش بیشتر باشد حتما اسکار به او می‌رسد و مثلا همین فیلم لالالند، برنده‌ی بی‌تردیدِ جایزه‌ی بهترین فیلم تصور نمی‌شد؟ که البته درنهایت برنده نشد.

از این‌ها گذشته، این‌طور که برخی دوستان بر این نکته تاکید می‌کنند، این پرسش پیش می‌آید که مگر فیلم تونی اردمن از فیلم فروشنده بهتر است؟
قطعا فیلم فروشنده در کارنامه‌ی کاری اصغر فرهادی خیلی چشمگیر نیست اما با هر معیار منطقی هنری و سینمایی که بسنجیم، از تونی اردمن بهتر است. کلا وضع سینمای جهان حداقل امسال خوب نبوده و فیلم‌ها بویژه از نظر فیلمنامه خیلی فقیر بوده‌اند. در چنین فضایی اما اگر تونی اردمن و او، جزو بهترین فیلم‌های جهانی محسوب می‌شوند، قطعا حق فروشنده بوده که نه‌تنها در میان پنج نامزد نهایی، بلکه برگزیده‌ی اصلی باشد.
اتفاقا در اطرافیان، از کمتر دوستی شنیده‌ام که تونی اردمن را دیده باشد. خودم هم در جشنواره‌ی کارلووی واری فرصت دیدنش را بر پرده‌ی سینما پیدا کردم. انتخاب این فیلم هم برای دیدن، به‌دلیل همان جو خبری بود که خیلی روی این فیلم تبلیغ می‌کرد. با این حال، برخلاف عادت و اخلاقم، نمی‌دانم یک ربع یا نیم ساعت آخر فیلم را دیگر طاقت نیاوردم، از سالن سینما بیرون زدم و قدم زدن را ترجیح دادم.
چرا؟ چون کاراکترها اصلا خوب پرداخت نشده بود، اجزای فیلمنامه در ارتباط با هم لنگ می‌زدند، طنزش زورچپانی بود و اصلا یک کار چفت و بست دار تمام عیار که چه فرض کنم، خوب هم نمی‌شد فرضش کرد. فروشنده ایرادهایی دارد ولی خواهشا نگویید که تونی اردمن از آن، آن‌هم با فاصله، سرتر و بهتر است.

پایان پیام

کد خبر : 36746 ساعت خبر : 11:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36746
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات