کاهش ۴۵ درصدی نسبت تلفات پلنگ در سال ۹۵

کاهش ۴۵ درصدی نسبت تلفات پلنگ در سال ۹۵

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش ۴۵ درصدی تلفات پلنگ ایرانی نسبت به هشت سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۵، ۹ قلاده تلفات پلنگ ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی تیموری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست و شرکت نفت سپاهان در راستای اجرای برنامه ملی مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی اظهار کرد: سازمان محیط زیست در پایان سال ۹۴ برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی را تهیه و به ادارات کل محیط زیست استان‌ها ابلاغ کرد.

وی با اشاره به اینکه معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست به عنوان مرجع رسمی برای پیگیری و اجرای این برنامه شناخته شده است اظهار کرد: برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی هشت محور دارد. یکی از محورهای آن بحث بیمه پلنگ ایرانی است که در پایان سال ۹۴ در این باره تفاهم نامه‌ای بین محیط زیست و شرکت بیمه ما به مدت پنج سال منعقد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از مجموعه تحقیقات و گزارشات رسمی ادارات کل محیط زیست استان‌ها چنین نتیجه گیری می‌شود که طی هشت سال گذشته تا سال ۹۴ هر سال ۱۶ قلاده پلنگ در سراسر کشور تلف شده است. ۷۰ درصد تلفات پلنگ در این بازه زمانی ناشی از عوامل انسانی اعم از شکار غیر مجاز و طعمه مسموم بوده است.

تیموری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست جرایم ضرر و زیان پلنگ ایرانی را به ۸۰ میلیون تومان افزایش داده است گفت: در سال ۹۵ شرکت بیمه ما نسبت به پرداخت خسارات خود پلنگ و خسارات پلنگ به دامدارها اقدام کرد. همچنین به واسطه آموزش‌هایی که در این زمینه به جوامع محلی داده شد در سال ۹۵ گزارشات رسمی استان‌ها حاکی از آن است که تلفات پلنگ امسال نسبت به هشت سال گذشته کاهش ۴۵ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه در سال جاری، ۹ قلاده تلفات پلنگ ایرانی ثبت شده است، اظهار کرد: خسارت چهار قلاده پلنگ توسط بیمه ما به مبلغ ۶۰ میلیون تومان پرداخت شد. همچنین سه قلاده به طور طبیعی و به علت پیری تلف شدند. افزون بر این سه قلاده توسط انسان شکار شدند که متخلفان دستگیر شده و صدور رای آنها در دادگاه در حال نهایی شدن است. این شکارچیان غیرمجاز باید ۸۰ میلیون تومان ضرر و زیان پلنگ را پرداخت کنند. همچنین قضات می‌توانند آنها را محکوم به زندان نیز کنند. علت تلف شدن سه قلاده پلنگ دیگر مشخص نیست.

کاهش ۴۵ درصدی نسبت تلفات پلنگ در سال ۹۵

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایجاد مرکز امداد و نجات حیات وحش به ویژه پلنگ ایرانی از دیگر برنامه‌های جامع در راستای حفاظت این گونه است، اظهار کرد: در پارک پردیسان مرکز امداد و نجات با هدف رهاسازی گونه داریم و اگر امکان رهاسازی گونه بعد از تیمار وجود نداشت به مکان‌های امن برای نگهداری منتقل می‌شوند.

تیموری در ادامه با اشاره به پلنگی که اخیرا در رودسر به خاطر گیر کردن در تله‌ای که برای گراز تعبیه شده بود زخمی شد اظهار کرد: بسیاری اعتقاد داشتند امکان زنده ماندن این قلاده وجود ندارد و تقاضاها بر معدوم سازی بود ولی این گونه توسط دکتر فتاحیان جراحی شد و نجات پیدا کرد. در حال حاضر این پلنگ که به آرزو معروف است راه می‌رود و تحرک زیادی دارد. دکتر فتاحیان درخواست داده که مرکز امداد و نجات پلنگ داشته باشد که برای این منظور انتظار هیچ مبلغی از سازمان محیط زیست ندارد.

وی افزود: برای ایجاد مرکز نگهداری و تیمار پلنگ‌های آسیب‌دیده تا هفته آینده تفاهم نامه‌ای با بیمارستان فتاحیان و بخش خصوصی مربوطه منعقد می‌کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بحث مهم برگزاری کارگاه آموزشی در سطح کشور نیز مورد توجه قرار می‌گیرد گفت: به منظور اجرای سیر برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی شرکت نفت سپاهان به طور داوطلبانه ورود کرده است تا مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه ایفا کنند. این شرکت پذیرفته منابع مالی اجرای طرح‌ها را در سال ۹۶ و ۹۷ تامین کند تا کاهش تلفات پلنگ ایرانی محقق شود.

حمیدرضا فتاحیان پزشک جراح آرزو نیز در این مراسم اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی بیمارستان فتاحیان پیش از این نیز فعالیت‌های بسیاری در زمینه حیوانات داشت ولی درمان این پلنگ ایرانی برای ما نقطه عطفی محسوب می‌شود. بستر شکل گیری همکاری‌های ما را با سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد کرد.

وی افزود: دامپزشکی می‌تواند در بخش خصوصی در زمینه فراهم کردن امکانات و خدمات تخصصی صحیح به منظور مداوا و درمان گونه‌های ارزشمند فعالیت کند.

فتاحیان در مورد روند بهبود آرزو اظهار کرد: قرار بود شرایط مرگ آسان این پلنگ رقم بخورد و معدوم سازی شود ولی بعد از مشاهده تصاویر سی تی اسکن با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفتیم تا کاری کنیم که گونه حتی اگر نتواند به طور کامل مداوا شود به گونه دیگری حفظ شود تا حداقل در باغ وحش باقی بماند.

پزشک جراح آرزو گفت: پس از انجام جراحی‌ها این پلنگ در مجموعه پردیسان بستری شد که در ابتدا شرایط ایده آلی نداشت ولی بعد به یک مجموعه نگهداری انتقال یافت و طی چند روز بعد از جراحی بهبودی حاصل شد و برای پلنگی که فلجی دائم برای آن تصور شده بود توانست پس از سه روز شروع به ایستادن کند.

فتاحیان اظهار کرد: لازم است محیط زیست در بحث‌های اینچنینی به بخش خصوصی اعتماد کند. مجموعه دامپزشکی بیمارستان فتاحیان آمادگی دارد تا برای حفظ محیط زیست کشور و حفظ حیات وحش همه تلاش‌های خود را داشته باشد.

در پایان این مراسم معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از فتاحیان پزشک جراح آرزو تقدیر کرد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 37401 ساعت خبر : 0:21 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37401
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات