کشف ساختار سنگی معماری ۷هزارساله در فسا

به‌گزارش پایگاه خبری گلونی، مجید منصوری سرپرست هیئت کاوش و تعیین عرصه و حریم تپه وکیل‌آباد، امروز ۱۴ اسفند، با اعلام این خبر گفت: «بررسی‌های دقیق‌تر درباره این ساختار سنگی به آینده موکول شده و کاوش در بخش‌های دیگر کارگاه ادامه دارد.»

او افزود: «اکنون کاوش در عمق چهارمتری ادامه دارد که به‌نظر می‌رسد خاک بکر است؛ بااین‌حال، برای اطمینان بیشتر، کاوش حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر دیگر ادامه خواهد یافت.»

این باستان‌شناس گفت: «پیش از کاوش، سطح محوطه و اطراف آن به شبکه‌های ۴۰×۴۰ و ۸۰×۸۰ تقسیم شد و بررسی نظام‌مند در این شبکه‌ها به‌مدت یک هفته به‌طول انجامید.»

او افزود: «پس از پایان بررسی، ۲۳ گمانه به‌منظور تعیین عرصه و حریم تپه کاوش شد.»

او با اشاره به باز کردن کارگاه ۲×۲ متر برای لایه‌نگاری، از به‌دست آمدن سفال‌های قرمز ساده و منقوش از نوع سفال‌های وکیل‌آباد خبر داد.

کاوش و تعیین عرصه و حریم تپه وکیل‌آباد در شهرستان فسا با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از اواسط بهمن‌ماه آغاز شد.

نخستین کاوش‌های باستان‌شناختی را در این محوطه سر مارک اورل اشتاین، باستان‌شناس مجارستانی (۱۸۶۲-۱۹۴۳)، در سال ۱۹۳۴ میلادی در چند روز انجام داد.

اشتاین در طول کاوش خود در مرکز تپه به پی‌های سنگی و ساختار خشتی اشاره کرده که احتمالاً مربوط به اواخر هزاره چهارم و اوایل هزاره سوم هزاره سوم پیش‌ازمیلاد است.

پایان پیام

کد خبر : 36986 ساعت خبر : 1:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36986
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات