گرانی ز بالاست و بالا می‌رود

گرانی ز بالاست و بالا می‌رود

پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: گرانی چیست؟ فرض کنید الان سر جلسه امتحان هستید و باید برای این سوال پاسخ مناسب بنویسید. از کجا شروع می کنید؟ از گرانی کدام اقلام و کالاها؟ یا کدام خوراکی‌ها؟ حتی ممکن است انتخاب بعضی از شماها گرانی کرایه‌های مسیرها هم باشد یا شهریه‌های میلیونی مدارس.

صرف نظر از جنسیت، سن، شغل و… همه ما از صبح تا شب با این پدیده‌ی به شدت کمال‌گرا برمی‌خوریم. پس می‌توانیم ساعت‌ها راجع به آن صحبت کنیم، بنویسیم و حتی بخندیم. چون دیر زمانی‌ست که ما فقط به اغلب موضوعات می‌خندیم و برای آن‌ حاشیه می‌سازیم. ولی من به هریک از شما عزیزانی که این متن را می‌خوانید یک دقیقه وقت می‌دهم. یک دقیقه با خودتان فکر کنید گرانی چقدر روی زندگی شما تاثیر گذاشته است. روی سلامت، شادی، روابط اجتماعی، بنیان خانواده ها و… قطعا تاثیر منفی بسیار زیادی داشته است.

گرانی ز بالاست و بالا می‌رود

حالا یک جور دیگر بپرسم. ما چقدر بر روی این گرانی‌ها اثر گذاشته‌ایم؟ مگر قیمت‌هایی که از استانداردهایشان فاصله‌های نجومی دارند را چه کسی انتخاب می‌کند؟ خود ما. البته این دلیل نمی‌شود که تقصیر را تنها به گردن کاسبان بیندازم و بگویم آنها هستند که کالاها را گران می‌فروشند. خیر. وقتی کرایه تاکسی در ساعات اوج ترافیک با ساعات دیگر متفاوت است پس لابد کاسبی که در آن ساعت سوار تاکسی می‌شود و به محل کسب می‌رود کالایی را که عرضه می‌کند با قیمت گران‌تری می‌فروشد. ولی بین و شما بماند، این بالا رفتن قیمت‌ها چقدر می‌تواند طبیعی و مورد قبول باشد؟ خب این‌که با گذشت زمان و بالارفتن دستمزد کارکنان و عوامل دیگر قیمت‌ها تغییر کند خیلی دور از ذهن نیست و هیچکس‌هم انتظار ندارد که قیمت‌‌ها درجا بزنند و روی یک خط صاف حرکت کنند. اصلا ما شکر را در چای حل کرده و میل می‌کینم اگر چنین انتظارات بی‌جایی داشته باشیم.

ولی حداقل خوب است که این بالا رفتن قیمت‌ها یک روند منطقی و قابل قبول داشته باشد. مگر یک کیلو خیار سالادی چه ویژگی منحصر به فردی دارد که در چند میوه فروشی از یک محل با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شود؟ یکی‌شان مدرسه غیر انتفاعی رفته که قیمتش گران‌تر است؟ مسئولان عزیزی که بر قیمت گذاری‌ها نظارت دارید برای این همه اختلاف قیمت کالاهای یکسان در سطح شهر چه توضیحی می‌توانید ارایه دهید؟ حالا هم که دم عید است و دیگر بهترین بهانه است برای بالا بردن قیمت‌ها بدون هیچ قاعده و قانونی. اگر منطقی فکر کنیم در چنین زمانی از سال بایستی قیمت کالاها طوری باشد که حتی اقشار متوسط وپایین جامعه هم توانایی خرید کردن را داشته باشند اما متاسفانه گرانی چنان پله‌ها را ده تا یکی طی می‌کند که تا به خود آسمان نرسد دست از صعود برنمی‌دارد. و نکته جالب اینجاست این پدیده فقط در مورد کالاها و اقلام ضروری هم اتفاق نمی‌افتد و از مواد غذایی، البسه، خدمات درمانی بگیر تا نخ گرفته شده از کرک تن مارمولک هم مشمول این قانون گرانی است.
یک دقیقه شما از همین حالا شروع شد…

پایان پیام

کد خبر : 37161 ساعت خبر : 0:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37161
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات