تأثیر بیش‌تر اقدامات ایجابی برای حفظ محیط زیست

تأثیر بیش‌تر اقدامات ایجابی برای حفظ محیط زیست

پایگاه خبری گلونی، فردوس برهانی‌فر: گروه رفتگران طبیعت بهبهان با همکاری و همدلی جوانان دانشجو و داوطلب دوستدار محیط زیست، نوروز ۱۳۹۶شصت‌وسومین برنامه زیست‌محیطی خود را به نام «بهبوم۲» در جهت حفظ و صیانت از طبیعت و نیز نهادینه کردن خرده‌فرهنگ‌های محیط زیستی به انجام رساند.

این برنامه در بازه زمانی یک‌ماهه با بسته‌بندی کردن پکیج‌هایی شامل دو کیسه زباله، دستکش، بروشور محیط زیستی و مستقر شدن در چند ایستگاه دارای اهمیت مسافرتی و گردشگری و نیز در اختیار قرار دادن بیش از ده‌هزار پکیج و پنج‌هزار کیسه زباله خالی در سه روز یازدهم، دوازدهم و سیزدهم فروردین و سپس برگشت و تحویل گرفتن هزاران کیسه زباله پر شده، توانست گامی موثر در حدود امکانات و قابلیت‌های خود، برای نگهداری بخشی از طبیعت داشته باشد. این برنامه با در نظرگیری قابلیت‌های زیست‌بومی و نیز رشد فرهنگی- مردمی به موضوع محیط زیست، اهمیتی مردمی بخشید که می‌توان با آگاهی‌سازی، حرکت به‌سمت مردم، فرهنگ‌های محیط زیستی را در کانون خانواده و مدارس نهادینه کرد و از موقعیت خصوصی به‌موقعیتی عمومی رهنمون کرد. در برخورد با پدیده‌های ناهنجار و معضلات اجتماعی معمولا دو نوع برخورد مرسوم است، اقدامات ایجابی و اقناعی و اقدامات سلبی و قهری. بی‌تردید وقتی که تمرکز را بر اقدامات ایجابی و اقناع کردن مخاطب برای این‌که نریختن زباله در طبیعت یک فضیلت محسوب می‌شود، می‌گذاریم و آثار تبعی آن را متوجه شود بسیار اثرگذارتر از اقدامات سلبی و قهری خواهد بود.

تأثیر بیش‌تر اقدامات ایجابی برای حفظ محیط زیست

حال که رئیس سازمان محیط زیست در سخنان اخیرش اعلام کرد می‌باید رهاسازی زباله در طبیعت جرم‌انگاری شود چه بهتر که زمینه و بستر چنین موضوعاتی که همان کار فرهنگی است مهیا شود تا مردم در این راه همراه باشند؛ وگرنه اگر نتوانیم این ارزش را به سطح جامعه تزریق کنیم اقدامات قهری و سلبی صرف شاید آن نتیجه مطلوب را ندهد و فقط دایره جرم‌انگاری وسیع شده است. در ادامه گروه رفتگران طبیعت بهبهان طی برنامه‌ای با برگزاری یک جشن و اهدای جوایز و نیز سخنرانی تعدادی از کارشناسان این حوزه (محیط زیست) در چند روز آینده به برنامه بهبوم سال ۱۳۹۶ پایان می‌دهد و در نظر می‌گیرد که در سال‌های آتی این برنامه را با در نظرگیری نقاط ضعف و قوت خود ارتقا دهد. از کسانی که از صنف‌های متفاوت با حمایت‌های مالی خود سهمی در این برنامه داشته‌اند نیز قدردانی می‌کنیم. به امید هوای پاک، آب سالم و محیط زیستی همواره سبز و خرم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

منبع: روزنامه سبزینه

کد خبر : 40318 ساعت خبر : 0:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40318
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات