دولت با کلیات طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی مخالف است

دولت با کلیات طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی مخالف است

به‌گزارش پایگاه خبری گلونی، میرهادی قره‌سید رومیانی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی امروز ۲۹ فروردین درباره طرح یک‌فوریتی تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارت گفت: «وظیفه خود می‌دانم که به نوبه خود از طراحان این طرح تقدیر کنم. گذشته از اینکه این طرح منافع و مضراتی را خواهد داشت، همین حساسیت نمایندگان محترم به حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قابل ستایش است و نشان می‌دهد که باید به حوزه‌های این سازمان در حوزه تقنینی نیز بیشتر توجه شود.»

دولت با کلیات طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی مخالف است

او با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در مصوبات سند پنج‌ساله برنامه ششم نشان دادند که این حوزه از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است ادامه داد: «اما درباره اینکه آیا دغدغه‌های نمایندگان با تبدیل سازمان به وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأمین خواهد شد، دو نظر اساسی و متفاوت وجود دارد. تعدادی به‌دنبال بررسی ریشه تاریخی این موضوع هستند و با مقایسه مواردی که قبلا ادغام و به وزارتخانه تبدیل شده‌اند معتقدند که تبدیل این سازمان به وزارتخانه نمی‌تواند منافع خوبی را به‌دنبال داشته باشد.»

قره‌سید رومیانی افزود: «در این راستا بد نیست از موارد گذشته به سازمان صنعت، معدن، و تجارت یا وزارت ورزش و جوانان اشاره کنم. سازمان ملی جوانان در قالب یکی از معاونت‌های وزارت‌ ورزش قرار گرفته است، اما وجود معضلات عمده در حوزه جوانان از جمله بحث تسهیلات، اشتغال، تحصیل جوانان بیشتر نمایندگان را به این‌سو هدایت کرد که این حوزه مجددا از وزارت ورزش و جوانان جدا شود.»

او با بیان اینکه در دوره گذشته که نایب‌رئیس فراکسیون جوانان در مجلس شورای اسلامی بود، این مسئله را به‌خوبی درک کرده، گفت: «مخالفان این طرح استناد می‌کنند که همان‌طور که از نظر اداره کل تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی اشاره شده این طرح با قوانین بالادستی نظام مثل ماده ۲۸ برنامه ششم مغایرت دارد. این ماده دولت را به کاهش حجم مکلف کرده است و طبق آن دولت باید هر سال ۱۵ درصد از حجم خود را کاهش دهد. »

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها افزود: «ممکن است برخی به این نکته استناد کنند که اگر چه ماده ۲۸ دولت را به کاهش حجم تکلیف کرده است، اما در تبصره چنین اجازه‌ای داده شده است. در تبصره اشاره شده که انتزاع و ادغام با تصویب مجلس شورای اسلامی می‌تواند اجرا شود، اما این تبصره ایجاد و تشکیل را عنوان نکرده و ممنوع دانسته است. مخالفان معتقدند این طرح مغایر با برنامه ششم است و در صورت طرح شدن برای تصویب نیازمند دوسوم از رأی نمایندگان است.»

او با اشاره به اصل ۷۵ قانون اساسی گفت: «با توجه به اینکه ایجاد وزارتخانه نیازمند توسعه ساختاری و هزینه‌های جاری و تملک دارایی سازمان خواهد بود، بار مالی خواهد داشت و ممکن است با مخالفت شورای نگهبان مواجه شود.»

قره‌سید رومیانی خاطرنشان کرد: «از طرفی موافقان این طرح دو مطلب را مدنظر قرار دادند که باید بحث و بررسی شود. اول اینکه به‌زعم موافقان این طرح سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در زمینه درآمد حوزه گردشگری در سطح پایینی قرار دارد و این طرح به‌منظور افزایش درآمد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.»

او بحث نظارت‌پذیری و برنامه‌‌محور بودن سازمان را مورد دیگری دانست که از سوی موافقان این طرح عنوان می‌شود و گفت: «آن‌ها معتقدند که اگر برنامه‌های این سازمان در مجلس مورد نظر نمایندگان قرار بگیرد و آن‌ها بتوانند نظارت بیشتری داشته باشند و از پتانسیل‌های قانونی برای نظارت بیشتر بر این سازمان استفاده کنند شاید برای اعتلای این سازمان بهتر باشد.»

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «جمع‌بندی این‌که مخالفان و موافقان به دنبال این هستند که عنصر حکمت را در وضع قوانین داشته باشیم. امیدواریم تصمیم نهایی همان‌طوری که از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود تصمیم حکیمانه‌ای باشد و موجب ایجاد هزینه بیشتر برای کشور و نظام نشود.»

او ادامه داد: «مجلس شورای اسلامی این موضوع را به‌صورت کارشناسی بررسی خواهد کرد و حتما از پتانسیل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی استفاده می‌شود.»

رومیانی با اشاره به تعامل خوب سازمان میراث‌فرهنگی با مجلس شورای اسلامی گفت: «این تعامل ادامه خواهد داشت و نظرات کارشناسی و فنی خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد. انشاءالله در نهایت شاهد تصمیمی بجا و درست باشیم.»

او تأکید کرد که دولت با کلیات این طرح مخالف است و به‌نظر می‌رسد که این ایرادات اساسی به طرح وارد است و در مجلس شورای اسلامی و کمسیون تخصصی به این مباحث به صورت مفصل پرداخته خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 40858 ساعت خبر : 7:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40858
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات