اجرای نخستین مرحله‌ی حفاظت از ویردار

اجرای نخستین مرحله‌ی حفاظت از ویردار

با آغاز سال نو، نخستین مرحله‌ی طرح حفاظت از ویردار انجام شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، پس از پیگری‌های انجام‌شده توسط گلونی و با همکاری اداره‌کل راهداری استان لرستان، دو ردیف گاردریل برای ویردار نصب شده است.

این نخستین مرحله‌ی اجرایی طرح نگهداری از درخت ویردار است و انتظار می‌رود اداره راه و شهرسازی با صدور مجوز برای ادامه این طرح، گلونی را در ایجاد یک آبخور مناسب، نصب نرده و همچنین نصب تابلوهای معرفی این درخت یاری دهند.

۲۸ مرداد سال ۹۴ بود که یک درخت بلوط ۴۵۰ ساله در خرم‌آباد در مسیر جاده جدید خرم‌آباد به الشتر قرار گرفت اما قطع نشد. پیگیری‌های فعالان محیط زیست و پایگاه گلونی باعث شد مسئولان اداره کل راه‌وشهرسازی استان و پیمانکار پروژه، این درخت را حفظ کردند. بعد از آن همه آتش‌سوزی‌ در سال گذشته به پیشنهاد پایگاه خبری گلونی، نام این درخت «ویردار» شد، یعنی نگهبان جنگل.

در این مدت ویردار همواره مورد هجوم رهگذران, راننده‌های کامیون و حتی نیروهای راهداری قرار گرفته است. از نوشتن یادگاری و کندن پوسته درخت تا ریختن روغن سیاه، بلاهایی بود که ویردار را بیمار کرد.

گلونی در چندین گزارش از جمله عاقبت غمگین یک بلوط در خرم‌آباد و استمداد از مسئولان لرستان: ویردار را دریابید، از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان و دیگر نهادهای مرتبط درخواست رسیدگی به این درخت را کرد، ولی گوش شنوایی نبود.

اجرای نخستین مرحله‌ی حفاظت از ویردار

بعد از اینکه این فعالیت‌ها نتیجه نداد، پایگاه خبری گلونی تصمیم گرفت تا با استفاده از کمک‌های مردمی بتواند درد ویردار را چاره کند. با همکاری دوست‌داران طبیعت تحت عنوان نذر طبیعت برای ویردار، دومیلیون و صدوچهل هزار تومان جمع‌آوری شد ولی همچنان مجوز انجام این طرح صادر نمی شد.
پس از تغییراتی که در چند ماه گذشته در اداره کل راه و شهرسازی لرستان انجام شد، مهندس علی زندی‌‌فر مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان لرستان، مهندس حبیب جمشیدی معاونت راهداری و مهندس سیاوش رضایی رییس اداره ایمنی ترافیک و حریم، با نصب این گاردریل‌ها نیت خود را در حفظ نماد جنگل‌های بلوط لرستان نشان دادند و امیدواریم برای تکمیل این طرح حفاظتی قدم‌های تکمیلی را بردارند.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 38179 ساعت خبر : 3:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38179
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات