تصویب کلیات لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور را تصویب کردند. مجابی معاون سازمان حفاظت محیط زیست از مجلس برای بررسی و تصویب لوایح محیط زیستی در صحن علنی تقدیر کرد.
 
به گزارش پایگاه خبری گلونی، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور را با ۱۳۰ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در جلسه موافقات کردند.
سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده دولت در دفاع از کلیات این لایحه در مجلس گفت: تالاب‌ها سرمایه ملی هستند بنابراین باید به موضوع نگهداری تالاب‌ها و احیای دریاچه‌ها توجه جدی شود و باید این را نیز در نظر داشت که این لایحه در جهت تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی است.
وی با تقدیر از مجلس برای بررسی و تصویب لوایح محیط زیستی در صحن علنی،افزود: خوشحالیم که مجلس دهم از ابتدای سال ۹۶ فعالیت جدی را برای محیط زیست به عنوان یک مطالبه عمومی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مطرح شده و مردم و دولت نیز در پی آن هستند، در دستور کار خود قرار داده است .  ابتدا لایحه هوای پاک و اکنون لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور را در دستور بررسی و تصویب دارد .
به گفته مجابی ،  این لایحه در ۲۰ اردیبهشت ۹۴ تقدیم مجلس قبل شد و نمایندگان روی آن کارکردند ولی به زمان فعالیت مجلس قبل نرسید، و لذا دوباره دولت، بعد از شروع بکار مجلس دهم آن را تقدیم مجلس کرد .
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و  امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خوشبختانه تمامی کمیسیون های مجلس نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص مفاد این لایحه مطرح کرده اند و امروز انتظار می رود کلیات لایحه به تصویب برسد و با تصویب مواد آن شاهد تحول جدی در امر حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور باشیم.
بهره برداری تخریب از تالاب‌ها ممنوع شد
نمایندگان مردم در خانه ملت هرگونه بهره‌برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها گردد را ممنوع کردند.
در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور با ماده (۱) لایحه مذکور که در خصوص بهره‌برداری از تالاب‌ها است با ۱۳۴ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقات کردند.
گفتنی است در ماده (۱) لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور آمده است: هرگونه بهره‌برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها گردد ممنوع است، مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیرقابل جبران سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد.
تبصره- آیین نامه تشخیص تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تا مبنای عمل سازمان مذکور و تمامی مراجع ذیربط قرار گیرد. این دستور العمل باید متضمن حفظ و احیای تالاب های کشور باشد.

کد خبر : 41009 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41009
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات