داوری ۴۴۹ اثر در جشنواره داستان انقلاب

داوری ۴۴۹ اثر در جشنواره داستان انقلاب

به گزارش پایگاه خبری گلونی، منیژه آرمین دبیر نهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب در نشست رسانه ای این جشنواره اظهار کرد: داستان انقلاب در سال ۵۶ و ۵۷ رخ نداد، بلکه ریشه‌های بسیار عمیقی در گذشته‌های دور کشور دارد و به همین دلیل فکر می‌کنم در چند سال اخیر متوجه شدیم این موضوع که داستان انقلاب تنها برهه زمانی در خود دارد، نویسندگان را کلیشه زده کرده بود.

وی همچنین گفت: طیف وسیعی از سوژه‌ها و تجربه‌ها را می‌توانیم در داستان انقلاب داشته باشیم. داستان و هنر انقلاب اسلامی پیوسته گذشته خود را شکافته و تولد تازه‌ای پیدا کرده است. چیزی که در داستان انقلاب اهمیت دارد، هویت انسان در برهه‌های مختلف زمانی و پدیده‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی است.

آرمین با تاکید بر اینکه در سال‌های جدید نویسندگان انقلاب اسلامی به داستان انقلاب تکانی داده‌اند، عنوان کرد: داستان انقلاب در روزگار خود دارای اصالت بود، چرا که شعارها، کلیشه نبودند، بلکه جزئی از زندگی مردم بودند. در دوران انقلاب، شوری در جامعه ایجاد شد که مردم را دگرگون کرد و هنر را نیز با مردم آشتی داد. دانشگاه‌ها پر از مردم شد و هنرمندان نیز با مردم ارتباط گرفتند و در واقع به مردم پیوستند. البته بعد از گذشت حدود چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ، هنر و ادبیات کشورمان باید متحول می شد و همین اتفاق نیز رخ داده است. هنر و داستان انقلاب امروز جنبه تحلیلی پیدا کرده و به ریشه‌ها توجه دارد و از کلیشه‌ها دوری می‌کند. احساس می‌کنم امروز در جایگاهی هستیم که در حال حرکت به سمت تعادل در میان ساختار و محتوای این ادبیات هستیم.

دبیر نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به آمارهای این دوره از جشنواره گفت: ۴۴۹ اثر از ۲۴۲ نویسنده به دبیرخانه رسید که شامل ۶۵ داستان کوتاه نوجوان، ۲۹ رمان نوجوان، ۲۷۶ داستان کوتاه بزرگسال و ۷۹ رمان بزرگسال بود. این آثار از سوی ۱۱۵ نویسنده زن و ۱۲۷ نویسنده مرد به دبیرخانه ارسال شد.

داوری ۴۴۹ اثر در جشنواره داستان انقلاب

وی افزود: در بخش بزرگسال با داستان خوب، کم مواجه نبودیم؛ به همین خاطر داوران ما برای انتخاب آثار برگزیده بحث زیادی کردند اما در بخش نوجوان متاسفانه چندان با آثار درخشان مواجه نشدیم که به نظر جا دارد با حضور نویسندگان، روان‌شناسان، خود مخاطبان جلساتی را برای علت این پدیده برگزار کنیم.

این نویسنده پیش‌کسوت همچنین تصریح کرد: در انتخاب آثار برگزیده به هیچ عنوان جناحی عمل نکرده‌ایم و هر چند موضوع آزاد نبوده است، اما این گونه هم نبود که هر داستان انقلابی که ارسال شده بود از نظر ما قابل قبول باشد. داوران به انطباق محتوا و ساختار توجه ویژه‌ای داشته‌اند. همچنین در مراسم اختتامیه، از رمان‌های منتخب داستان انقلاب رونمایی می‌شود.

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره داستان انقلاب بیستم فروردین ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 39029 ساعت خبر : 4:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=39029
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات