روشنفکران لرستان و انتخابات شوراهای شهر

روشنفکران لرستان و انتخابات شوراهای شهر

به گزارش پایگاه خبری گلونی سلیمان میرزاپور رشنو (دکتری برنامه‌ریزی شهری): انتخابات یکی از مهم‌ترین جلوه‌های دموکراسی و از مهمترین حقوق شهروندی بوده و حق انتخاب مسئولین و مدیران شهری توسط مردم یکی از مظاهر دموکراسی در ایران اسلامی است. بر همین اساس بر همگان واجب است که نسبت به انتخابشان حساسیت لازم را داشته و مسئولینی امین و متخصص را انتخاب کنند. بی شک نخبگان و روشنفکران جامعه به لحاظ شناخت نامزدهای انتخابی و تشخیص گزینه اصلح از دقت و توان بیشتری نسبت به عامه مردم برخوردار بوده و یقیناً وظیفه خطیر روشنگری و معرفی این افراد به توده مردم، بر عهده آنان است، اما چه اتفاقی رخ می­دهد که عموماً خروجی انتخاب مردم در سالهای گذشته افراد غیر متخصص و اغلب از مشاهیر موسیقی، ورزشی و یا افراد وابسته به ایلات و طوایف بزرگ  و نیز انتخاب حاصل از تبلیغات پوپولیستی بوده و نخبگان کمتر مجال حضور در این پارلمان محلی را می­یابند؟

به نظر می‌رسد که نخبگان استان لرستان در انتقال پیام به توده ناموفق بوده‌اند و نتیجه این امر، دنباله روی این قشر فرهیخته از انتخاب توده می‌شود. جالب است که همین دوستان روشنفکر که می‌بایست نسبت به شناسایی افراد اصلح و متخصص و البته متعهد به عموم شهروندان کمک کنند، در فردای انتخابات، مردم را محکوم به طایفه‌گرایی و ده‌ها نسبت ناروای دیگر می‌نمایند و این در صورنی است که در پروسه انتخابات از رسالت خویش که روشنگری است غافل بوده‌اند.

روشنفکران لرستان و انتخابات شوراهای شهر

بخش دیگری از این قشر به ظاهر پیشگام، اما دنباله رو توده، معمولاً در قبل و حین انتخابات موضع خاصی اتخاذ نکرده و از انتخاب موضع دقیق اجتناب می‌نمایند. برخی دیگر خود هم در دام تبلیغات پوپولیستی افتاده و به معنای واقعی دنباله رو توده مردم بوده و انتخابشان نه بر اساس شاخص‌های علمی، بلکه بنا بر مصلحت شخصی است که در نهایت دنباله رو افراد غیر نخبه می‌گردند. این گونه افراد به ظاهر نخبه (که تعدادشان اندک است) تنها به فکر منافع شخصی خود بوده و رسالت اصلی خویش را فراموش می‌کنند.

بخش دیگری از تحصیل‌کردگان هم‌استانی هم تحت تاثیر محبوبیت مشاهیر جامعه هنری و ورزشی قرار می‌گیرند و حضورشان در کنار افراد صرفا مشهور، مشهود و نمایان است.

 همچمین بخش اعظم این طیف موضع یأس و ناامیدی را در پیش گرفته و اصولا نسبت به انتخابات شوراها بی‌تفاوت بوده و حتی در اغلب موارد موجبات دلسردی سایر افراد را در انتخابات فراهم می‌نمایند، این افراد که نام آراء خاموش را به یدک می‌کشند، حق انتخاب را از خود دریغ نموده و در نهایت فضا را برای ورود افراد غیر متخصص مهیا می‌سازند.

با توجه به آنچه گفته شد، نتیجه انتخابات شورای شهر هم در نهایت مشخص و انتخاب افرادی که در واقع انتخاب بخشی از جامعه شهری هستند، خروجی نهایی انتخابات شوراهاست.

روشنفکران لرستان و انتخابات شوراهای شهر

در نهایت تمامی فرهیختگان و روشنفکران را دعوت به مشارکت در قبل و حین انتخابات شوراها می‌نماییم، تا بدون هرگونه سیاه نمایی، غرور و … در انتخابات مشارکت جدی داشته باشند. در این برهه حساس (انتخابات پیش رو)، انتظار شرکت این طیف موثر(اما بالقوه) را در فضای انتخاباتی  داریم، امید است که گروه‌های مختلف روشنفکر به روشنگری پرداخته و در تصمیم سازی برای آینده شهر مشارکت کنند. بیایید بپذیریم که بستر انتخابات شوراها کاملا دموکراتیک بوده و در صورت عدم مشارکت نخبگان در تصمیم گیری‌ها، اوضاء شهر نه تنها سامان نمی‌یابد، بلکه این افراد عملا از حق خویش گذشته و فضای انتخابات مجددا برای ورود افراد غیر نخبه فراهم می‌گردد.

نکته آخر

بیاییم همگی، دست در دست هم شهر خویش را کنیم آباد و خرم‌آبادی بسازیم که همچون نامش، خرم و آباد باشد.

پایان پیام

کد خبر : 40233 ساعت خبر : 2:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40233
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات