سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی ممنوع شد

نمایندگان مردم در خانه ملت سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول را ممنوع کردند.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۷ فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده ۲۰ این لایحه با ۱۵۲ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده ۲۰ لایحه مذکور آمده است:انباشتن پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی در معابرعمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماند‌های خانگی و ساختمانی در معابرعمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین شده توسط شهرداری‌ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزندان بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است.متخلف حسب مورد  به پرداخت جزای نقدی درجه ۶ قانون مجازات اسلامی برحسب موضوع محکوم می‌شود.
وزارت جهادکشاورزی مکلف است؛مفاد این ماده را به‌طرق مقتضی به اطلاع بهره‌برداران بخش‌ کشاورزی، عشایری و منابع‌طبیعی برساند.
در تبصره۱ لایحه هوای پاک آمده است؛ تعاریف پسماندهای مندرج در این ماده مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب ۲۰/۲/۱۳۸۳ می‌باشد.
همچنین در تبصره۲ این لایحه ذکر شده است؛دولت و شهرداری‌ها موظفند ظرف مدت سه‌سال پس از ابلاغ این قانون برای شهرهای مختلف زمینه‌های تبدیل این پسماندها به انرژی یا کود را  با کمک بخش خصوصی فراهم نمایند.
تبصره۳ لایحه هوای پاک بیان می کند که در موارد استثنائی که آتش‌زدن نباتات یا بقایای گیاهی تنها راه دفع آفات و بیماری‌ها و آلودگی‌های گیاهی باشد،براساس شرایطی که توسط وزارت جهادکشاورزی شهرداری ها و دهیاری ها و  با تأیید سازمان، تدوین و ابلاغ می‌شود، اقدام می‌گردد.

شرایط ایجاد کمربند سبز شهرهای تحت تأثیر گرد و غبار مشخص شد 

بنابراین گزارش ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده ۲۷ این لایحه با ۱۳۹ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند ۲۷ این لایحه آمده است؛ وزارتخانه‌های جهادکشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری) و راه و شهرسازی، از محل اعتبارات مندرج در ردیفهای بودجه‌ای و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع مالی در اختیار اعم از عوارض و وجوه عمومی مکلفند طی برنامه‌ای پنجساله که به تأیید سازمان می‌رسد، حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای  تحت تأثیر رخداد‌های گرد و غبار را با روش آبیاری مدرن و اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی، ایجاد نمایند.

تبصره۱- وزارت نیرو مکلف است منابع آب مورد نیاز را از آب مازاد حاصل از تغییر روش آبیاری سنتی به روش آبیاری نوین درمناطق موضوع این ماده تأمین کند و تخصیص دهد و درصورت کسری منابع، تخصیص لازم را  از محل پساب تولیدی یا منابع دیگر تأمین نماید.

تبصره۲- وزارت کشور(سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) مکلف است حداقل بیست درصد(۲۰%) از منابع در اختیار خود را به توسعه کمربند سبز موضوع این ماده اختصاص دهد و به شهرداری شهرها و دهیاری‌ها پرداخت نماید.

پایان پیام

کد خبر : 40580 ساعت خبر : 12:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40580
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات