شاهنامه فردوسی نماد فرهنگ ملی و دینی ماست

شاهنامه فردوسی نماد فرهنگ ملی و دینی ماست

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در همایش منطقه‌ای شاهنامه‌خوانی و نقالی که به میزبانی شهرستان دورود برگزار می‌شود، گفت: شاهنامه اثری ماندگار است که در جای جای آن نزدیکی و قرابت فرهنگ ملی و فرهنگ دینی ما موج می زند.

به گزارش گلونی حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان در آغاز این جشنواره، هدف از برگزاری این رویداد را تقدیر و تجلیل از سیدمصطفی سعیدی، نقال برجسته‌ی کشور، عنوان کرد و گفت: خدمات شایان این هنرمند پیشکسوت در دو جبهه‌ی فرهنگ ملی و فرهنگ دینی ما بر کسی پوشیده نیست و ایشان از یک سو مبلغ و مدافع فرهنگ اهل بیت است و از سوی دیگر به عنوان مدافع فرهنگ ملی ما، در جهت احیای بیش از پیش شاهنامه‌ی فردوسی قدم بر می‌دارد.

وی سپس شاهنامه را نماد فرهنگ ملی و دینی ایرانیان دانست و افزود: با توجه به فرموده‌ی مقام معظم رهبری (مد الظله العالی) که می‌فرمایند: حکیم ابوالقاسم فردوسی بر قله‌ی رفیع ادبیات ما ایستاده و باید حکمت وی استخراج شود تا همگان بدانند این حکمت اسلامی است». باید گفت که شاهنامه آینه‌ی تمام نمای نزدیکی و قرابت فرهنگ ملی و دینی ماست.

شاهنامه فردوسی نماد فرهنگ ملی و دینی ماست

حنان تصریح کرد: شاهنامه سراسر اخلاق و حکمت است و آن چیزی که فردوسی را از سایر شعرای ایران متمایز می‌سازد همین حکمت اوست که بنا بر نظر دانشمندان و صاحب نظران جایگاهی والاتر از فلسفه دارد و وسیع‌تر و جهان شمول تر از آن است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: فلسفه اکتسابی است و به تبیین و تحلیل موضوعات می‌پردازند، اما حکمت یک ودیعه‌ی الهی در وجود برخی انسان‌هاست که با مشاهده و شهود سر و کار داشته و چون وسعت بیشتری دارد ما شاهد هستیم که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: ای پیامبر ما قرآن را بر قلب تو (که همان جایگاه حکمت است) نازل کردیم. پس حکمت و حکیم بودن ما را به عمق مسائل می‌رساند و این مهمترین تفاوت فردوسی با شاعرانی همچون سعدی، حافظ و مولوی است.

حجت الاسلام حنان جبری مسلک نبودن فردوسی را دیگر ویزگی این شاعر بزرگ دانست و ابراز داشت: فردوسی قائل به جبر نبوده و این ویژگی در جای جای شاهنامه به وضوح دیده می‌شود در حالی که در شعر سایر شعرا جبرگرایی مشهود و مشخص است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در پایان خاطر نشان ساخت: الحق باید گفت که پس از قرآن کریم و کلام اهل بیت (ع) شاهنامه، شاه کتاب‌های ایران زمین است.

گفتنی است همایش منطقه‌ای شاهنامه خوانی و نقالی با حضور شاهنامه خوانان و نقالان استان‌های کرمانشاه، کهکیلویه و به ویر احمد، چهار محال و بختیاری و لرستان هم اینک در سالن اجتماعات کانون فرهنگی تربیتی امام علی (ع) شهر دورود در حال برگزاری است.

پایان پیام

کد خبر : 41012 ساعت خبر : 1:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41012
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات