هوبره نماد حیات وحش استان یزد

از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هوبره به عنوان سمبل حیات وحش استان یزد انتخاب شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، بر اساس لیست قر مز IUCN در سال ۲۰۱۱ هوبره به عنوان پرنده آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده است.
باید اشاره کرد که آسیب‌پذیر به گونه یا زیرگونه‌ای اطلاق می‌شود که به طور محتمل در صورت ادامه یافتن عوامل موثر در معرض خطر قرار گیرد و شامل گونه‌هایی می‌شود که عمده جمعیت آن‌ها  به دلیل بهره‌برداری یا تخریب شدید زیستگاه یا سایر تخریب‌های زیست محیطی کاهش یافته است.
زیستگاه‌های هوبره در استان یزد عمدتا شامل قسمت‌هایی از شمال غربی و جنوب وجنوب شرقی استان می‌باشد. بیشترین جمعیت زادآور هوبره دراستان یزد  شناسایی شده است.
هوبره از پرندگان بسیار زیبا و با شکوه کویرهاست که به بهترین وجهی با محیط بیابان سازگار شده است. هوبره‌ها با محیط بیابانی سازگار شده‌اند و ترجیحا در دشت‌های خشک و مسطح مناطق استپی، بیابانی و نیمه بیابانی اغلب با پوشش گیاهی کم یا بدون پوشش زندگی می‌کنند.
پوشش گیاهی زیستگاه‌ها از گیاهان دائمی و پایای تنک یا محدود که اغلب علف، بوته و درختچه هستند تشکیل می‌شوند اما گاهی اوقات شامل بوته‌ها و درختان بزرگتر می‌باشد. هوبره‌ها عموما از نواحی جنگلی کاملا دوری می‌گزینند.
این گونه همه چیز خوار و فرصت طلب است و  مواد غذایی گیاهی مصرفی هوبره شامل میوه‌ها از قبیل:
(Launaea ,Lycium ,Salsola ,Ziziphus)، دانه‌ها، بذرها و برگ‌ها است. گیاهان مزروعی و کشت شده از قبیل لوبیا، نخود، یونجه و خردل نیز مصرف می‌کند.  غذای تابستانی و بهاری بیشتر شامل گونه‌های مختلف جانوران بی مهرگانی مثل ملخ، سوسک، ،آخوندک، موریانه، کرم‌های حشرات، مورچه، عقرب و عنکبوت‌ها می‌باشد. همچنین از حلزون‌ها و مهره‌داران کوچک مثل مارها، مارمولک و سوسمارها نیز تغذیه می‌کند. جوجه‌ها عمدتاً با حشرات و خزندگان تغذیه می‌شوند.
پایان پیام

کد خبر : 38275 ساعت خبر : 4:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38275
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات