کلان‌شهر شدن و تعداد نمایندگان، دو موضوع جداگانه

کلان‌شهر شدن و تعداد نمایندگان، دو موضوع جداگانه

پایگاه خبری گلونی، مهرداد دهقانی: اخیرا گفته می‌شود که با افزایش تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه خرم‌آباد به سه نفر، شهر خرم‌آباد کلان‌شهر می‌شود؛ درصورتی‌که جمعیت خرم‌آباد برای کلان‌شهر شدن بسیار کم است و افزایش نماینده‌ی مجلس ارتباطی با کلانشهر شدن ندارد.

کلان‌شهر چند تعریف دارد؛ در سطح بین‌المللی به شهرهایی با جمعیت بیش از ۸میلیون نفر کلان‌شهر می‌گویند. در ایران تا سال ۱۳۸۷ به شهرهایی با حداقل یک میلیون جمعیت کلان‌شهر می‌گفتند اما از آن تاریخ به بعد براساس تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری، شهرهایی با حداقل ۵۰۰هزار نفر جمعیت نیز کلان‌شهر درنظر گرفته شده است.

کلانش‌شهر بودن معایبی نیز دارد؛ اما برای بهره‌مندی از مزایای کلان‌شهر، می‌باید شورای عالی شهرسازی تصویب کند که فلان شهر کلان‌شهر محسوب می‌گردد؛ اما جالب است بدانید که برخی از شهرهای ایران با جمعیت بیش از ۵۰۰هزار نفر هنوز مصوبه‌ی این شورا را دریافت نکرده‌اند. همچنین وزارت مسکن و شورای عالی شهرسازی تعداد نماینده‌ی مجلس را فاکتوری برای کلان‌شهر نمی‌دانند؛ همچون آبادان با ۳نماینده‌ی مجلس که کلان‌شهر نیست.

شهر خرم‌آباد سال ۱۳۹۰ حدود ۳۴۸هزار نفر جمعیت داشته است؛ این یعنی خرم‌آباد از نظر جمعیت با کلان‌شهر محسوب شدن فاصله زیادی دارد.

کلان‌شهر شدن و افزایش تعداد نمایندگان دو موضوع جداگانه می‌باشند

حوزه‌ی انتخابیه خرم‌آباد و دوره که شامل شهرستان خرم‌آباد(شامل بخش‌های مرکزی، بیرانوند، زاغه و پاپی) و شهرستان دوره(شامل بخش‌های ویسیان و چگنی) می‌باشد. جمعیت این حوزه‌ی انتخابیه ۵۴۸هزار نفر است و شایسته‌ی ۳نماینده‌ی مجلس می‌باشد؛ اما این موضوع آنگونه که ادعا می‌شود ارتباطی با کلان‌شهر شدن خرم‌آباد ندارد.

شاید برداشت غلط برخی در این‌جاست که حوزه‌ی انتخابیه‌ی خرم‌آباد با ۵۴۸هزار نفر جمعیت و یا شهرستان خرم‌آباد با ۵۰۶هزار نفر جمعیت را با شهر ۳۰۰-۴۰۰هزار نفری خرم‌آباد اشتباه می‌گیرند.

کلان‌شهر شدن و تعداد نمایندگان، دو موضوع جداگانه

اگر فرض کنیم شهر خرم‌آباد بیش از ۵۰۰هزار نفر جمعیت داشت، برای اینکه به‌طور رسمی شهرمان کلانشهر محسوب  گردد، می‌باید این مطالبه را از طریق وزارت مسکن و یا شورای عالی شهرسازی پیگیری کنیم؛ همانند کاری که یکی از نمایندگان خرم‌آباد انجام داد؛ چون مرجع تصمیم‌گیرنده این شورای عالی است.

افزایش تعداد نمایندگان مجلس حوزه‌ی انتخابیه خرم‌آباد و دوره موضوعی است که می‌باید توسط نمایندگان مجلس و در قالب «طرح افزایش نمایندگان» که کلیات آن تصویب شده است تصمیم‌گیری شود.

قربانیِ بازی‌های سیاسی شدن، شایسته‌ی مردم محروم لرستان نیست. امید است فعالان اجتماعی و سیاسی سعی کنند اطلاعات نادرست به جامعه منتقل نشود تا احتمال به ‌نتیجه رسیدن خواسته‌های مردم بیشتر گردد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 38333 ساعت خبر : 12:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38333
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات