۶ منطقه فرش دستباف ثبت ملی شد

با تلاش مرکز ملی فرش ایران، نشان جغرافیایی شش منطقه کلاردشت، بیجار، جوشقان، بیدگینه، قلتوق و خمسه زنجان به ثبت ملی رسید و  ثبت ملى نشان جغرافیایی مناطق فرش از ۴۰ به ۴۶ منطقه جغرافیایی افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ثبت مناطق جغرافیایی استان‌های کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و امروز با احتساب این شش منطقه ۴۶ منطقه به ثبت ملی رسیده و از این ۴۶ منطقه ۲۹ منطقه به ثبت جهانی رسیده است.

مراحل ثبت مناطق به اینگونه است که ابتدا بازدید از کارگاه های متمرکز و غیرمتمرکز منطقه از سوی مرکز ملی فرش انجام می‌گیرد و سپس جلسه‌ای با ذینفعان منطقه و تکمیل فرم‌های ثبت و تعیین نام جغرافیایی منطقه صورت می‌گیرد و پس از تکمیل مشخصات فرش منطقه اعم از مشخصات فنی فرش منطقه و مشخصات تاریخی و جغرافیایی منطقه پرونده آماده ارسال به اداره کل مالکیت صنعتی می‌شود.

در ادامه پرونده به همراه پرداخت هزینه‌هاى مربوطه به اداره کل مالکیت صنعتی برای بررسی اولیه ارسال می‌شود. در صورت تائید اداره ثبت پرونده به روزنامه رسمی ارسال می‌شود.

فرایند ثبت ملى شش منطقه کلاردشت، بیجار، جوشقان، بیدگینه، قلتوق و خمسه زنجان از یکسال پیش آغاز شد و در واپسین روزهاى سال ۹۵ به فرجام رسید.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در آغاز سال تازه در نوشتاری پیام شادباش نوروزی خود را پیشکش جامعه فرش دستباف ایران کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ متن این نوشتار بدین شرح است:

طبیعت به بانگ نوروز بیداری از سر می‌گیرد و نشاطی دیگر بار را تجربه می‌کند. باد بهاری بر گستره خاک، طرحی نو و رنگی تازه می‌نشاند و فرشی بدیع و دلربا با طرح و رنگی چشم‌نواز گرداگرد آدمیان می‌گستراند. در چنین هنگامه‌ای شایسته است تا آفرین‌شگر فرش خوش‌نقش و نگار طبیعت را به یاری بجوییم تا سالی نیکو و سرشار از کامیابی را برای فرش دستباف ایران و همه کنش‌گرانش رقم زند.

جامعه فرش دستباف ایران در سالی که گذشت افت و خیزهایی را آزمودند. دشواری‌هایی را از سر گذراندند و موفقیت‌هایی را به دست آوردند. سختی‌ها و تنگناها کم نبودند.

رخوت در صادرات ملموس بود، کم مهری سازمان تامین اجتماعی در گسترش چتر حمایتی بیمه قالیبافی تداوم داشت، کمبود منابع مالی و اعتبارات همچنان آزاردهنده بود، کم لطفی یا بدعهدی صندوق کارآفرینی امید در ارائه تسهیلات خرید فرش به چشم آمد، اما امیدواری‌ها و خبرهای خوب هم کم نبودند که برای نمونه ابقای توجه به فرش در برنامه ششم توسعه کشور از آن جمله بود.

مرکز ملی فرش ایران نیز در سالی که گذشت کوشید تا با همراهی فعالان و دلسوزان این هنر- صنعت گام‌هایی هرچند کوچک در برابر وسعت و عظمت فرش ایرانی و اصحابش بردارد و برگزاری بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، یازدهمین المپیاد فرش ایران، اجرای دوره‌های آموزشی متعدد در سطح کشور با کاستن از کمیت و افزودن بر کیفیت نسبت به دوره‌های پیشین (برگزاری ۲۰۷ دوره در ۳۱ استان با ۱۵۰ هزار نفر- ساعت آموزش)، ثبت جهانی ۱۴ منطقه جغرافیایی فرش ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی، انجام یا حمایت از طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی متعدد، تیزرسازی و خوراک‌دهی تصویری به شبکه‌های اجتماعی، ورود به حوزه تبلیغات برون مرزی از مجاری مختلف مانند انتشار ویژه‌نامه مجله هالی برای فرش ایران یا کتاب فرش و دکوراسیون در همین راستا به انجام رسیده است.

حال در آستانه سالی تازه، دگرگون کننده دلها و دیده‌ها و تدبیرکننده روز و شب را فرا می‌خوانیم تا بهترین حال را برای همه ایرانیان به ویژه کنشگران و دلسوزان عرصه فرش دستباف پدید آورد و امید که در سال نو با تلاش پیگیر و پردامنه همه ما، این هنر- صنعت راه بهبود را آن چنان که شایسته نام بلند ایران است به پیماید.

نوروز اگرچه پایانی است بر یک سال تلاش جامعه فرش ایران، اما سرآغازی است برای یک سال کوشش و خدمتی دیگر. سالی که باید با امید به فردایی بهتر بر تلاش و همت خویش بیفزاییم تا با اراده‌ای قوی، دشواری‌ها و سختی‌های پیش رو را از میان برداشته و با اتکا به خدای مهربان و توانا و اعتقاد به توانایی و خلاقیت خود در شکوفایی این سرزمین و همه داشته‌هایش سهیم باشیم.

امید که درسال پیش رو فرش ایرانی بیش از پیش به شاخصه‌های ارزشمندش در جای جای دنیا آوازه یابد، هنرمندانش بیش از گذشته قدر بینند و بر صدر نشینند، تولیدکنندگانش کم دغدغه تر از ایام پسین خلق اثر کنند، بازرگانانش سهل‌تر از پیش ارزآوری این دستبافته‌های گرانمایه را به رخ بکشند، دانشجویان و پژوهش‌گرانش استوارتر از قبل رویکرد علمی در این حوزه را پی بگیرند و شهروندان ایرانی بیش از پیش امکان یابند که بر این دستبافته‌های ایرانی گام نهند.

پایان پیام

 

 

کد خبر : 38356 ساعت خبر : 6:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38356
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات