مشکلات تولید محصول ارگانیک

مشکلات تولید محصول ارگانیک

از شرکت‌های مسوول نمی‌خواهیم به ما پول بدهند همین که محصول ما را با قیمت روزش از ما خریداری کنند ما را در تولید محصول بهتر حمایت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احمدحبیب‌زاده کشاورزسیب زمینی ارگانیک در استان اردبیل با بیان این مطلب به زیست آنلاین می‌گوید: از سال ۸۵ شروع به تولید محصولات سالم کردیم و بعد از آن استاندارد تشویقی گرفتم و یک برند به نام خودم ثبت کردم. اگر برند نداشتیم استاندارد ما را تمدید نمی‌کردند و به همین دلیل محصول ارگانیک‌مان را به نام مزرعه سالم احمد حبیب‌زاده آبلاغ نامگذاری کردم (آبلاغ نام روستایی است که در آن ساکن هستیم)
این کشاورز نمونه در ادامه می‌گوید: بعد از آن با انجمن ارگانیک و شرکت بیوسان گواه آشنا شدیم و ۳ سال است که موفق شدیم برای سیب زمینی که تولید می‌کنیم، آرم ارگانیک دریافت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به این که مردم مهمترین حامیان ارگانیک به حساب می‌آیند می‌گوید: مردم به محصولاتی که آرم دارند، اعتماد کنند چون تمامی این محصولات کنترل می‌شود .زمین ما از دو سو کنترل می‌شود. یکی بیوسان گواه نماینده سویس در ایران است و دیگری هم اداره استاندار است. هرسال اتفاقی کارشناسان به مزرعه می‌آیند  از چند قسمت از مزرعه نمونه‌برداری می‌کنند و آنها را در آزمایشگاه‌های خودشان  مورد بررسی قرار می‌دهند و بعد از آنکه سلامت محصول و زمین برایشان ثابت شد به آن آرم ارگانیک می‌دهند. البته این آزمایشگاه‌ها واقعا معتبر هستند وآنها نتیجه هر آزمایشگاهی را قبول ندارند و حتی اگر خودمان محصولات را در آزمایشگاه‌های دیگر ببریم نتیجه را قبول نمی‌کنند و باید آزمایشگاه مورد اطمینان آنها باشد.

مشکلات تولید محصول ارگانیک
این کشاورز محصولات ارگانیک در ادامه می گوید: هر سال آزمایش هایی که از مزرعه ما به عمل آمده است نشان داده است که سیب زمینی ما کاملا پاک است و هیچ مشکلی ندارد و ۴۳ نوع آزمایش روی زمین نشان داده است که ما توانسته ایم همه استانداردها برای داشتن محصول ارگانیک را رعایت کنیم . این ۴۳ آزمایش حتی آزمایش  سرب، فلزات سنگین وسموم شیمیایی همه را هم در بر می گیرد.
حبیب‌زاده در ادامه در مورد تشویق سایر کشاورزان به تولید محصولات ارگانیک می‌گوید: در مصاحبه‌هایی که با شبکه تلویزیون  اردبیل داشتم به کشاورزان توصیه می‌کردم در خط سالم قرار بگیرند اما متاسفانه از آنجا که هیچ حمایتی از این محصولات نمی‌شود کمتر کسی است که تمایل به ورود به این عرصه را داشته باشد زیرا هیچ فرقی برای یک کشاورزی سالم و یک کشاورزی معمولی وجود ندارد.
وی از دلایل دیگر عدم رغبت کشاورزان به تولید محصولات ارگانیک می‌گوید: اولا تولید محصول ارگانیک سخت است و نیاز به رعایت اصول خاصی دارد در ثانی این کار هزینه‌بردار است. مثلا اداره استاندارد می‌آید آرم عوض می‌کند یک هزینه می‌گیرد آزمایشگاه  هزینه دیگری دارد و این باعث شده که هزینه‌های زیادی روی دوش تولید کننده باشد. هر سال بیش از یک میلیون تومان هزینه اداره استاندارد می‌شود و  آزمایش‌ها و تایید گواهی توسط  بیوسان گواه نیز هر  سال حدود ۶ تا ۷ میلیون هزینه برمی‌دارد. این بجز هزینه کود حیوانی و مواد طبیعی است که در زمین به کار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه محصولات ارگانیکی که تولید می‌کنند خیلی هم تفاوت قیمت با محصولات دیگر ندارد  در ادامه می‌گوید: هنوز هم اگر ۱۵۰ تن یا ۲۰۰ تن سیب زمینی از زمینم برداشت شود، در نهایت ۲۰ تن می‌توانم ارگانیک بفروشم آن هم همه را جدا می‌کنند، کرم‌خورده، سبز شده و ریشه‌زده همه جدا می‌شود و این از مقدار محصول می‌کاهد.
این تولیدکننده محصولات ارگانیک در ادامه می‌گوید: باید در زمینه ارگانیک فرهنگ سازی شود و صدا و سیما در این زمینه می‌تواند خیلی نقش مهمی را ایفا کند.  زیرا همه مردم استفاده کننده ارگانیک نیستند و خیلی‌ها از تفاوت‌های این محصولات با محصولات دیگر اطلاعی ندارند. باید پزشکان تغذیه در برنامه‌های مختلف حضور پیدا کنند و محصولات طبیعی را به مردم توصیه کنند اما در این زمینه هنوز هیچ تلاشی صورت نگرفته است. باید مسولان جهاد کشاورزی در برنامه‌های مختلف  شرکت کنند و مردم را به سمت مصرف محصولات سالم تشویق کنند زیرا محصولات ارگانیک تفاوت معنا داری با محصولات معمولی دارند و این‌ها باعث شده حتی ما رنگ زمین‌مان با رنگ زمین همسایه متفاوت باشد.

مشکلات تولید محصول ارگانیک
حبیب‌زاده در ادامه می‌گوید: پشیمان نیستیم ۵۳ سال دارم هنوز روی تخت بیمارستان نخوابیدم دستم سرم ندیده و سه فرزند سالم دارم و در کل  خانواده موفقی هستیم.
وی از علل گرایشش به کشاورزی ارگانیک می‌گوید: برادرکوچکترم محصول سالم تولید می‌کرد .من به او کمک می‌کردم. یک‌بار وقتی محصول سیب زمینی او را به خانه بردم  و مصرف کردم و واقعا به این نتیجه رسیدم که محصول ارگانیک طعم و مزه متفاوتی دارد از آن به بعد تصمیم گرفتم هم محصول ارگانیک تولید کنم و هم مصرف کنم.
وی در ادامه در مورد حمایت‌هایی که سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌توانند از این بخش به عمل بیاورند می‌گوید: جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی می‌توانند بازوی حمایتی ما باشند اما هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد . من سه سال به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شدم و گواهی‌هایی از آلمان و سویس و انگلستان دارم . اما اینها نتوانسته عاملی برای تشویق کشاورزان باشدو وام ۲۲ درصدی هم که با مادادند اگر یک ماه دیر شود کلی تماس می‌گیرند تا معوقه را بپردازیم و این مسائل کشاورز را مایوس می‌کند و واقعا به این طریق نمی‌توان کشاورزی پایدار داشت.

مشکلات تولید محصول ارگانیک
این کشاورز ارگانیک در ادامه با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی، استانداری و اتاق بازرگانی می‌توانند ساز و کار هایی را برای موفقیت کشاورزان ارگانیک ارائه کنند می‌گوید: ما نمی‌گوییم که سازمان‌های متولی به ما پول بدهند آنها میتوانند با وام‌های کم به توسعه کشاورزی ارگانیک کمک کنند از سوی دیگر آنها می ‌توانند با خرید محصولات به ما کمک کنند زیرا مثلا در ۱۰ هکتار۲۰۰ تن محصول به دست می آید و تازه همه آن به فروش نمی رود و این باعث می شود که این همه زحمت نتیجه خیلی خوبی نداشته باشد. این در حالی است که کشاورزان دیگر که محصول ارگانیک تولید نمی‌کنند خیلی بیشتر محصول بدست می‌آورند و شاید در همین مقدار زمین ۱۵ تن محصول بیشتر به دست بیاورند. این نشان می‌دهد که زحمات ما دیده نمی‌شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 42666 ساعت خبر : 6:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42666
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات