بهشت گمشده زاگرس ثبت ملی نشد

بهشت گمشده زاگرس ثبت ملی نشد

دنیای زیبای لاله های واژگون در قلب طبیعت زاگرس جایی است که دشت و دالانی از اشک مریم و سوسن چلچراغ طبیعت‌گردان را به انتظار نشسته است، بهشت گمشده‌ای که همچنان چشم انتظار ثبت ملی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  به نقل  از مهر، شهرستان الیگودرز دشت زیبای لاله‌های واژگون لرستان را در خود جای داده است جایی که دالانی از زیبایی‌های زاگرس طبیعت گردان را انتظار می‌کشد تا اینجا قطعه ای از بهشت زیبای لرستان را تجربه کنند.

بهشت گمشده زاگرس ثبت ملی نشد

لاله‌های واژگون در جای جای لرستان قابلیت رویش دارند و مشاهده می‌شوند ولی در دورود و الیگودرز ردپای این دشت‌های زیبا را بیش از سایر شهرستان‌ها می‌توان دید به طوری‌که قالیچه‌ای از زیبایی در “دشت دالان” الیگودرز جلوگاه نابی از طبیعت بهاری این دیار ساخته است.

این دشت زیبا که با کوهستان‌هایی چون قالی‌کوه محصور شده است برای طبیعت گردان و گردشگران فرصتی برای دیدار زیباترین تابلوی بهار هنرمند است، جایی که هر ساله شاهد حضور گردشگران زیادی از جای جای کشور برای دیدار این نقاشی خوش رنگ است.

مطابق نظر کارشناسان لاله‌های واژگون روئیده در این دشت زیبا شامل “اشک مریم” و “سوسن چلچراغ” می‌شوند، گونه‌ای که با قامتی بلندتر از یک متر کل این دشت را زیرسایه گلبرگ‌های واژگون شده خود گرفته و در مدت زمان عمر کوتاه خود جاذبه‌ای بی بدیل را خلق کرده است.

به رغم وجود این ظرفیت ارزشمند در لرستان همچنان ثبت ملی دشت زیبای لاله‌های واژگون الیگودرز به نتیجه نرسیده تا از یک سو زمینه معرفی این جاذبه کمتر فراهم شده و از سوی دیگر در زمینه حفاظت از این سرمایه توفیقات کمتر باشد.

در حال حاضر قاچاق، چرای بی رویه دام‌ها، تخریب دشت برای توسعه اراضی کشاورزی و ریشه کنی لاله های واژگون این دشت از جمله نگرانی‌های فعالان محیط زیست است چرا که لاله واژگون از جمله گونه‌های حفاظت شده محسوب شده و قاچاق آن نیز تخلف محسوب می‌شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد هر چه سریعتر باید دشت دالانی الیگودرز به لحاظ اینکه ذخیرگاه ارزشمند گونه لاله واژگون محسوب می‌شود و از جمله دشت های کمیاب میزبان این گونه در کشور است به عنوان اثر طبیعی به ثبت ملی برسد؛ موضوعی که سال‌هاست کلید خورده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان الیگودرز دراین رابطه اظهار داشت: مهم‌ترین محل رویشگاه لاله واژگون در این شهرستان در دشت “دالانی” است.

اصغر بلکی وند با بیان اینکه وسعت این دشت دو هزار و ۵۰۰ هکتار است عنوان کرد: دشت دالانی بزرگترین دشت در کشور محسوب می شود که لاله واژگون در آن رشد می کند.

وی بیان داشت: لاله واژگون از اوایل تا اواخر اردیبهشت ماه زمان گل دهی آن است و این گونه عمر کوتاهی نیز دارد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود هزار و ۷۵۰ نوع گونه گیاهی در لرستان شناسایی شده است اظهار داشت: یکی از این گونه‌های گیاهی که در سطح کشور کم نظیر بوده گونه لاله واژگون است.

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه دو نقطه در استان لرستان به طور گسترده محل رویشگاه لاله واژگون است بیان داشت: یکی از این دو نقطه دشت دالانی در شهرستان الیگودرز است.

وی افزود: محل رویشگاه لاله واژگون در لرستان یک منطقه دیگر در اطراف شهرستان دورود بوده که وسعت آن نیز حدود ۲۰۰ هکتار است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه عمر لاله واژگون لرستان ۲۰ روز است تصریح کرد: همچنین اندازه این گونه گیاهی در لرستان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی متر است.

فتحی بیرانوند بیان داشت: منطقه دالانی به عنوان یکی اصلی ترین ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی گیاهی لاله واژگون در سطح کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات در دستور کار برای حفاظت از این گونه گیاهی در لرستان تصریح کرد: در این راستا به منظور حفاظت از گونه گیاهی لاله واژگون به عنوان گونه‌ای نادر و کم‌یاب با منابع طبیعی در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این دشت را به عنوان اثر طبیعی و ملی در سطح کشور به ثبت برسانیم.

 پایان پیام

کد خبر : 41975 ساعت خبر : 0:36 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41975
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات