شکاف‌های فلک‌الافلاک و جوابیه‌های میراث

شکاف‌های فلک‌الافلاک و جوابیه‌های میراث

پایگاه خبری گلونی محمد پورخداداد: شکاف به‌وجود آمده در یکی از برج‌های کمتر مرمت‌شده قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد، روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

این شکاف عمیق در ابتدا درزی مویی در حدود ۳۰ سانتیمتر بود که با گذشت زمان و توجه نکردن میراث فرهنگی استان، اکنون نزدیک به ۲ متر رسیده است.

بیش از ۲ سال است که این شکاف در برج معروف به برج قهوه‌خانه ایجاد شده اما هربار که رسانه‌ای از جمله گلونی در مورد آن گزارشی تهیه کرده و یا از اداره کل میراث فرهنگی سوالی کرده است با جوابیه‌های بلند بالا و نامفهوم روبه‌رو شده است.

شکاف‌های فلک‌الافلاک و جوابیه‌های میراث

گوشه‌ای از آخرین جوابیه‌های این اداره کل مربوط به نم‌زدگی دیوارهای قلعه را بخوانید:

“این قبیل بناها به مانند یک انسان مریض بوده که همواره دچار آسیب و رطوبت که نیازمند رسیدگی‌اند که مدام حسب اعتبار درمان و مرمت می‌شوند. رطوبت‌های بالارونده و پایین رونده به علت اینکه بناهای تاریخی به طور مدام و طبیعی مصالح آنها در معرض فرسایش و در زوالند و بر اثر عوامل طبیعی و زمین لرزه‌ای و رانشی تشدید می‌شوند و با یک سری اقدامات از قبیل ادامه اجرای طرح استحکام بخشی و مرمت‌های اضطراری کند و کنترل می‌شوند و قلعه هم که به لحاظ توپو گرافی و موفقیت خاص در معرض آسیب بیشتری است.”

یا در جوابیه دیگری روابط عمومی میراث فرهنگی توضیح داده است که اگر طرح استحکام‌بخشی پایه فلک‌الافلاک که چند سالی است نیمه‌کاره مانده است به پایان نرسد، خطر زیادی قلعه را تهدید خواهد کرد.

شکاف‌های فلک‌الافلاک و جوابیه‌های میراث

آیا این جملات که نام جوابیه بر آنها نهاده‌اند، مصداق آسمان ریسمان به هم بافتن نیست؟ توضیح داده‌اند که بله نم کشیده است و نیاز به مرمت دارد و پی قلعه باید مستحکم شود. نکند مدیریت محترم این اداره کل انتظار دارد اصحاب رسانه زحمت مرمت آن را بکشند که چنین دست روی دست گذاشته‌اند؟

قبول مسئولیت فقط مصاحبه و عکس یادگاری و استفاده از مواهب شغلی نیست. توانایی حل مشکلات در شرایط سخت است که کیفیت یک سیستم مدیریتی را نشان می‌دهد. توجیه‌هایی چون کمبود بودجه هم دیگر تکراری شده است. حتما مدیران فعلی این اداره کل در هنگام پذیرفتن مسئولیت از بودجه و امکانات آن باخبر بوده‌اند. اگر هم کمبود مالی وجود دارد این مدیریت سیستم است که باید با رایزنی در سطوح بالا و یا گرفتن اسپانسر آن را برطرف کند.

وضعیت قلعه فلک‌الافلاک بسیار خطرناک است ولی هیچ گوش شنوایی برای برطرف کردن آن وجود ندارد.

شکاف‌های فلک‌الافلاک و جوابیه‌های میراث

مهاجری‌نژاد مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان هم عقیده دارد که مرمت‌های سال‌های گذشته در قلعه اصولی نبوده است. مهاجری‌نژاد که خود زنگ خطر ریزش قلعه را به صدا درآورده است می‌گوید: مرمت‌های غیراصولی بر روی خاک باستانی، باعث ریزش و ترک خوردن قلعه شده است. در طرح مرمت قرار بوده است ۳۰ رینگ دورتادور قلعه کار بگذارند اما هشت رینگ اجرا و کار را نیمه‌کاره رها کرده‌اند و قلعه را به این روز انداخته‌اند. الان ممکن است با یک زلزله کوچک، بخش بزرگی از این بنای ملی بریزد.

حسینی کارشناس میراث فرهنگی نیز درباره وضعیت قلعه می‌گوید: قلعه فلک‌الافلاک در حال ریزش است ولی هیچ‌گونه توجهی به آن نمی‌شود. ترک و شکاف عظیمی در برج سمت چپ ورودی اصلی قلعه ایجاد شده است، درواقع این خرابی در مکانی رخ‌ داده که بیش از ۲۰ سال است هیچ کار مرمتی بر روی آن انجام‌نشده است و در محدوده ۱۰۰ متری این برج هیچ‌گونه شمع یا دال بتونی، استحکام‌بخشی پایه‌های بتونی و سبک‌سازی بام انجام نگرفته است.

واضح است که کار به جایی رسیده که هر آن باید منتظر خبر تلخی باشیم. یک تکان کوچک زمین امکان دارد این قلعه باستانی را تبدیل به تلی از خاک کند.

روی سخن این نوشته فقط مدیران میراث فرهنگی نیست بلکه استاندار لرستان هم باید پا پیش بگذارد. قلعه فلک‌الافلاک پارسیلون و ماشین‌سازی و چرم‌وپوست نیست که اگر تعطیل شود با پرداخت معوقات کارگرانش قائله بخوابد. قلعه فلک‌الافلاک، پل کَشکو (کشکان)، طاق پیل و ده‌ها اثر تاریخی در حال نابودی دیگر هم نیست. فلک‌الافلاک قلب خرم‌آباد است. این قلعه به تنهایی همه کمبودهای این شهر را در مورد گردشگری به دوش می‌کشد. همین تعداد گردشگر و مسافری که در تعطیلات به شهر رونق می‌دهند، مقصدشان فقط قلعه است. به جرات می‌شود گفت هیچ جاذبه دیگری در خرم‌آباد نمی‌تواند مسافران را به مرکز شهر بکشاند.

اکنون دوراه بیشتر نداریم. یا به فکر خرم‌آباد بعد از فروریختن قلعه باشیم یا تا بیشتر از این دیر نشده چاره‌ای برای زخم‌های این قلعه ساسانی کنیم.
نشستن پشت میز مدیریت و آه و ناله از وضعیت بودجه و نبود امکانات خیانت در حق یک شهر و حتی استان است.

استاندار محترم لرستان وقتی هرسال پشت آمار بازدید فلک‌الافلاک می‌ایستد و رزومه خود را در زمینه گردشگری پروپیمان می‌کند، حالا هم باید قبول مسئولیت بکند.

مدیریت اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان هم اگر توانایی حل این مشکلات را دارد که باید هرچه سریع‌تر شروع به کار کند و اگر ندارد، نباید بیشتر از این با تاریخ و حال و آینده یک شهر و استان بازی کند و کنار برود.

باید از روزی ترسید که طرح آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک به نتیجه برسد ولی دیگر اثری از برج و باروهای سربه فلک کشیده آن نباشد.

پایان پیام

کد خبر : 42258 ساعت خبر : 0:36 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42258
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات