عوام فریب نازنین و مهربان

عوام فریبِ نازنین و مهربان

پایگاه خبری گلونی، دکتر اسماعیل امینی: کسی که مشکلی دارد؛ مثلاً فشارخون و چربی خونش به مرز خطر رسیده است، اگر نگاه منطقی داشت باشد از متخصص کمک می‌گیرد و با راهنمایی او و تلاش خودش به تدریج با مشکلی که دارد مقابله می‌کند.
اما اگر نگاه غیرمنطقی و عوامانه داشته باشد، دنبال راه حل فوری و قطعی و بی‌زحمت و معجزه‌آسا می‌گردد. نگاه غیر منطقی و عوامانه، به میزان تحصیلات و طبقۀ اجتماعی ربطی ندارد. ممکن است کسی استاد دانشگاه باشد و با نگاه عوامانه به زندگی و کار و اجتماع، بنگرد.
عوامفریب، برای این گونه افراد حرف‌های خوشایندی دارد؛ مانند کف بین‌هایی که برای آدم‌های شکست خورده و منفعل، حرف‌های دل خوش کنک می‌زنند و جیب‌شان را خالی می‌کنند.
عوام‌فریب، فرافکنی می‌کند: می‌گوید: کسانی هستند که نمی‌گذارند تو به آرزوهایت برسی. یعنی تو هیچ تقصیری نداری و لازم نیست که تغییر کنی تا مشکلاتت رفع شود. تو می‌توانی اما دیگران نمی‌گذارند.

عوام فریبِ نازنین و مهربان
عوام‌فریب، داروخانۀ تک نسخه‌ای است. می‌گوید: تمام مشکلات تو با همین نوشتۀ من دو سه روزه حل می‌شود. (درست مثل قرص‌های لاغری ماهواره‌ای که در دو هفته وزن شما را از ۱۲۰کیلو به ۶۰ کیلو می‌رساند، بی زحمت ورزش و دست برداشتن از پرخوری و تنبلی)
عوام‌فریب، نیروی ماورایی دارد. اگر ببیند که مشتری‌اش عقاید مذهبی دارد، مدعی ارتباط با فرشتگان و اولیاء خدا می‌شود و اگر مشتری‌اش، غربزده باشد، از انرژی‌های نهفتۀ طبیعت حرف می‌زند. و اگر با اهل خرافات سر و کار داشته باشد، با احضار ارواح و از ما بهتران کارش را پیش می‌برد.
عوام‌فریب، حرف‌های ساده می‌زند. به تحلیل و آمار و استدلال، کاری ندارد؛ چون عوام حوصلۀ استدلال ندارند و به ویژه در مصرف نیروی عقل، بسیار امساک دارند. عوام فریب می‌تواند همین فردا دستور بدهد که نرخ ارز را پایین بیاورند و حقوق‌ها را بالا ببرند و بیکاران را استخدام کنند و سربازان را معاف کنند و به مستاجران خانۀ ارزان و بلکه مجانی بدهند.
عوام‌فریب، به جای حرف زدن از واقعیت‌ها، که اغلب خوشایند نیستند، برای مشتریانش از رؤیاها و آرزوها حرف می‌زند و صاحبان نگاه عوامانه را در باغ خیالات و اساطیر به گردش می‌برد. به به! آسایش امروز و آرامش فردا و آیندۀ درخشان و دنیایی طلایی و پر از اکلیل و پولک و بادباک رنگی و برف شادی و لبخند و دست و جیغ و هورا!
قند در دل‌مان آب می‌شود و برق شادی از چشم‌مان می‌جهد و اشک شوق از دیده‌ها می‌بارد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 42019 ساعت خبر : 3:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42019
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات