لرستان مرد تسلیت عرض می‌کنم

لرستان مُرد تسلیت عرض می‌کنم

به گزارش پایگاه خبری گلونی رضا ساکی: این چندمین بار است که بهمن ابراهیمی آتش به جان ما می‌زند. عکس‌هایی که او از لرستان نشان‌‌مان می‌دهد هیچ شباهتی به حرف‌های مسئولین ندارد. این عکس، از منطقه چگنی لرستان است. جایی که روزگاری گله‌گله گوزن زرد در آن می‌‌خرامید و قوچ‌ومیشش به حدی بود که عشایر فرصت کشتن دام خود را پیدا نمی‌کردند.

لرستان مُرد تسلیت عرض می‌کنم

اینجا میان خرم‌آباد و کوهدشت است. جایی که نخستین تمدن‌های زاگرس شکل گرفته است. اینجا از قرن‌های دور محل پرورش انسان بوده است و آدمی آن وقت که در غار بود و بدوی، از این کوهستان به سوی دشت رفت. اینجا در کنار رود کشکان تمدن‌های بزرگ از جمله تمدن و فرهنگ کاسیان شکل گرفته است. اینجا روزگاری جنگل‌های انبوه و متراکم بلوط بود که حالا تبدیل به خیارکاری شده‌اند.
دست‌کم خودم سه سال است این منطقه را پایش می‌کنم و بارها در رسانه‌های مکتوب و در رادیو درباره مرگ لرستان گفته‌ام. اینجا آخر خط زاگرس است. این جا که بمیرد، کرخه و دز می‌میرند و دشت خوزستان خشک‌تر از همیشه خواهد شد. اینجا البته مرده است. من خودم در ۲۵ سال گذشته این منطقه را دیده‌ام و حالا به جرات می‌گویم که بلوطستان لرستان در منطقه چگنی مرده است و مسبب مرگش، نه مردم محلی که آن مسئولانی هستند که کمترین کاری برای معاش این مردم نکردند.
خوب به این عکس دقت کنید. این عکس ثمره سال‌های متمادی است که لرستان در صدر بیکاری کشور بود. این عکس سندی بر بی‌کفایتی برخی مسئولین به‌ویژه برخی نمایندگان مردم در مجلس در ادوار گذشته است. این عکس ثمره خشک شدن رودخانه خروشان کشکان است. کشکان سرشاخه مهم و بزرگ کرخه است که از سر بدبختی و بیکاری مجبوریم با آب آن خیار غرقابی بکاریم.
لرستان هنوز در برخی مناطق که دشت نیستند جنگل‌های انبوهی از بلوط دارد که بی‌نظیر و بی‌رقیب هستند اما اگر با همین فرمان پیش برویم از آنها نیز خبری نخواهد بود.
چند وقت پیش که دکتر محسن ناصری مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا گفت تا ۲۰ سال دیگر دامنه‌های زاگرس را از دست خواهیم داد با خودم گفتم شاید این طوری نباشد اما وقتی عکس‌های هوایی بهمن ابراهیمی را دیدم با خودم گفتم لرستان مرد.
تسلیت عرض می‌کنم.
پایان پیام

کد خبر : 41579 ساعت خبر : 0:20 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41579
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات