کاش رادیو برایمان جشن تولد می‌گرفت

کاش رادیو برایمان جشن تولد می‌گرفت

گرامیداشت ۷۷ سالگی رادیو شب گذشته (سوم اردیبهشت ماه) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و در این مراسم از پیشکسوتان رادیو: مریم نشیبی، ایرج برخوردار، بهروز رضوی، سرور پاک‌نشان، محمد قربانی، ماهداد توکلی، مهدی سدیفی و علی آذر ارغون تقدیر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی  محسن سلیمانی، رییس فرهنگسرای ارسباران در ابتدای مراسم، بیان کرد: اردیبهشت ماه ارمغانی نصیب ما شد که امروز جشن ۷۷ سالگی آن را می‌گیریم. رادیو از جنس کلام است آن‌هایی که اهل رادیو هستند می‌دانند که صدای گوینده‌ها پر از خاطرات دلنشین است. از تمام کسانی که برای این برنامه زحمت کشیدند به خصوص از آقای علیرضا دباغ تشکر می‌کنم.

در ادامه مراسم مستند «آقای هرتز» به کارگردانی صادق داوری فر پخش شد. «آقای هرتز» داستان پسری به نام سید سراج الدین موسوی، زاده‌ی زابل است که عشق به رادیو تمام زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار داده است.

بعد از پخش این مستند علیرضا چابکرو (عضو شورای سیاستگذاری فصلنامه هنر و کارشناس رسانه‌های نوین)، کاظمی دینان (رییس انجمن روابط عمومی ایران) و جاهد (کارشناس، منتقد و مجری برنامه‌های فرهنگسرای ارسبارن) به بحث درباره مستند «آقای هرتز» پرداختند.

جاهد درباره این مستند گفت: آدم‌هایی که خاص هستند و علاقه‌مندی‌های خاص دارند، در تمام دنیا وجود دارند و از روی این افراد فیلم هم ساخته می‌شود. دریاره بخش سینمایی این مستند می توان گفت فردی با وجود رسانه‌های جدید علاقه زیادی به یک رسانه قدیمی دارد من انتظار داشتم در این مستند به علت شناسی درباره علاقه این فرد به رادیو هم پرداخته شود.

علیرضا چابکرو، کارشناس رسانه‌های نوین در ادامه گفت: مدت‌ها در این فکر بودم چه صفت زیبایی را می‌توان درباره رادیو به کار برد و الان می‌گویم رادیو، رسانه‌ای نجیب است. تمام رسانه‌های امروز میل دارند تا به سمت گرافیک بروند. اگر دو سال پیش کسی از من می‌پرسید سرانجام رادیو چه می‌شود، با شک پاسخ می‌دادم اما امروز می‌گویم که رادیو راهش را پیدا می‌کند. رسانه‌ها تا سال ۲۰۲۰ همگرا خواهند شد.

سید سراج‌الدین موسوی از تمام مسوولان رادیو جلوتر است زیرا فهمیده است که نمی‌توان در این حوزه  از بالا به پایین نگاه کرد، سه یا چهار سال دیگر ما شاهد رادیویی تعاملی هستیم که از انحصار درآمده است. رادیو تصویر می‌سازد به همین دلیل می‌توانی هرجور که می‌خواهی تصور کنی.

غلامرضا کاظمی دینان، رییس انجمن روابط عمومی ایران هم درباره مستند «آقای هرتز» اظهار کرد: فیلم بسیار قشنگی بود. کشور ما جوانان هوشمندی دارد و آقای موسوی یکی از آن‌هاست زیرا عاشق رادیوست و تمامی اسامی را به خاطر دارد. من سال‌ها در رادیو و تلویزیون رفت‌وآمد کردم اما اسم اغلب افراد را به یاد ندارم. ما در کشورمان مانند این پسر، زیاد داریم اما نخواستیم ذهن و هوششان را هدایت کنیم. از کارگردان فیلم تشکر می‌کنم که نشان داد ما می‌توانیم با این جوانان کشورمان را اداره کنیم.

او با اعتقاد به اینکه کار مجری رادیو سخت‌تر از مجری تلویزیون است، بیان کرد: من زمانی برای مجری‌های رادیو در باشگاه رادیو تدریس می‌کردم و می‌گفتم کار شما از مجری‌های تلویزیون سخت‌تر است زیرا برای برقراری ارتباط باید کلام، تن صدا و حرکت‌های غیرکلامی داشته باشید. کلام ۸ درصد، تن صدا ۳۷ درصد و حرکت غیرکلامی ۵۵ درصد بر مخاطب تاثیرگذار است. یک مجری تلویزیون هر سه را دارد اما مجری رادیو ۴۵ درصد را داراست و باید تاحدی توانا باشد که آن را تبدیل به صد درصد کند.

سید سراج‌الدین موسوی (آقای هرتز)، نیز به روی صحنه آمد و گفت: من تولد استاد کاظم معتمدنژاد را فراموش نمی‌کنم. من بهروز رضوی را به عنوان گزارشگر نماز جمعه می‌شناسم و سرور پاک نشان اولین گوینده رادیو جبهه ایران است. من بی مهری‌های زیادی در شهر خود دیدم و می‌خواهم درد و دل کنم. چهار ماه حقوق حق‌الزحمه‌ی من را نداده اند اما مهم این است که مریم نشیبی مادر من زنده است.

او با اشاره به اینکه چرا رادیو را دوست دارد، اضافه کرد: من رادیو را انتخاب می‌کنم زیرا در دنیای واقعی ضدفرهنگ‌ها بیداد می‌کند. من از رادیو یاد گرفتم که درست زندگی کنم، رادیو سادگی و صمیمیت دارد. اگر دقت کنید زبان بدنی من زیاد است به دلیل اینکه از پنجم دبستان اخبار ناشنوایان را گوش می‌دادم و دوست داشتم رابط ناشنوایان باشم. من از مهدی اسماعیلی کسی که باعث شد با آقای داوری فر آشنا شوم تشکر می‌کنم.
موسوی در ادامه با بیان اینکه چرا تاریخ تولد تمام عوامل رادیو را حفظ است، گفت: در دنیای ما مرده پرستی حرف اول را می‌زند برای همین تاریخ تولدها را حفظ هستم. چرا تا زمانی که گوینده‌ها زنده‌اند حالی از آن‌ها پرسیده نمی‌شود؟، چرا خانم سرور پاک‌نشان باید خانه‌نشین شود؟

او با بیان اهداف خود در آینده اظهار کرد: می‌خواهم ادامه تحصیل دهم و مدرک ارشد تهیه‌کنندگی‌ام را بگیرم تا کسانی که لیاقت ندارند پشت میز رادیو نشینند.

کاش رادیو برایمان جشن تولد می‌گرفت
کاش رادیو برایمان جشن تولد می‌گرفت

در ادامه مراسم تقدیر از پیشکسوتان رادیو شروع شد و برخی از پیشکسوتان نیز سخن گفتند. علیرضا دباغ (مدیرمسول سایت هنرلند و سردبیر فصلنامه چندرسانه ای سرزمین هنر) برای تقدیر از سرور پاک نشان به روی صحنه رفت.

سرور پاک‌نشان بعد از تقدیر گفت: چه بگویم که شایسته شما باشد. فردا سالروز رادیوست و برای ما با یک دنیا شادی همراه است. از کسانی که این برنامه را تدارک دیدند تشکر می‌کنم و امیدوارم عمری باشد تا بتوانم در خدمت شما باشم.

امیرعباس تقی پور (فعال رسانه‌ای و مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی) نیز از محمد قربانی تقدیر کرد.

غلامرضا کاظمی دینان برای تقدیر از ایرج برخوردار به روی صحنه رفت و برخوردار رو به مردم حاضر در سالن کرد و گفت: خوشحالم از اینکه یک سال دیگر بودم و توانستم سالروز رادیو را ببینم.

خانم برزویی از ماهداد توکلی تقدیر کرد و توکلی در ادامه بیان کرد: ممنون از کسانی که تشریف آوردند به یاد رادیویی که تنهاست.

علیرضا چابکرو نیز برای تقدیر مهدی سدیفی به روی صحنه رفت.

سدیفی در سخنانی گفت: از آقای دباغ تشکر می‌کنم که باعث شد بعد از سال‌ها دو استاد عزیزم ایرج برخوردار و ماهداد توکلی را ببینم. من همیشه در خدمت محمد قربانی بودم. زمانی که من تا دیر وقت سرکار بودم، محمد قربانی به من می‌گفت: ممنون که با این حقوق کار می‌کنی. کاش رادیو برای ما این جشن را می‌گرفت بسیار جای تاسف است که رادیو به فکر ما نیست اما خودشان متضرر می‌شوند.

در ادامه مراسم محسن سلیمانی از بهروز رضوی تقدیر کرد و بهروز رضوی اظهار کرد: ما رادیویی‌ها سال‌ها همدیگر را نمی‌بینیم به دلیل اینکه درگیر کار هستیم و زمانی نداریم. در گذشته ما دیدارهای سالانه داشتیم، همدیگر را می‌دیدیم، حرف می‌زدیم و مورد توجه بودیم. انگار در حال حاضر مدیران این‌کاره نیستند اگر این کاره بودند رفتارشان متفاوت بود. روزی آقای خجسته گفت: هرکس در جشنواره رادیو جایزه بگیرد رسمی می‌شود من از اولین سال جشنواره تا آخرین سال به دلایل مختلفی جایزه گرفتم اما بعد از ۴۸ سال هنوز رسمی نشدم، انگار هنوز شک دارند که به دردشان می‌خورم! رادیو کارش با همین نویسنده، گوینده و تهیه کننده‌ها راه می‌افتد.

پیرهادی در تقدیر از علی آذری ارغون به صحنه رفت، آذری ارغون بیان کرد: به استاد عزیزم برخوردار سلام  می‌کنم. خیلی دلم می‌خواست همه دوستانم را ببینم و یادی می‌کنم از دوستان رادیویی که از جمع ما رفته‌اند.

امیر لعلی (فعال رسانه وسردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات) برای تقدیر از مریم نشیبی به روی صحنه رفت. در این میان حسن خجسته (معاون صدای جمهوری اسلامی) نیز به جمع مهمانان اضافه شد و همراه با مریم نشیبی به روی صحنه رفتند.

مریم نشیبی اظهار کرد: بدون آقای خجسته، رادیو معنا ندارد و این به همه ما ثابت شده است.

او سپس بخشی از متنی که برای رییس جمهوری که هنوز نیامده نوشته شده را خواند، اگر رییس جمهور باشی گل‌ها به سمتت می آیند، مهم زمانی است که از پُست خود کنار بروی و ببینی باز هم به سمتت می‌آیند؟

نشیبی سپس ادامه داد: این مورد درباره حسن خجسته صدق می‌کند. او با رفتنش همه چی را برد اما عنایت، لطف، عشق و معرفتش همیشه هست. از آقای سدیفی تشکر می‌کنم به دلیل اینکه او از من، مریم نشیبی ساخت و از بهروز رضوی هم یاد می‌کنم. ما مدیون شما مردم هستیم اگر شما نباشید، ما شنیده نمی‌شویم.

حسن خجسته نیز بیان کرد: روزی که از رادیو رفتم خانم‌ها مهین‌فر، نشیبی، توکلی ملکه‌های رادیو بودند و یک پسر هم به نام محمد قربانی داشتیم. اما الان تعداد بیشتر شده است. امروزه هرکسی درهر زمانی در هر مکانی به هر مطلبی دسترسی دارد در گذشته ما مفهوم مخاطب را داشتیم اما امروز تعبیر جدیدی به نام کاربر ایجاد شده است. تقسیم بندی جدیدی در ادبیات ارتباطات به وجود آمده و سه دوره داریم: تشابهات، تفاوت‌ها و عصر انتخاب و در آخر عصر انتخابی که بسیاری از معانی مفاهیم را دستکاری کرده است. در رسانه‌ها باید قدرت انتخاب ایجاد شود. رادیو از بین نمی‌رود اما شاید به گوشه‌ای بیفتد. ما باید بدانیم رادیوی امروز زیست بوم فردایش چیست؟

در پایان مراسم نیز کیک تولد هفتاد وهفت سالگی رادیو با حضور پیشکسوتان رادیو و مهمانان حاضر بریده شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم علیرضا دباغ(مدیرمسول سایت هنرلند و سردبیر فصلنامه چندرسانه ای سرزمین هنر)، حسن خجسته (معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ایران)، سید سراج الدین موسوی (آقای هرتز)، جاوید موسوی، حسین جوادی، علیرضا معینی، مریم جلالی، خانم برزویی (گویندگان رادیو)، محسن سلیمانی (رییس فرهنگسرای ارسباران)، علیرضا چابکرو (کارشناس رسانه‌ای نوین) و غلامرضا کاظمی دینان (رییس انجمن روابط عمومی ایران)، امیرعباس تقی پور (فعال رسانه‌ای و مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی)، لعلی (فعال رسانه‌ای و سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات) و پیرهادی نیز حضور داشتند.

پایان پیام

 

کد خبر : 41498 ساعت خبر : 2:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41498
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات