شعرهای ماندگار جنگ

شعرهای ماندگار جنگ

«شعرهای ماندگار جنگ» عنوان اثری است از سید ضیا قاسمی که با محوریت بررسی اشعار شاخص دفاع مقدس انجام شده است. این کتاب به تازگی توسط سوره مهر منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از سوره مهر، قاسمی درباره این اثر گفت: در این کتاب در حدود ۳۰ شعر در بخش اول مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، همچنین باید گفت در این کتاب بیشتر به دنبال نقد محتوایی بودم و به لحاظ فنی و تکنیکی، صنایع و آرایه‌های ادبی این آثار ادبی را بررسی کرده و به زبان ساده تبیین کرده‌ام که می‌تواند مورد استفاده علاقه‌مندان و دانشجویان ادبیات فارسی قرار گیرد. 

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از این اشعار همواره مورد استقبال است، از این رو دلایل ماندگاری و نقاط ضعف و قوت آنها نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ چرا که بسیاری از شعرها جریان‌ساز و اثرگذار بوده‌ و هستند که البته بسیاری از آنها خود سرفصلی برای سرودن شعرهای دیگر در این حوزه شده‌اند.

شعرهای ماندگار جنگ

این پژوهشگر با اشاره به بخش دوم این اثر اظهار کرد: در این بخش، شعر شاعران جوان و دهه‌های اخیر گنجانده شده که به صورت نمونه آمده است؛ این اشعار تحلیل و بررسی نشده‌اند، چرا که باید یک زمانی از سرودن آنها بگذرد تا اثرات و جریان‌سازی آنها بررسی شود.

قاسمی با اشاره به شعرهای درج شده در این کتاب گفت: «شعری برای جنگ» عنوان نخستین شعر از قیصر امین‌پور است که ماندگارترین شعر جنگ ایران است و اگر بخواهم در طول تاریخ ادبیات دفاع مقدس شعری را انتخاب کنم، این شعر را انتخاب می‌کنم. از این نظر که این شعر را به عنوان پیشانی کتاب در ابتدا آورده‌ام و سپس شعرهای دیگری از شاعران درج شده است.
قاسمی در مقدمه کتاب نیز اینگونه نوشته است: «شعر جنگ و دفاع مقدس در ادبیات امروز ایران جایگاهی بلندمرتبه دارد و، به لحاظ کمّیت و کیفیت، بسیار گسترده و چشم‌گیر است. در این میان، انتخابِ گزینه‌ای از میان این حجم انبوه، که بسیاری‌شان کارهایی خوب و پسندیده‌اند، بسیار دشوار است. به یقین، گردآوری یا فراهم آوردن منتخبیْ بی‌نقص نیست، چون، به لحاظ کمّی، حجم این اشعار بسیار فراوان است و در منابعِ بسیاری به نشر رسیده که دستیابی به همه آن‌ها دشوار است و بررسی و مرور آن‌ها عملا‌ً از توان یک فرد خارج و مستلزم صرف وقت و هزینه‌ای بسیار؛ ثانیا،‌ً به علت دیرسالی تأثیر جنگ در سرنوشت و روح و روان جامعه، چشمه شعر جنگ همچنان جوشان است و شعرهایِ بسیاریْ همچنان سروده و به این سرمایه افزوده می‌شود که هر یک از این اشعار به نوعی می‌تواند هر گزیده و منتخبی را ناکامل نشان دهد؛ ثالثا،‌ً در هر گزیده و منتخبی به‌ناچار ردّی از سلیقه و ذوق گردآورنده و انتخاب‌کننده بر جای می‌ماند ـ که این مورد نیز به این کاستی می‌افزاید. در انتخاب شعرهای این مجموعه هم قطعا‌ً این مشکلات وجود دارد و امیدوارم خوانندگان گرامی با بزرگواری این کاستی‌ها را ببخشایند…»

گفتنی است در بخش اول کتاب(نقد و بررسی اشعار)شعر شاعرانی چون: زنده یاد قیصر امین‌پور، محمدرضا عبدالملکیان، زنده یاد سید حسن حسینی،علیرضا قزوه، زنده یاد سلمان هراتی، محمد کاظم کاظمی، سهیل محمودی،علی معلم دامغانی،ساعد باقری و… مورد بررسی واقع شده است.  در بخش دوم نیز تحت عنوان(گزیده اشعار) شعرهای فاضل نظری، سعید بیابانکی، علی داودی، آرش شفاعی و…آورده شده است.

پایان پیام

 

کد خبر : 44749 ساعت خبر : 1:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=44749
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات