برگزاری بزرگداشت استاد شکارچی در دره شهر

برگزاری بزرگداشت استاد شکارچی در دره شهر

مراسم تجلیل از استاد علی‌اکبر شکارچی در میان انبوه دوستداران ایشان در شهرستان دره‌شهر از توابع استان ایلام با شکوه تمام برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این مراسم که به همت آقای محمد محمدشاهی و همکاری اداره ارشاد اسلامی صورت گرفت با پخش کلیپ‌هایی از زندگی و آثار استاد همراه بود.

در ابتدای این برنامه شاعر و ادیب دره‌شهری؛ آقای جعفر فیلی به عنوان مجری مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیر مقدم به استاد علی‌اکبر شکارچی و حضار، از آقای مهندس محمدنژاد – مدیر اداره ارشاد اسلامی دره‌شهر-  برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آوردند و ایشان در جایگاه قرار گرفتند. آقای محمدنژاد ضمن خیر مقدم به استاد علی‌اکبر شکارچی و حضار، ایشان را یکی از پرچمداران موسیقی ملی معرفی کردند و در ادامه گفتند: ما در دره‌شهر در موسیقی استعدادهایی داریم که باید کشف شوند و انگیزه‌ای برای آنان ایجاد کرد و حضور استاد علی‌اکبر شکارچی در دره‌شهر و مراسم تجلیل از ایشان نقطه عطفی در این راستا است.

سخنران بعدی آقای محمد محمدشاهی؛ مدیر برنامه بود که این برنامه به همت ایشان صورت گرفته بود . وی پشت تریبون رفت و با قلبی پر از احساس در مورد استاد علی‌اکبر شکارچی گفتند و فرمودند که ما دو علی‌اکبر در موسیقی ملی‌مان داشته‌ایم؛ استاد علی‌اکبر شیدا و استاد علی‌اکبر شهنازی و لرستان چقدر باید خوش اقبال باشد که قرعه‌ی بعدی به نام او افتاده.. آری… استاد علی‌اکبر شکارچی…سپس ایشان با قرائت شعری که همراه با درد، بغض واندوه بود یاد و خاطره استاد محمدرضا لطفی را گرامی داشتند و از استاد علی‌اکبر شکارچی به عنوان یار دیرین ایشان یاد کردند.

محمد محمدشاهی همچنین از استاد شکارچی به عنوان  انسانی که نماد جامعه و فرهنگ خود است و خود را بدون هیچ وابستگی به نهادی در محراب عشق قربانی کرده‌اند، یاد کرد.

در قسمت بعدی، استاد مرالی- پیر سرنانوازی منطقه سیمره – با خواندن اشعاری از آقای جعفر فیلی روی سن آمدند و چنان زیبا و استادانه نواختند که استاد علی‌اکبر شکارچی بعد از اجرای ایشان، روی سن رفتند و بر دستان ایشان بوسه زدند…

برگزاری بزرگداشت استاد شکارچی در دره شهر

سخنران بعدی آقای دکتر نجم‌الدین گیلانی بود که  ایشان لقب شکارچی را به حق برازنده استاد دانستند و گفتند: کسی که در دریای بیکران موسیقی، ناب‌ترین و اصیل‌ترین نواها و نغمه را شکار و به ما هدیه کرده، برازنده لقب شکارچی است. وی از پیشینه موسیقی در سیمره، از خلقت بشر تا دوره‌های تاریخی (ایلام، هخامنشی و ساسانی) سخن گفتند. ایشان همچنین یکی از نام‌های سیمره را (مهرگان) در پیوند با جشن و موسیقی دانستند و با استناد به منابع ادبی از آهنگ‌هایی که باربد- نوازنده مشهور ساسانی- در باب نام و جشن مهرگان سروده است، سخن به میان آوردند.

همچنین آقای دکتر گیلانی با استناد به منابع باستان‌شناسی و سفال‌های منقوش و مکشوف در تپه موسیان و هفت‌تپه و تپگیان، پیشینه رقص  کردی و لری را ۷۰۰۰ هزارساله دانستند و از فلسفه جنگی و عبادی رقص لری و کردی با استناد به کلام عرفا و فلاسفه سخن گفتند.

قسمت بعدی  برنامه اجرای  موسیقی توسط  فرزندان دیار سیمره  بود که قطعاتی را نواختند.

هم چنین شاعر دره‌‌شهری، آقای مختار فیلی در قسمتی از برنامه روی سن آمدند و به زیبایی تمام اشعاری را در وصف استاد خواندند. در قسمت پایانی، دیگرشاعر سیمره‌ای؛ آقای استادجعفر فیلی با قرائت شعری بسیار زیبا در وصف استاد شکارچی از ایشان دعوت کردند به جایگاه تشریف بیاورند که این دعوت با تشویق جانانه حضار همراه بود.

استاد علی‌اکبر شکارچی در ابتدای سخنرانی از همه افرادی که این برنامه را برای ایشان تدارک دیده بودند، تشکر کردند و سپس با شرح مختصری از زندگی خود گفتند که نوازندگی را در کودکی و تحت تاثیر نوازندگان محلی شروع کردند. استاد علی‌اکبر شکارچی در ادامه صحبت خود موسیقی محلی و نواحی را سر چشمه موسیقی دستگاهی دانستند و گفتند برای آن که با آب و خاک بتوانیم ارتباط برقرار کنیم هیچ چیز بهتر از شعر و موسیقی نیست. ایشان خانواده‌ها را تشویق به آموزش شعر و موسیقی به فرزندان خود کردند. سپس  قطعاتی را به‌صورت مرکب نوازی در دستگاه راست پنچگاه و افشاری به حضار تقدیم کردند:

“به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

گهی شهد و نوش ست و گاهی شرنگ

زمانه به یکسان ندارد درنگ

بیا تا همه دست به نیکی بریم

زمام جهان  را به بد نسپریم

که گردون نگردد مگر بر بهی

به ما بازگردد کلاه مهی

سپاس از جهاندار و فریاد رس

 نگیرد به سختی جز او دست کس

بخوانید این جمله در گوش باد

چوایران نباشد تن من مباد”

در پایان برنامه مجری مراسم از آقایان استاد عبدالحمید هاشمی – خوشنویس شهیر دره‌شهری – و همچنین آقای محمدنژاد – ریس اداره ارشاد اسلامی دره‌شهر و آقای دکتر مردان زندی و آقای حامد فیضیان (خواننده) برای  بخش تجلیل از استاد دعوت به عمل آوردند.

پایان پیام

کد خبر : 43380 ساعت خبر : 2:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=43380
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات