رفتار مردم نسبت به مسائل زیست‌محیطی تغییر کند

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان گفت: برای حفاظت از محیط‌زیست نیازمند به تغییر رفتار مردم در هنگام برخورد با مسائل زیست‌محیطی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی ، مهرداد فتحی بیرانوند بیان کرد: هر ساله از ۱۶ تا ۲۱ خردادماه به نام هفته محیط‌زیست نام‌گذاری شده، البته روز ۱۶ خرداد نیز به عنوان روز جهانی محیط‌زیست است.

وی عنوان کرد: به هر حال امسال نیز در استان لرستان همچون سایر نقاط کشور شاهد برگزاری برنامه‌های مختلفی همچون پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، پاک‌سازی محیط‌زیست، آگاهی بخشی به اقشار مختلف و اجرای برنامه‌های فرهنگی هستیم.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بیان کرد: هدف اصلی در برگزاری برنامه‌های مختلف اشاره شده را باید آشنایی مردم با چالش‌های زیست‌محیطی و زمینه‌سازی برای حفظ محیط‌زیست دانست.

فتحی بیرانوند در ادامه با اشاره به چالش‌های محیط‌زیستی استان لرستان، افزود: متأسفانه اکنون در استان لرستان همچون سایر مناطق کشور شاهد وجود چالش‌های زیست‌محیطی مختلفی هستیم که باید بتوان به کمک مردم شرایط را برای کاهش آن‌ها مهیا کرد.

وی عنوان کرد: امروزه ریزگردهای با منشأ خارجی را باید یکی از مهم‌ترین مشکلات استان لرستان دانست، به نحوی که امسال چندین روز شاهد آلودگی هوا در شهرهای مختلف استان بودیم.

این مسئول ادامه داد: اکنون جنگل‌های زاگرس نقش بسیار زیادی در حفاظت از محیط‌زیست کشور دارد، به نحوی که باید گفت که این جنگل‌ها سالانه میزان قابل‌توجهی اکسیژن تولید می‌کنند و همچنین نقش مهمی در اقتصاد مردم منطقه، حفظ حیات‌وحش و تأمین آب دارند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست لرستان اظهار کرد: با این وجود اکنون جنگل‌های زاگرس با چالش‌های زیادی از قبیل خطر خشکیدگی، آتش‌سوزی‌های متعدد و تغییر کاربری مواجه هستند که باید بتوان با استفاده از ظرفیت مردمی شرایط را برای حفاظت هر چه بیشتر از این جنگل‌ها مهیا کرد.

فتحی بیرانوند در ادامه با اشاره به وضعیت تالاب‌های استان لرستان، گفت: متأسفانه به دلیل اقدامات صورت گرفته در دهه‌های گذشته اکنون شرایط تالاب‌های استان لرستان به یک چالش اساسی تبدیل شده، این در حالی است که تالاب‌ها به عنوان مهم‌ترین اکوسیستم‌ها به شمار می‌روند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر در معرض خطر بودن حیات‌وحش، زباله و همچنین سایر آلودگی‌ها نیز اکنون باعث بروز مشکلاتی برای استان لرستان شده است.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه دولت در سال‌های گذشته حمایت‌های بسیار مناسبی را از حوزه محیط‌زیست انجام داده و حتی موضوع محیط‌زیست را به عنوان یکی از سیاست‌های خود اعلام کرده است، با این وجود باید بپذیریم که تنها دولت نمی‌تواند شرایط را برای حفاظت از محیط‌زیست مهیا کند و همه ما در قبال آن مسئول هستیم.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان بیان کرد: به همین دلیل نیازمند به تغییر رفتار مردم نسبت به مسائل زیست‌محیطی هستیم.

فتحی بیرانوند در ادامه با اشاره به نقش ویژه رسانه‌ها در حفاظت از محیط‌زیست، افزود: باید رسانه‌ها را به عنوان یار دوازدهم محیط‌زیست دانست، چرا که تأثیرگذاری بسیار زیادی در تحقق اهداف زیست‌محیطی و تغییر نگاه مردم دارند.

پایان پیام

کد خبر : 44003 ساعت خبر : 12:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=44003
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات