فراخوان مقاله هم‌اندیشی نقش و نقش‌بند

فراخوان مقاله هم‌اندیشی نقش و نقش‌بند

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، این هم‌اندیشی به منظور پاسداشت و صیانت از هنرمندان و هنرهای سنتی با موضوع شرح احوال و آثار «غیاث‌الدین علی نقشبند یزدی» برگزار می‌شود.

«معرفی ابعاد شخصیتی و زندگی غیاث‌الدین»، «شیوه طراحی و فنون بافت در آثار او»، «تنوع نقوش، ترکیب‌بندی و رنگ در آثار او»، «بررسی ابداعات هنری غیاث‌الدین»، «غیاث‌الدین و پرورش شاگردان و فرزندان»، «نقش غیاث‌الدین در تولید بافته‌های درباری و صدور آن به دیگر کشورها»، «شناسایی و معرفی آثار غیاث‌الدین در موزه‌های ایران و جهان»، «بررسی تأثیر ادبیات و نقاشی بر هنر غیاث‌الدین» از جمله محورهای این هم‌اندیشی به شمار می‌روند.

«غیاث‌الدین علی نقشبند یزدی»، یکی از برجسته‌ترین و مشهورترین استادان فن ظریف هنر نساجی در عصر صفوی است. وی افزون بر آنکه شاعری خوش قریحه بود، نقاش و نقشبندی توانا و بافنده‌ای چیره‌دست و صاحب سبک نیز به شمار می‌رود که نه تنها باعث اعتلای هنر پارچه بافی ایران بلکه دربلند آوازه ساختن منسوجات ایرانی در دنیا سهمی مهم داشت. چنانکه در منابع تاریخی ذکر شده آثار ارزندۀ وی به عنوان پیشکش و خدمت به بزرگان مملکت و پادشان دیگر کشورها اهدا و یا توسط سفیران خارجی خریداری می‌شد. آثاری که امروزه زینت بخش بسیاری از موزه‌های دنیاست. خواجه غیاث‌الدین که مسئولیت اداره کارگاه‌های بافندگی سلطنتی عصر شاه عباس را بر عهده داشت، خانواده‌ای هنرمند نیز پرورش داد که سالیان طولانی خدمتگزار جامعۀ ایرانی بودند. شهر یزد در آن دوره با وجود خواجه غیاث الدین نقشبند و فرزندان و نوادگان هنرمند او، مرکز مهم نساجی ایران شد و با حضور آن‌ها هنر نساجی اعتلا یافت و رونق و شهرت منسوجات ایرانی عالم‌گیر شد.

فراخوان مقاله هم‌اندیشی نقش و نقش‌بند

دبیرخانه این هم‌اندیشی، آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات اول مهر ماه ۱۳۹۶، مهلت ارسال اصل مقالات را۲۰ آبان ماه ۱۳۹۶ و زمان برگزاری آن را آذر ماه ۱۳۹۶ اعلام کرد.

از علاقه‌مندان دعوت می‌شود، مقالات خود را به دبیرخانه این هم‌اندیشی به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۲ ارسال یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۵-۶۶۹۵۴۲۰۰ داخلی ۲۲۳۱ تماس بگیرند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 44445 ساعت خبر : 12:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=44445
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات