همچون زمان حمله صدام به کویت عمل کنیم

همچون زمان حمله صدام به کویت عمل کنیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، قطع مناسبات بین قطر و چهار کشور عربی نباید ما را از عمق تحلیل این ماجرا غافل کند.

نگاه تحلیلگران

حسن بهشتی‌پور، کارشناس ارشد مسایل دیپلماتیک، در یادداشتی برای راهبرد، نوشت:

قطع مناسبات بین قطر و چهار کشور عربی نباید ما از عمق تحلیل این ماجرا غافل کند.

 چند نکته تحلیلی مهم برای آنکه بدانیم اختلاف‌های پیش آمده بین قطر و عربستان و مصر و امارات و بحرین تا چه حد جدی است و آیا ایران می تواند از این اختلاف‌ها بهره‌برداری کند؛ قابل ذکر است:

اول: موضوع اختلاف موجود بین قطر و عربستان ریشه در اختلاف‌های تاریخی و عقیدتی بین اخوانی‌های حاکم بر قطر و وهابی‌های حاکم بر عربستان دارد.

آل شیخ عبدالوهاب در عربستان که متحد آل سعود هستند؛ از همان سال‌های دور با خاندان آل ثانی که در قطر حاکم بودند و بیشتر گرایش‌های اخوانی داشتند، بصورت مبنایی اختلاف نظر داشته و دارند. ضمن آنکه دو کشور اختلاف مرزی هم دارند.

دوم: همراهی آل خلیفه در بحرین و آل نهیان در ابوظبی که هر دو گرایش‌های وهابی دارند و در عمل نقش برادر بزرگتر عربستان را در شورای همکاری خلیج فارس پذیرفته‌اند، با عربستان دور از انتظار نیست و به همین جهت، هم در ضدیت با ایران و هم در تجاوز به یمن و هم در مخالفت با قطر همراه آل سعود بوده و هستند.

سوم: مصر به دلیل حمایت‌های وسیع امیر سابق قطر که پدر امیر فعلی بود از محمد مرسی، رییس جمهور برکنارشده مصر، به دلیل گرایش‌های اخوانی امیر قطر از عربستان در این مقطع جانبداری می‌کند تا هم کمک‌های بیشتری از ریاض دریافت کند و هم امیر قطر را در موقعیت دشواری قرار دهد تا به اصطلاح پاسخ مناسبی از حمایت‌های قطر از جریان اخوانی در مصر و حماس در فلسطین داده باشد.

همچون زمان حمله صدام به کویت عمل کنیم

چهارم: ظاهر ماجرا به نفع ایران است که از اختلاف ایجادشده بین کشورهایی که علیه ایران بودند، استقبال کند و در کوتاه مدت از فضای موجود به نفع خود بهره‌برداری کند.

اما یادمان باشد ایران با این کشورها از طریق آبراه استراتژیک خلیج فارس همسایه است و هر نوع ناامنی در این منطقه به زیان همه کشورهای منطقه است.

بنابراین، نباید بهره برداری از منافع کوتاه مدت و فوری ما را از منافع مدت مدت و پایدار غافل کند.

پنجم: منافع بلندمدت ایران در منطقه استراتژیک خلیج فارس امنیت برای همه و مخالفت با حضور نیروهای مداخله‌گر فرامنطقه‌ای در خلیج فارس و دریای عمان است.

بنابراین، ایجاد ناامنی بهانه دیگری می‌شود برای حضور آمریکایی‌ها در منطقه و فروش بیشتر سلاح.

ششم: در اینجا یادمان باشد آل ثانی روابط خوبی با آمریکا، انگلیس و اسراییل در سال های گذشته داشته است و به گفته امیر قطر، اگر با ایران رابطه خوبی دارد برای این است که قطر یک کشور کوچک است که در منطقه فقط می‌تواند در سایه همکاری با همه کشورها امنیت خود را تامین و تثبیت کند.

با درنظر گرفتن مجموعه مواردی که یادآوری شد؛ باید هوشمندانه تصمیم گرفت و از آن مهمتر “رندانه” آن تصمیم را اجرا کرد.

درست شبیه زمانی که صدام به کویت حمله کرد. در آن زمان، ایران با اتخاذ سیاست بیطرفی فعال از یکسو تجاوز ارتش عراق به خاک کویت را محکوم کرد و از سوی دیگر، با لشکرکشی آمریکا به منطقه همراه نشد و فریب کسانی که می‌گفتند صدام خالد بن ولید شده است را نخورد.

پایان پیام

منبع: راهبرد

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

 

 

کد خبر : 43789 ساعت خبر : 2:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=43789
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات