پایش و آماربرداری سه گونه سمندر ایرانی

پایش و آماربرداری سه گونه سمندر ایرانی

مسئول بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست از پایس و آماربرداری از سه گونه سمندر در ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مسعود ابراهیم تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر آماربرداری از سمندرها بر سه گونه سمندر کوهستانی لرستان، سمندر کوهستانی کردستان و سمندر آتشین (شکم خالدار) متمرکز است، اظهارکرد: چند سالی است که برنامه متمرکز حفاظت و مدیریت سمندرها را در دست داریم و از امسال پایش زیستگاه سمندرها در استان‌های لرستان، خوزستان، کرمانشاه و کردستان را دنبال می‌کنیم و بعد از جمع‌آوری آمار آنها برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حفاظت از این سمندرها انجام می‌دهیم.

پایش و آماربرداری سه گونه سمندر ایرانی

وی با اشاره  به وجود هفت گونه سمندر در ایران گفت: این سمندرها شامل سمندر کوهستانی لرستان، سمندر کوهستانی کردستان، سمندرکوهستانی آذربایجان، سمندر جویباری، سمندر جویباری غارزی گرگان، سمندر تاجدار جنوبی و سمندر آتشین (شکم خالدار) می‌شود. از این تعداد، سه گونه سمندر کوهستانی لرستان، سمندر کوهستانی کردستان و سمندر آتشین (شکم خالدار) در معرض تهدید هستند. از سمندر آتشین نیز اطلاعات بسیار محدودی در دسترس است. زیستگاه اصلی آن در استان‌های کرمانشاه و کردستان است البته امیدواریم بتوانیم اطلاعات مربوط به تعداد و محل‌های پراکندگی‌ این گونه سمندر را جمع آوری کنیم.

مسئول بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سال گذشته برنامه راهبردی حفاظت و مدیریت در دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست برای مدیریت شش گونه سمندر تدوین شد که سمندر لرستانی جزو این برنامه‌ بود. زیستگاه این گونه سمندر در لرستان و خوزستان است.

تهرانی در پایان گفت: متاسفانه عمده‌ترین تهدید، معطوف به تخریب و تغییر وضعیت چشمه‌ها و برکه‌هایی است که برای مصارف کشاورزی و دامداری توسط روستائیان، کشاورزان و دامداران صورت می‌گیرد البته ناآگاهی جوامع بومی از وضعیت سمندرهای ایران یکی از علل بروز چنین رفتارهایی است بنابراین آموزش و اطلاع‌رسانی در زیستگاه‌های سمندرهای ایران در دستور کار قرار دارد.

پایان پیام

کد خبر : 43142 ساعت خبر : 1:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=43142
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات