هدف از ثبت‌جهانی یزد ایجاد گفتمانی برای حفاظت بود

هدف از ثبت‌جهانی یزد ایجاد گفتمانی برای حفاظت بود

او ادامه داد: «از سال ۹۳ همه مردم این منطقه، به‌ویژه آن‌دسته که در بافت تاریخی زندگی می‌کنند، با همراهی دستگاه‌های مختلف تلاش کرده‌اند این پرونده آماده و ثبت شود. ثبت یک شهر در فهرست میراث‌جهانی یونسکو کار آسانی نیست. اکثر شهرهایی که در دنیا از آن‌ها اسم برده می‌شود یا محور تاریخی هستند یا بخشی از یک بافت تاریخی‌اند یا شهرهای کم‌وسعتی هستند؛ درنتیجه به‌لحاظ وسعت و فشردگی می‌توان یزد را تا حدی یک استثنا شمرد.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «نیاکان مردم یزد جریان زندگی خلاقانه‌ای در دل کویر ایجاد کرده‌اند که میراث فرهنگی ملموس و ناملموس منحصربه‌فردی به‌ارمغان آورده است و مردم یزد نیز نسل‌به‌نسل بسیار کوشیده‌اند که این شهر در مقایسه با شهرهای دیگر بهتر و بیشتر حفظ شود.»

او ضمن تبریک به یزدی‌ها و ملت ایران برای ثبت‌جهانی شهر یزد، خاطرنشان کرد: «هدف از ثبت‌جهانی این شهر علاوه بر بحث حفاظت این بود که گفتمانی برای حفاظت ایجاد کنیم. چند روز گذشته مسئولان شهرداری هفت هشت شهر تاریخی با من تماس گرفته‌اند و گفته‌اند که ما اکنون متوجه شده‌ایم که چه اشتباهاتی انجام داده‌ایم و شهرهای تاریخی ما از بین رفته یا دچار مخاطره شده است. آن‌ها اعلام می‌کردند که آمادگی دارند از اشتباهات گذشته برگردند. اینکه این موضوع به گفتمان حفاظت در سطح جامعه تبدیل شود بسیار جای خوشحالی دارد.»

هدف از ثبت‌جهانی یزد ایجاد گفتمانی برای حفاظت بود

طالبیان تأکید کرد: «البته موضوع ثبت‌جهانی بسیار مهم است، اما اینکه جامعه بداند دارای چه ثروت و ارزش‌هایی است و تلاش کند از این مواریث فرهنگی حفاظت کند اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد. بنابراین، لازم است در این فرایند از کسانی که هنوز به میراث‌‌فرهنگی توجه کافی ندارند مطالبه اجتماعی صورت گیرد.»

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سعی شده، علاوه‌بر پیگیری بحث ثبت‌جهانی، جریانی بین بدنه جامعه ایجاد شود که به این مسئله حساس باشند و به جنبه‌ها و ارزش‌های مختلف میراث‌فرهنگی بیشتر توجه کند، گفت: «بسیاری از دستگاه‌ها به مسائل میراثی به‌صورت بخشی نگاه می‌کردند درحالی‌که این نگاه صحیح نیست و در بحث یزد دستگاه‌ها با هم همراهی کردند که این رویداد بزرگ اتفاق افتاد.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با بیان اینکه این روند در پرونده‌های میراث‌های طبیعی نیز ادامه دارد، گفت: «در موضوع پرونده‌های زنجیره‌ای مثل قنات و باغ نیز همین مسئله مدنظر قرار می‌گیرد و کمیته‌های سه‌جانبه برای هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و بخش‌های محلی ایجاد شده است.»

همراهی همه دستگاه‌ها و مردم در به‌ثمر رسیدن ثبت‌جهانی یزد
او افزود: «این اولین تجربه کشور در زمینه ثبت شهرها آن هم در شهری بود که محدوده وسیعی دارد. در سال ۸۴ عرصه و حریم ملی این شهر به‌شماره ۱۵۰۰۰ مورد تصویب همه دستگاه‌ها قرار گرفت، اما متأسفانه در دوره گذشته تلاش کردند در کمیسیون ماده پنج، ۲۰۰ هتکار از آن را کم کنند؛ بااین‌حال، در دولت تدبیر و امید دوباره همان عرصه و حریم ۸۴ مبنا قرار گرفت.»

طالبیان، با بیان اینکه ثبت‌جهانی آثار بسیار مهم و متفاوت از ثبت‌ملی آثار است، گفت: «در ثبت‌جهانی باید چیزی که ارزش‌های جهانی را نمایان می‌کند دنبال شود؛ برای مثال، درباره قنات با وجود اینکه ۳۷هزار قنات زنده در کشور وجود دارد، ۱۱ قنات نماینده بهترین قنات‌ها برای ثبت در یونسکو معرفی شدند.»

او با اشاره به اینکه طرح مدیریت در بحث ثبت‌جهانی شهر یزد بسیار مهم است گفت: «در بحث پرونده یزد همه کمک کردند و طرحی برای مدیریت که مورد وفاق همه بود امضا شد و به بسیاری از اشکالاتی که در جریان سامان‌دهی شهر نظیر کف‌سازی کوچه‌ها، سامان‌دهی کوچه‌ها و عوامل مخدوش‌کننده منظری وجود داشت رسیدگی شد.»

هدف از ثبت‌جهانی یزد ایجاد گفتمانی برای حفاظت بود

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «یزد استقرارگاهی در مرکز ایران و در دل کویر است. نیاکان ما در این شهر قنات می‌سازند و شهر را براساس قنات طراحی می‌کنند؛ برای نمونه، قنات زارچ از زیر شهر عبور می‌کند. این کیمیاکاری، یعنی ترکیب خاک با آب برای ساخت خانه‌ها در یزد، منحصربه‌فرد است.»

او درباره قنات زارچ گفت: «بیش از ۳۰۰ کامیون لجن از این قنات‌ها استخراج شده. این قنات قبلاً بسیار آلوده بود اما اکنون ۷۰ تا ۸۰درصد آب این قنات پاک شده است. حداقل ۱۷ چاه فاضلاب در آنجا بسته و جابه‌جا شده و مابقی نیز درحال شناسایی است.»

پایان پیام

کد خبر : 47250 ساعت خبر : 1:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=47250
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات