بریدن بلوط‌های بی‌مالک سرمرغ خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دیار لرستان دارای مناطق و چشم‌اندازهای بکر و نابی است که برای هر بیننده‌ای قابل توجه است. با وجود سرمایه ارزشمندی در استان به نام محیط زیست که شامل جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی، حیات وحش، عناصر طبیعی مانند رودخانه‌ها، کوه‌ها و… است، شاهدیم که این سرمایه‌های خدادادی به بهانه‌های مختلف از سوی افراد و برخی دستگاه‌ها مورد تخریب قرار می‌گیرند.
منطقه سفید‌کوه یکی از بهترین و زیباترین مناطق لرستان است که علاوه بر پوشش گیاهی، محل زندگی مناسبی برای حیوانات است. چند روز پیش باخبر شدیم که اراضی و درختان بلوط منطقه «سرمرغ» به وسیله ماشین آلات از بین رفته که موجب نگرانی اهالی منطقه و دوستداران محیط زیست شد. این مساله در حالی به وقوع پیوست که دو دستگاه متولی حفاظت از اراضی جنگلی یعنی محیط‌زیست و منابع طبیعی اظهار می‌کنند؛ این منطقه در محدوده حفاظتی این ارگان‌ها قرار ندارد. به منظور روشن شدن موضوع با مدیرکل حفاظت محیط زیست، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چگنی، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خرم‌آباد گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

قطع درختان بلوط
مدیرعامل انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خرم‌آباد در خصوص قطع درختان بلوط منطقه سرمرغ می‌گوید: طی تماس تلفنی اهالی منطقه سرمرغ مبنی بر تخریب جنگل به‌وسیله یک دستگاه بولدوزر با حضور در محل متوجه شدیم چند هکتار از اراضی منطقه صاف و تعدادی از درختان بلوط نیز قطع شده‌اند.
«مظفر افشار» می‌افزاید: بخش زیادی از زمین این منطقه به وسیله بولدوزر تسطیح شده بود؛ این درحالی است که منطقه سرمرغ جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست است. نکته مهمی که در تخریب این منطقه باید مورد نظر قرار دارد این است که منطقه سرمرغ یکی از مناطق بکر خرم‌آباد به شمار می‌رود که دارای پوشش جنگلی و حیوانات گوناگون است. براثر این تخریب، هم جنگل‌های بلوط از بین می رود و هم ساخت‌وسازها باعث می‌شود پرندگانی مانند کبک، تیهو و… برای ادامه حیات در منطقه امنیت نداشته و فراری شوند، زیرا وجود ماشین‌آلات باعث می‌شود عرصه برای حیات وحش ناامن شود که بدون شک پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد.
این فعال محیط زیست تاکید می‌کند: متولیان و مسئولان حفاظت محیط‌زیست هر چند در همایش‌ها از جایگاه محیط زیست سخن به میان می‌آورند اما واقعیت این است که در عمل توجه چندانی به این مقوله نمی‌شود. برای نصب یک تیرآهن می‌خواهند درختان بلوط ۵۰۰ساله را از بین ببرند. امیدواریم مسئولان توجه جدی به این اقدامات مخرب در محیط زیست داشته باشند و به راحتی از کنار این تخریب‌ها عبور نکنند، زیرا این درختان سرمایه‌های ارزشمندی هستند که جایگزینی ندارند.
وی ادامه می‌دهد: ارزش محیط زیست به حدی است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ «اگر قرار است برای ساخت حوزه علمیه جنگل تخریب شود بهتر است این کار صورت نگیرد». همین یک جمله کافی است تا مسئولان و متولیان به جایگاه محیط‌زیست پی ببرند.

اراضی تخریب شده تغییر کاربری داده نشده‌اند
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم در این باره می‌گوید: آن دسته از اراضی که در سرمرغ قرار دارد و جزو اراضی کشاورزی بوده، از سوی سرمایه گذار به منظور احداث کارخانه سرم‌سازی خریداری شده است. زمین مورد نظر حدود ۲۰ هکتار است، اما اینکه می‌گویند جنگل‌های بلوط در این محدوده تخریب شده است صحت ندارد. در زمین مورد نظر که برای احداث کارخانه خریداری شده اصلا درختی وجود ندارد و فقط اراضی کشاورزی است.
«علی خادمی» در پاسخ به این پرسش که آیا زمین مورد نظر تغییر کاربری داده شده است، اظهار می‌کند: زمین مورد نظر زراعی است و در نقشه هم جزو منابع طبیعی به شمار می‌رود که می‌بایست تغییر کاربری داده شود. تاکنون این کار انجام نشده ولی پرونده اش کامل شده است. سرمایه‌گذار در این منطقه عملیات تسطیح زمین را انجام می‌داد اما چون مراحل قانونی تغییر کاربری به اتمام نرسیده و مجوزی هم صادر نشده است، بر همین اساس تذکر لازم را دادیم تا عملیات تسطیح متوقف شود‌.
وی تاکید می کند: تا زمانی که روال قانونی تغییر کاربری اراضی کشاورزی طی نشود، اجازه هیچ ساخت‌وسازی نه در این پروژه، بلکه در دیگر پروژه‌ها را نخواهیم داد.

تخریب در مناطق حفاظت شده نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان هم با بیان اینکه منطقه اشاره شده جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست نیست، بیان می‌کند: نمی‌توانیم در این مورد دخالت یا اظهارنظری داشته باشیم. البته با توجه به ارزش محیط زیست به عنوان سرمایه ارزشمند و معنوی، ما با هرگونه تخریب و ساخت‌وساز در مناطق حفاظت شده برخورد می‌کنیم.
«مهرداد فتحی بیرانوند» ادامه می‌دهد: در پی انعکاس خبر قطع درختان بلوط در منطقه سرمرغ، کارشناسان را به محل مورد نظر اعزام کردیم تا از منطقه بازدید داشته باشند و گزارشی ارائه دهند که آیا تخریبی در مناطق حفاظت شده صورت گرفته است یا خیر. پس از گزارش کارشناسان متوجه شدیم اراضی مورد نظر خارج از منطقه حفاظت شده قرار دارد. فتحی بیرانوند تاکید می‌کند: مناطق حفاظت شده محیط زیست جزو مناطق مهم ما هستند زیرا زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی و اندمیک استان به شمار می‌روند، بنابراین حفظ آنها حائز اهمیت است و در این مورد تمام تلاش‌ خود را به کار خواهیم گرفت.

    واگذاری اراضی به سرمایه‌گذار
«مراد زارعی» رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دوره و چگنی با اشاره به اینکه برخلاف برخی اظهارنظرها آن دسته از اراضی که در آنها تخریب صورت گرفته جزو اراضی ملی نیستند، می‌گوید: این زمین‌ها از سوی امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی به سرمایه‌گذار واگذار شده، بنابراین در حیطه کاری ما قرار ندارد. این اداره کل با هرگونه تخریب و ساخت‌وساز در اراضی ملی برخورد قاطعانه می‌کند، زیرا اراضی ملی متعلق به همه مردم است و مختص به شخص یا دستگاه خاصی نیست.

پایان پیام

نویسنده: نسرین صفربیرانوند- خبرنگار همشهری

کد خبر : 45082 ساعت خبر : 1:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45082
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات