تنش آبی شدید در کوهدشت

تنش آبی شدید در کوهدشت

حمیدرضا کرم‌وند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان لرستان بابیان اینکه برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی تهدیداتی را در حوزه آب به وجود آورده است اظهار داشت: لرستان به‌عنوان یکی از استان‌های پرباران محسوب می‌شود ولی در برخی شهرها با افت و کاهش فشار آب در دشت‌ها مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، وی بابیان اینکه در شهرستان کوهدشت با تنش شدید آب مواجه هستیم افزود: تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا با بحران آب مواجه نشویم که می‌توان باصرفه‌جویی، خط قرمز این بحران را از بین برد و از آن فاصله گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان عنوان کرد: شهرهایی که با تنش آبی مواجه هستند، مناطقی محسوب می‌شوند که در محدوده این شهرها آب یافت نمی‌شود و به‌اجبار باید از مناطق دورتر آب موردنیاز خود را تأمین کنند.

وی بیان کرد: زمانی میزان مصرف آب بیش از موجودی باشد با بحران آب مواجه هستیم، در شهرستان کوهدشت برای ایجاد چاه باید ۳۲۰ متر حفاری انجام شود تا به آب برسیم این در حالی است که در سنوات گذشته چاه در فاصله ۱۰۰ متر حفاری می‌شد که ۶۰ متر آن آب قرار داشت.

کرم‌وند تصریح کرد: این وضعیت نگران‌کننده است چراکه با حفر بیشتر چاه کیفیت آب نیز تغییر می‌کند و به سمت شوری می‌رود که در حال حاضر در رومشکان و سپیددشت این مشکل وجود دارد.

تنش آبی شدید در کوهدشت

وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ در منطقه کونانی حفر چاه به عمق ۲۲۰ متر به آب می‌رسید ولی در حال حاضر در منطقه پریان چاه به عمق ۳۲۰ متر افت کرده است که اگر این روند ادامه یابد چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان گفت: اعتراف می‌کنیم در بحث صرفه‌جویی حقی را که باید ادا کنیم نکرده‌ایم و آن‌چنان‌که باید روی این موضوع کار نشده چراکه موضوع آب به حدی مهم است که باید در کتاب‌ها آموزش داده شود.

وی اظهار داشت: در کشوری مانند ایران موضوع آب به‌عنوان تهدید امنیتی به شمار می‌رود که باید توجه بیشتری داشته باشیم؛ متأسفانه بهای آب مصرفی در شهرها و روستاها به حدی ناچیز است که جز هزینه‌های سبد خانوار حساب نمی‌شود که باید در راستای قیمت آب به سمت واقعی شدن برویم.

کرم‌وند افزود: براساس برنامه وزارت نیرو آب شهرها باید به‌صورت پایدار و از طریق سدها تأمین شود که احداث سد مخمل کوه آب پایدار شهر خرم‌آباد، سد کمندان آب شهرهای ازنا و الیگودرز و سد آبسرده آب پایدار شهر بروجرد را تأمین می‌کند ولی در حال حاضر هیچ شهری در استان لرستان از آب پایدار استفاده نمی‌کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستان کوهدشت اقدامات اضطراری انجام می‌شود و چاه آب حفر می‌شود، در تنگ پریان سه حلقه چاه حفر می‌شود که سبب می‌شود شهر کوهدشت از حالت خط قرمز خارج شود و در منطقه هزار منی عبدولی این شهرستان نیز شش حلقه چاه حفر می‌شود که حفر این چاه‌ها سبب می‌شود تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده در شهرستان کوهدشت مشکلی نداشته باشیم و همانند سال‌های قبل با بحران آب رو به رو نشویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان بیان کرد: در شهرستان دورود هیچ مشکلی در راستای تأمین آب نداریم و آب از سراب داریان تأمین می‌شود به گونه ای که طی دو سال گذشته نیز هیچ کدام از چاه‌های این شهرستان روشن نشده است.

وی تصریح کرد: میزان پرت آب در شبکه ها ۲۵ درصد است، ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب از منابع مختلف برداشت و در سال ۸۰ میلیون متر مکعب فروش آب به مشترکان است؛ در استان لرستان پروژه کاهش فشار آب در شبکه های پر فشار را داریم به طوری که یک شبکه هوشمند را تعریف کرده و شیرهای فشارشکن به‌صورت هوشمند کنترل می‌شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 46445 ساعت خبر : 0:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46445
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات