دیگران کاشتند و ما هی می‌خوریم

دیگران کاشتند و ما هی می‌خوریم

شاهرخ فاتح رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: با توجه به آخرین داده ها، ۹۵ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی است.

پایگاه خبری گلونی، امیرحسین دولتی: همه ما از دوران مدرسه ضرب‌المثلی را به یاد داریم که می‌گفت دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند. راستش آن زمان درک قسمت دوم این ضرب‌المثل، کمی برایمان مشکل بود. بعضاً با خودمان فکر می‌کردیم که منابع خدادادی هیچوقت تمام نمی‌شود و ما می‌توانیم هر چه قدر که دلمان خواست، از آنها استفاده کنیم. از این گذشته حس خودخواهی ما نمی‌گذاشت به دیگران فکر کنیم و فردای بعد از خود را متصور شویم.

دیگران کاشتند و ما هی می‌خوریم

این طرز فکر سال‌ها در ذهن ما باقی ماند و ما بی‌توجه به اخبار و هشدارهای موجود، پیرامون کاهش میزان نعمت‌های الهی، به مصرف بی‌رویه از آنها پرداختیم و حالا با خبری مواجه هستیم که ‌می‌گوید، فقط ۵ درصد باقی مانده تا سراسر کشورمان، دچار خشکسالی بشود. حالا سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر با همین الگوی مصرف جلو برویم، ۵ درصد باقیمانده تا چه زمانی می‌تواند دوام بیاورد؟ فارغ از بحث نسل‌های بعدی، آیا این ۵ درصد تا زمانی که ما زنده‌ایم باقی می‌ماند یا اینکه خود ما هم باید شاهد خشکسالی ۱۰۰ درصد در ایرانمان باشیم؟

پاسخ دادن به این سوال، آن چنان دشوار نیست. قطعا اگر در مصرف‌مان صرفه‌جویی نکنیم و با همین شیوه به زندگی خود ادامه بدهیم، دور نیست روزی که خود ما، گرفتار بی‌توجهی‌هایمان بشویم. اما اگر از همین امروز به فکر باشیم و در سبک زندگی‌مان تغییر ایجاد کنیم، هم خودمان و هم نسل‌های آینده در رفاه و آسایش خواهیم بود. برای این کار فقط کافیست به منابع خدادادی مانند تلفن‌های همراه خود نگاه کنیم. تلفن‌هایی که تا وقتی شارژ دارند، خیالمان راحت است اما زمانی که فقط کمی از شارژ آنها باقی مانده، به سرعت مصرف‌مان را کم می‌کنیم تا از خاموشی تلفن‌مان جلوگیری کنیم. زندگی ما هم همین حکایت را دارد؛ وقتی که از فراوانی نعمت‌های الهی دل‌مان قرص بود، در مصرفمان بی‌توجه بودیم و اکنون که کل کشور با خطر خشکسالی مواجه است، باید به فکر چاره باشیم.

در پایان باید بگویم، بیایید نگذاریم ضرب‌المثل «دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند»، به این شکل تغییر کند: دیگران کاشتند و ما هی می‌خوریم، می‌رسد روزی که ما هم غم خوریم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 46509 ساعت خبر : 4:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46509
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات