مزارع برنج، آب کشکان را سر می‌کشند

مزارع برنج، آب کشکان را سر می‌کشند

کشت محصول «آب‌دوست» برنج در پلدختر موجب کاهش آب رودخانه کشکان شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در حالی کشاورزان به سمت کشت برنج در دشت‌های جنوبی لرستان می‌روند که دلیل این موضوع از سوی آن‌ها سود ناشی از فروش این محصولات عنوان می‌شود ولی این سؤال مطرح است که ارزش سفره‌های آب زیرزمینی و مایه حیاتی که پای این مزارع هدر می‌رود چقدر است؟

مزارع برنج، آب کشکان را سر می‌کشند

در حال حاضر آبدهی رودخانه کشکان معادل ۹ مترمکعب در ثانیه است که نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۳۹ مترمکعب در ثانیه بوده حدود ۷۷ درصد کاهش و نسبت به میزان آمار بلندمدت یعنی ۶۲ ساله حدود ۸۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

متاسفانه کشت برنج در نقاط مختلف ایران به این سرزمین خشک و نیمه خشک لطمات بسیار وارد می کند و دستگاههای مسوول باید در این زمینه برخورد جدی کنند.

برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان وجود دارد، اما اینها در دو زیرگونه کلی جای می‌گیرند. دو زیرگونه اصلی شامل برنج «جاپونیکا» با نام علمی Oryza sativa japonica و برنج «ایندیکا» با نام علمی sativa indica می‌شوند.

برنج آسیایی

شواهد پیدایشی نشان می‌دهد که برنج در ۸۲۰۰–۱۳۵۰۰ سال پیش در دره رودخانه پرل چین سرچشمه گرفته‌است. پیشتر، اسناد باستانشناسی حدس می‌زدند که برنج در دره رودخانه یانگ تسه در چین اهلی شده باشد. برنج از آسیای شرقی، به مناطق جنوبی تر و آسیای جنوبی گسترش یافت. برنج توسط استعمارگران اروپایی از آسیای غربی به اروپا و آمریکا معرفی شد.

پایان پیام

کد خبر : 46127 ساعت خبر : 6:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46127
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات